Thursday, September 29, 2011

Zina Depan Ramai.. Lihat Mengapa Jadi Begitu?

ZINA atau aksi pasangan melakukan hubungan seks di khalayak ramai. Videonya kini tersebar di internet. Pasangan tersebut di dakwa melakukan aksi memalukan itu di sebuah jalan yang sibuk di negara China, kerana mereka mabuk.

Mabuk ertinya menghilangkan akal. Akal ialah sesuatu yang paling bernilai bagi manusia. Itu yang dihilangkan. Video klip sepanjang 38 saat itu memaparkan aksi seorang lelaki dan pasangannya yang mabuk berbaring di pangkuannya di sebatang jalan di Tianlin, Shanghai.
Baju perempuan yang terbaring di pangkuan lelaki terbabit dilihat terselak sehingga mendedahkan payudaranya.

Lelaki tersebut dirakam mencium bibir serta payudara wanita tersebut. Orang ramai yang lalu lalang di situ termasuk seorang lelaki berpakaian lengkap sebagai seorang pengawal keselamatan, hanya menyaksikan kejadian tersebut dengan wajah yang terperanjat dan kehairanan. Namun begitu tidak seorang pun yang bertindak menghentikan perbuatan memalukan itu.
Seorang individu yang kebetulan lalu di situ mengambil peluang untuk merakamkan aksi tersebut lalu menyebarkan video tersebut di internet. Seorang saksi bernama Sun, memberitahu Shanghai Morning Post bahawa insiden itu berlaku sekitar pukul 3.30pm pada 30 April lalu. Lelaki di dalam video cuba untuk bangkit sambil menarik kawan wanitanya namun dia gagal.

Dalam cubaannya yang dilihat bersusah payah, baju wanita tersebut telah tersingkap. Sun telah memanggil pihak polis apabila lelaki tersebut dilihat terus melakukan aksi memalukan terhadap wanita tersebut. Malah lelaki tersebut terus cuba membuka seluar wanita di pangkuannya.
Pasangan yang mabuk itu telah dibawa ke balai polis kira-kira empat minit kemudian.
Sebaik sahaja tersedar dari mabuk, pasangan itu memohon maaf di atas perbuatan yang memalukan itu.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sedikit, kuliah 5 minit.. Bahaya minuman keras.

الْخُطْبَةُ الرّاَبِعَةُ لِرَبِيْعِ اْلأَوَّلِ

الْحَمْدُ للهِِ الَّذِى شَرَحَ صُدُوْرَ ذَوِى اْلإِيْمَانِ لِلْهُدَى. وَنَكَتَ فِى قُلُوْبِ أُوْلِى الطُّغْيَانِ فَلاَ تَعِى الْحِكْمَةَ أَبَدًا. مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُرْشِدًا. أَحْمَدُهُ سُبْحَانَهُ مُتَوَكِّلاً عَلَيْهِ مُعْتَمِدًا. وَأَشْكُرُهُ عَلَى نِعَمٍ لاَ أُحْصَى لَهَا عَدَدًا . وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ إِلهٌ حَقٌّ لَمْ يَزَلْ وَاحِدًا أَحَدًا فَرْدًا صَمَدًا . وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ مَا أَكْرَمَهُ عَبْدًا وَسَيِّدًا، وَمَا أَطْيَبَهُ أَصْلاً وَمَحْتِدًا. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ مُحَمَّدٍ. وعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ غُيُوْثِ النَّدَى وُلُيُوْثِ الْعِدَا وَنُجُوْمِ اْلإِهْتِدَا.

أَمَّا بَعْدُ) فَيآ أَيُّهَا النَّاسُ : اِتَّقُو اللهَ تَعَالَى وَانْتَهُوْا عَمَّا يُفْسِدُ الْعَقْلَ وَالنَّفْسَ وَالْحَيَاةَ إِفْسَادًا، اَلَّذِيْ هُوَ شَرْبُ الْخَمْرِ فَإِنَّهُ يَسُدُّ طَرِيْقَ الْهُدَى)

Ertinya...

Marilah kita senantiasa menjaga ketaqwaan kita kepada Allah dengan menjalankan segala perintah-Nya serta menjauhi segala laranganNya. Bila hal ini benar-benar kita laksanakan, niscaya akan membawa keselamatan dunia dan akhirat, serta sihat jasmani mahupun rohani.

Saudara-saudara Muslim yang berbahagia….

Ketahuilah bahawa segala peraturan Allah itu pasti terdapat hikmah yang agung, misalnya Allah mengharamkan minuman keras dan memberikan ancaman bagi orang yang meminumnya. Adanya larangan ini murni untuk kemaslahatan manusia semata, hal ini kerana minuman keras merupakan hal yang najis lagi menjijikan. Lebih parahnya lagi, minuman keras dapat membakar dan menghanguskan saraf-saraf otak sebab tingginya kadar panas yang terkandung dalam minuman tersebut.

Akibatnya orang yang meminum arak tidak mampu berfikir dengan sempurna seperti halnya orang yang gagar otak atau berjangkit penyakit syaraf. Allah telah menyatakan kotor dan jijiknya khomr (arak) dalam salah satu ayat Al Qur’an :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَاْلأَنْصَابُ وَاْلأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ، فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (المائدة : 90)

Ertinya : “Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya khomr (arak), berjudi, (berkurban untuk) berhala dan mengundi nasib adalah perbuatan yang kotor dan termasuk kerja-kerja syaitan, maka jauhilah hal-hal tadi semoga kamu akan dapat keberuntungan”.

Demikianlah Allah menisbatkan minuman keras sebagai perbuatan syaitan, sehingga kita diperintahkan agar sentiasa menjauhi barang laknat dan penyebab kebobrokan moral ini. Tidak hanya ayat di atas yang mengecam bahaya arak, di dalam hadits-haditsnya Nabi juga melaknat terhadap peminum arak, di antaranya hadits diriwayatkan Aisyah RA yang ertinya demikian, Nabi bersabda :

“Barang siapa yang meminum arak,

  • maka janganlah sesekali kamu berani menikahkannya..
  • Jika si pemabuk sakit, maka janganlah kamu menjenguknya,
  • Jika dia mati janganlah kamu mensolatiny
Aku bersumpah demi Allah yang menjadikan Aku sebagai Nabi, sungguh seorang pemabuk itu dilaknat di dalam kitab Taurot, Injil, Zabur dan Al Qur’an.

  • Siapa saja yang memberikan makanan padanya, maka Allah akan menyerahkan jasad pemberi makanan tadi kepada ular dan kelabang kelak di hari kiamat,
  • dan barang siapa yang membantu keperluan pemabuk, maka berarti dia membantu merobohkan agama Islam,
  • dan barang siapa yang menghutangi pemabuk, maka berarti menolong untuk membunuh orang Mu’min,
  • dan barang siapa yang bersahabat dengan pemabuk, maka kelak di hari kiamat dia akan digiring dalam keadaan buta serta tiada yang menuntunnya”.

Dari hadits di atas kita dapat memahami betapa bencinya Nabi terhadap peminum arak. Faktor Kebencian ini tidak lain kerana begitu besar bahaya minuman keras bagi kenormalan fikiran. Sebab jika sampai akal tidak normal, maka segala ucap dan perilaku tidak terkontrol sehingga dengan mudahnya berbuat maksiat, melakukan kerosakan, menyakiti orang lain, bahkan tidak segan-segan membunuhnya.

Dari itu, marilah kita jaga diri kita, anak-cucu, keluarga, dan teman-teman supaya jangan sekali-kali melakukan dosa besar ini, kenikmatannya sangatlah sedikit, tidak sebanding dengan akibat yang ditimbulkan.

Saudara-saudara Muslim yang berbahagia….

Sangatlah banyak akibat buruk dan kerugian yang ditimbulkan kerana meminum arak, seperti yang disebutkan oleh Syaikh Abu Laits bahawa minum arak memiliki 10 akibat buruk :

1. Minum arak menyebabkan seseorang sederajat dengan orang gila, sehingga menjadi bahan tertawaan kanak-kanak kecil, juga menjadi tercela di mata orang yang berfikiran normal.

2. Minum arak menyebabkan hilangnya akal dan habisnya harta.

3. Minum arak menyebabkan timbulnya permusuhan antara teman dekat dan saudara.

4. Menjadikan lalai kepada Allah juga pada sholat.

5. Memicu perbuatan zina, kerana orang yang sedang mabuk tidak sadar kalau dirinya mengeluarkan kata-kata talak (cerai), padahal tolaknya tetap dihukumi jadi.

6. Minum arak merupakan kunci dari segala kejelekan, sebab seseorang yang sedang mabuk sangat mudah untuk berbuat segala yang negatif.

7. Menyakiti kepada malaikat yang bertugas menjaga setiap insan, kerana dengan meminum arak, berarti membawa malaikat ke tempat berbuat fasiq.

8. Mengakibatkan wajibnya vonis 80 cambukan atau sebatan, jika vonis ini belum dilaksanakan di dunia, niscaya di akhirat akan dicambuk dengan cemeti dari api neraka.

9. Minum arak berarti mengunci pintu langit dari dirinya, kerana minum arak menyebabkan segala amal baik dan do’a ditolak selama 40 hari.

10. Minum arak sangat mengkhuatirkan mati dalam keadaan hilangnya iman. “Na’ûdzubillâh min dzâlik”..

Sekian, wallahu 'aklam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails