Friday, August 06, 2010

Bagaimana Persiapan Mereka Menyambut Ramadhan?

Siri Sambut Ramadzan


UNTUK memenuhi keperluan UMMA, mereka berkempen mencari dana. UMMA ialah United Muslims Migrants Association yang bergerak aktif di Masjid East Doncaster, Victoria, Australia.

"Bangunan baru amat perlu. Terutama kerana Ramadhan segera menjelang dan orang-orang akan semakin berkunjung ke pusat Islam ini." Kata Halil Ibrahim mantan pemain bola sepak. "Biasanya, sekarang tidak hanya umat Islam yang berpuasa, hadiri buka puasa Ramadhan ketika matahari terbenam.. Tetapi tetangga, polis tempatan dan ahli agama lain di Manningham juga datang ke pusat Islam ini."

Menurutnya bangunan baru akan dibangunkan secepat mungkin, dan itu akan pula yang akan digunakan sebagai markas besar untuk kegiatan pemuda-pemuda. Dia berharap bangunan baru itu juga dapat memuat ruang sukan di dalamnya. "Ini akan menjadi tempat di mana orang-orang muda bertemu dan bergaul," kata Halil.

Mohamed Izzat pula ingat benar ketika Sholat Jumaat di Masjid East Doncaster dulu hanya dihadiri oleh tidak lebih dari tiga orang. Namun, selama 25 tahun berikutnya, Izzat dan sesama ahli UMMA kini menyaksikan jumlah kenaikan yang subur. Ketika Sholat Jumaat kini, melebihi dari 300 orang dari semua latar belakang.

Izzat juga mengatakan keragaman adalah salah satu kredo pusat dan menjadi alasan jamaah ini berkembang. "Dalam Islam tidak ada perbedaan, kita semua sama di hadapan Allah," kata Izzat.

UMMA sendiri telah menjadi lebih dari sekadar tempat ibadah. Imam masjid, Syeikh Gul Saeed Shah, mengatakan, bahawa konseling keluarga, upacara pernikahan, pemakaman dan layanan kelas bahasa Arab hanya sebahagian sahaja..

Anda boleh lihat bagaimana pusat Islam yang kecil ini digunakan dalam berbagai cara. Inilah antara kegiatan masjid dalam menyambut kedatangan Ramadhan. Inilah antara fungsi sebenar masjid, bukan hanya sholat semata-mata. Itukah yang dilakukan dalam masjid kariah kita? (5 Ogos 2010)

Siri Sambut Ramadhan..
Sila lihat tulisan lalu yang ada kaitan denga sambut Ramadzan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails