Tuesday, September 27, 2011

Peranan PAS Pada Pembangunan Tanjong Karang.

CATATAN SANTAI
HARI ini saya berada di Tanjong Karang. Singgah di Masjid Jamiul Hasanat (masjid di atas) Bt 10 Jalan Bernam, bertemu imamnya. Dia menjemput saya ke rumah di sebelah masjid itu. Dia adalah Ketua Penerangan PAS Kawasan Tanjong Karang.

"Masjid ini adalah masjid bersejarah, yang menjadi pusat kegiatan atau markas PAS sejak PAS masuk ke Tanjung Karang." Kata imam itu. Dia adalah Mat Hasbollah bin Sudin berumur 41 tahun.

"Oo. Saya pernah dengar, ada orang menyebutkan PAS Tanjong Karang pernah melalui zaman gemilnag dari sudut pembangunan dan gerakerja ekonomi. Waktu itu PAS pernah mempunyai jentera pembajak tanah sendiri. Kebanyakan penyokong-penyokong parti PAS adalah orang-orang keturunan dari Indonesia. Jawa, Jambi, Banjar dan lain-lain." Jawabku.

"Bekas pimpinan Al-Arqam dikatakan bergerak dalam PAS waktu itu... Asha'ari Muhammad pernah menjadi AJK Penerangan PAS peringkat Pusat. Hal itu pernah dinyatakan sendiri oleh Ketua Penerangannya iaitu Allahyarham Ustaz Amaluddin Darus kepada saya. " Jelas saya lagi.

Ustaz Mat berkata lagi,

"Memang, kebanyakan ahli-ahli jamaah Islam bersatu di bawah PAS (termasuk UMNO). Kini saya menyambung amanah mereka supaya meneruskan Maahad Tahfif Jamiul Hasanat seperti yang tuan lihat disebelah masjid tadi.
Ustaz Mat di depan asrama Maahad Tahfif Jamiul Hasanat
Ibnu Hasyim bersama Ustaz Mat di rumahnya.
Ustaz Mat (kiri) bersama Penghulu Tanjong Karang ditemui selepas bermesuarat antara ketua-ketua kampung di situ.
Abdul Mallik Majid antara aktivis PAS bergambar bersama Ibnu Hasyim.
"Selepas saya kembali belajar dari Mekah, bapa saudara saya Ustaz Khalid Hj Abdul Hamid Ketua PAS Tanjung Karang sekitar 70an itu juga merestuinya. Maka sampai sekarang, inilah tugas saya sebagai penanggung amanah menjaga maahad ini..."

Pada saya Ibnu Hasyim, inilah sebuah contoh kecil peranan PAS kepada pembangunan agama Islam dan negara Malaysia. Puak-puak BN/UMNO kena sedar ini. Sekian.

Sekian, Wallahu aklam.

Catatan Santai Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com
Tanjung Karang
27 Sept 11.


Juga Karnival Selangorku...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails