Monday, January 24, 2011

Kuan Yew Keliru Tentang Islam, Apakata Kit Siang?

Kuan Yew gesa penduduk Islam kurang patuh pada agama

SINGAPURA 24 Jan 11: Pengasas Singapura, Lee Kuan Yew menggesa masyarakat Islam di negara itu supaya menjadi kurang tegas dalam hal pematuhan ajaran agama demi meningkatkan integrasi dan proses pembangunan negara bangsa.

Singapura didominasi oleh penduduk etnik Cina manakala kaum minoritinya dibentuk oleh kelompok Melayu beragama Islam dan orang India. Kuan Yew sering menekankan mengenai pentingnya keharmonian kaum.

"Saya ingin menyatakan pada hari ini, kita boleh mengintegrasikan semua agama dan kaum kecuali Islam," kata Kuan Yew dalam bukunya yang bertajuk Lee Kuan Yew: Hard Truths to Keep Singapore Going.

Buku tersebut mengandungi pandangan-pandangan jujurnya mengenai Singapura dan masa depannya.

"Saya fikir kita bergerak maju dengan baik sehinggalah timbulnya Islam dan jika kamu tanya tentang pemantauan saya, komuniti-komuniti lain lebih mudah berintegrasi, kawan-kawan, perkahwinan berlainan bangsa dan sebagainya.

"Saya fikir masyarakat Islam secara sosialnya tidak menimbulkan sebarang masalah, tetapi mereka berbeza dan terpisah," kata Kuan Yew yang menggesa komuniti Islam untuk menjadi kurang tegas dalam mematuhi Islam.

Sewaktu pelancaran buku tersebut pada Jumaat lalu, beliau yang menyifatkan dirinya sebagai seorang yang pragmatik memberi amaran kepada rakyat Singapura tentang perasaan puas hati mereka. Kuan Yew turut menyatakan republik yang majoritinya terdiri daripada etnik Cina itu masih dalam proses membangunkan sebuah negara bangsa.

Di dalam bukunya, beliau menyifatkan Singapura sebagai sebuah bangunan 80 tingkat yang dibina di atas tanah berpaya. Kuan Yew menegaskan bahawa Singapura mesti berdepan dengan perasaan bermusuhan daripada jiran-jiran beragama Islam yang lebih ramai.

"Kita mempunyai jiran-jiran yang peramah? Sedarlah... Inilah yang melemahkan kita kerana kita merupakan orang yang gemar mencampuri urusan orang lain," katanya yang mendakwa usaha Malaysia dan Indonesia untuk menjejaskan perniagaan pelabuhan Singapura.

Singapura keluar dari Persekutuan Malaysia pada tahun 1965 ekoran perbezaan besar terhadap dasar Kuala Lumpur yang memberi keistimewaan kepada kaum Melayu. Sejak itu, Singapura telah mewujudkan pasukan tentera paling moden di Asia Tenggara untuk menangani ancaman negara asing.

Bercakap tentang politik tempatan, Kuan Yew menyatakan Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang memerintah sejak tahun 1959 apabila Singapura memperoleh autonomi politik daripada pemerintah kolonial Britain akan kehilangan kuasanya pada satu hari nanti.

"Akan tiba satu masa apabila orang ramai berkata, mari cuba pihak yang satu lagi. Sama ada kerana kualiti PAP telah menurun atau pihak pembangkang sudah menghasilkan satu pasukan yang setanding dengan PAP. Hari itu akan tiba. Bagi tempoh 10 hingga 20 tahun akan datang, saya tidak fikir ia akan berlaku. Menjangkau tempoh itu, saya tidak tahu," katanya.

Kuan Yew menyatakan walaupun satu kaji selidik menunjukkan sebaliknya, beliau percaya rakyat Singapura masih belum bersedia menerima seorang perdana menteri yang bukan daripada etnik Cina.

"Satu undian menyatakan 90 peratus masyarakat Cina Singapura menyatakan mereka akan melantik seorang bukan Cina sebagai PM. Baiklah, ini adalah ideal. Anda percaya undian-undian ini? Betul-betul sampah. Mereka bercakap apa yang secara politiknya betul," tegasnya.

Kuan Yew juga mempertahankan dasar mempromosikan perkahwinan sesama rakyat Singapura yang berpendidikan tinggi. Dasar itu dilihat oleh para pengkritik sebagai satu proses kejuruteraan sosial dan menafikan tanggapan mengenai cinta pandang pertama.

"Rakyat mendapat pendidikan. Golongan yang cerdik akan naik statusnya dan mengahwini pasangan yang sama-sama menerima pendidikan yang bagus. Hasilnya, anak mereka pasti lebih pandai berbanding anak-anak tukang kebun.

"Ini adalah hakikat kehidupan. Anda mempunyai seekor kuda betina yang bagus, anda tidak mahu membuat kacukkan antara ia dengan seekor kuda biasa. Anda akan mendapat anak kuda yang kurang bagus. Manusia yang tertarik kepada karakteristik fizikal akan menyesal mengenainya," katanya lagi.

Kuan Yew mendedahkan beliau telah mendermakan semua pendapatannya berjumlah AS$10 juta (RM30.6 juta) kepada kebajikan sejak mengundurkan diri sebagai perdana menteri pada tahun 1990 selepas 31 tahun berkuasa. Menteri-menteri kabinet Singapura mendapat bayaran gaji tertinggi di dunia sebagai sebahagian daripada strategi mencegah rasuah dan menarik bakat dari sektor swasta.

Kuan Yew yang memegang jawatan khas, Mentor Perdana Menteri kini bertindak selaku penasihat kepada Perdana Menteri Singapura yang juga merupakan anak lelakinya, Lee Hsien Loong yang mula memerintah sejak tahun 2004. Di sebalik kata-katanya yang tegas, Kuan Yew menunjukkan ciri-ciri kelembutannya apabila ditanya tentang mendiang isterinya, Kwa Geok Choo yang meninggal dunia pada usia 89 tahun, Oktober lalu.

"Ia membawa makna lebih keseorangan," kata Kuan Yew dalam buku tersebut yang mengandungi siri temu ramah eksklusif dengan wartawan-wartawan akhbar Straits Times. - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Lee Kuan Yew menyatakan sikapnya bagaikan Israel di Tanah Arab, yang cukup berbahaya demi keamanan Asia Tenggara. Seperti...

  • menggesa masyarakat Islam di negara itu supaya menjadi kurang tegas dalam hal pematuhan ajaran agama.
  • boleh mengintegrasikan semua agama dan kaum kecuali Islam
  • kita bergerak maju dengan baik sehinggalah timbulnya Islam...
  • menyatakan republik yang majoritinya terdiri daripada etnik Cina itu masih dalam proses membangunkan sebuah negara bangsa
  • Singapura sebagai sebuah bangunan 80 tingkat yang dibina di atas tanah berpaya
  • Singapura mesti berdepan dengan perasaan bermusuhan daripada jiran-jiran beragama Islam yang lebih ramai.
  • Kita mempunyai jiran-jiran yang peramah? Sedarlah... Inilah yang melemahkan kita kerana kita merupakan orang yang gemar mencampuri urusan orang lain
  • mewujudkan pasukan tentera paling moden di Asia Tenggara untuk menangani ancaman negara asing
Atas sebab-sebab beginilah negara Israel menyerang dan merampas negara lain atas dasar mempertahankan diri. Inilah pemikiran keliru Lee Kuan Yew tentang Islam, yang sepatutnya pergi bersama orang-orang yang se zamannya dengannya. Generasi Singapura patut bangun dengan semangat perpadaun yang baru dan umat Islam wajib perkukuhkan agamanya, demi keamanan sejagat.

Apakata Lim Kit Siang?

5 comments:

Anonymous said...

sepatutnya tanya, apa kata Nik Aziz?... baru betul...

free compass said...

seperti israel yang membuat tembok pemisah, singapura pula hidup dipulau terasing daripada dunia luar seperti israel. mengapa dan apa tujuan sebenar kuan yew membenci orang melayu dan islam tidak pula jelas. mungkin mereka dengki.

Anonymous said...

Si tua di Singapore tu pun dah nyanyuk tetapi dia baik sikit dari si tua di Malaysia yang nyanyuk dan suka meroyan!
Beritahu LKY tu bahawa mati itu benar dan janji ALLAH pasti akan berlaku. Jangan nak merapu tetapi biarkan lah dia yang dah nyanyuk tu kerana hanya ALLAH yang mengetahui segala gala nya.

Anonymous said...

Saya ingin memberitahu LKY bahawa masalah Singapura bukan kaum Melayu tetapi LKY sendiri. Bila Melayu dilayan seperti pengganas maka tidak hairanlah wujud orang seperti Mas Selamat Kastari. Seorang rakan Melayu saya menolak tawaran ke OCS-SAFTI kerana tidak dibenarkan untuk memilih menyertai Navy walaupun beliau lulus SIT TEST semasa di Pulau Tekong.

CPL (NS) Poh Guan Liang
Rejimen Infantri Singapura

Anonymous said...

Aiyaaa
Lu jangan tanya Lim Kit Siang, dia sibuk mahu DAPSY punya members kowtow sama dia. Siapa tak mahu sembah dia jadi macam Lee Lam Thye sama Wee Choo Keong, kena kick out dari DAP.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails