Wednesday, September 28, 2011

Demo Bogel, Mengapa Mereka Jadi Begini?

"BOGEL bukan kesalahan jenayah" Antara bunyi sepanduk dalam tunjuk perasaan itu yang diadakan sabtu lalu. Berpuluh lelaki dan sekurang-kurangnya seorang wanita mengambil bahagian dalam sebuah tunjuk perasaan di San Francisco Amerika Syarikat.

Tunjuk perasaan ini dibuat dalam keadaan semua pesertanya berbogel. Secara umumnya daerah San Francisco tidak melarang perbuatan berbogel di khalayak ramai, namun baru-baru ini seorang pemerhati bandar telah mengusulkan satu undang-undang kawalan terhadap amalan itu.

Pemerhati, Scott Wiener menyarankan agar dikenakan peraturan untuk mengenakan pelindung bahagian kemaluan di restoran. Beliau juga mengesyorkan agar orang ramai yang ingin berbogel menutup bahagian pinggang ke bawah ketika berada dalam kenderaan awam.

Namun apabila ditanya, Mitch Hightower, penganjur tunjuk perasaan bogel itu berkata, gerakan pihaknya adalah untuk menggalakkan penerimaan terhadap anggota badan manusia tanpa mengira apakah bentuk dan rupanya, bukan untuk menentang cadangan terhadap undang-undang itu.

"Orang ramai di sini, yakin bahawa tiada sebarang ketidaksopanan atau kesalahan terhadap anggota badan manusia," tambahnya.

Orang ramai yang lalu lalang di situ kebanyakkannya tersenyum melihat gelagat para peserta demonstrasi bogel itu. Segelintir mereka berhenti seketika untuk bergambar bersama lelaki-lelaki bogel.

"Saya langsung tak rasa malu pun," kata Michael Zaverton, 58 salah seorang peserta yang ditemubual.

Bagaimanapun dia mengakui tidak pasti sama ada akan menyertai lebih banyak demonstrasi bogel seperti ini di lain waktu.

"Ia memerlukan keyakinan sedikit kerana kebanyakkan lelaki-lelaki ini, tidak memiliki badan yang cantik," tambahnya lagi dalam nada bergurau.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Penganjur 'Bogel bukan kesalahan jenayah' berpendapat.. bahawa tiada sebarang ketidaksopanan atau kesalahan terhadap anggota badan manusia. Ertinya bogel itu bukan tidak sopan. Begitu bentuk kepercayaan bagi orang atau negara yang tidak berpegang kepada agama. Guna penilaian kayu pengukur adalah kepala otak dan nafsu mereka sahaja.

Bagi orang Islam, wajib berpegang kepada peraturan agama. Ada batas halal-haramnya. Bukan lantak semacam... tidak peduli halal haram. Contohnya seperti UMNO dengan wang judi, hasil penghalalan tidak langsung pelacuran, cukai arak dan sebagainya. Kayu ukur penilai kita adalah agama kita, Al-quran, hadis, ijmak ulama dan qias.

Kerana itulah negara perlu ada peraturan, undang-undang, atau hudud menurut agama. Maka orang Islam wajib tegakkan negara berdasarkan Islam. Wajib mengundi parti yang dasarnya adalah Islam. Mengundi parti Islam dan rakan-rakan sekutunya. Tolak parti kebangsaan asobiah dan yang bukan berdasarkan Islam. Kerana, Allahu akbar. (IH)

Sebelum ini..
E-Buku IH-28: Kisah-kisah Bogel
E-Buku IH-28: Kisah-kisah Bogel

3 comments:

aqaadnan said...

mungkin, kita sudah di hujung usia dunia....kiamat semakin hampir..

Amygomo said...

bila kita suka bogel...kita sering sensitif dengan cerita bogel...tak gitu?

Amy.

Anonymous said...

takkan lah kita nk menolak umno sebb orang lain yang bogel. tak de kepala hotak tul korang ni. pastu boleh pulak nk suruh orang islam sokong sekutu2 pas c D.A.P.babi tu ngan P.K.R. Dajal pergh dunia memang nk kiamat...!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails