Thursday, August 05, 2010

Polemik 'Kahwin Bawah Umur', Nik Aziz, Zurida, Ibnu Hasyim

Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (dua kanan) meninjau persiapan akhir perasmian Jajahan Kecil Lojing dekat Gua Musang hari ini. Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra akan menyempurnakan perasmian projek itu, hari ini — Foto Bernama
KL OGOS 5 10: Menurut Bernama, Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata di Gua Musang semalam kerajaan negeri sedia mengkaji kesesuaian pelaksanaan undang-undang perkahwinan di awal usia seperti yang mahu dilaksanakan oleh Melaka.

Bagaimanapun beliau, yang juga Mursyidul Am PAS berkata pihaknya juga merasa bimbang jika membenarkan pelajar sekolah berkahwin awal, mereka tidak mampu mengurus rumah tangga dengan baik sehingga boleh menyebabkan berlaku perceraian.

“Kita tidak mahu orang kahwin kerana suka-suka sahaja, ia benda besar.

“Tetapi bagi saya benda ini di kampung sudah lama berlaku dan tidak banyak pasangan yang bermasalah sepertimana di bandar. Namun kita akan kaji benda ini,” katanya ketika ditemui selepas melawat tapak perasmian Jajahan Kecil Lojing, di sini hari ini.

Majlis Agama Negeri Melaka (MAIM) dan Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) telah memberi kelonggaran bernikah kepada pelajar lelaki di bawah umur 18 tahun dan bawah 16 tahun bagi pelajar perempuan. Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam turut menyebut prosedur permohonan bernikah bagi pelajar terbabit masih dikekalkan iaitu perlu melalui Mahkamah Syariah walaupun mendapat kebenaran ibu bapa.

Nik Aziz juga meminta kerajaan negeri Melaka membuat kajian secara mendalam sebelum memberi kelulusan bagi membenarkan pelajar sekolah berkahwin awal bagi mengelakkan kesan negatif di kemudian hari. Beliau berkata walaupun Islam tidak melarang umatnya berkahwin awal, malah Nabi Muhammad S.A.W menggalakkannya tetapi ia bukan kerana bersifat nafsu semata-mata dan akhirnya boleh berlaku penceraian.

“Kita akui dalam Islam berkahwinan tiada had umur asalkan cukup syaratnya. Tetapi jika berlaku perkahwinan terlalu muda, saya bimbang rumah tangga mereka tidak dapat diurus dengan baik,” katanya. Demikian Bernama.

Sedangkan menurut Radio Netherlands Wereldomroep Edisi Indonesia...

"... aktivis perempuan, Zuraida, anggota parlemen dari Partai Keadilan, menganggap usul Ali Rustam itu suatu kemunduran. Zuraida sependapat bahwa menurut hukum Islam perempuan yang balig boleh menikah. Tapi dia menambahkan, umat Islam harus menyesuaikan diri dengan masa atau zaman. Membolehkan para gadis muda itu menikah di bawah usia 16 tahun, berarti tidak menghormati hak mereka untuk mengikuti pendidikan. Bagi dia, ini adalah pengingkaran hak para remaja untuk mengikuti pendidikan yang sempurna."

Menurut RNW itu lagi..

"Zuraida menjelaskan, parliman atau parlemen Malaysia sedang menyusun garis panduan untuk para remaja yang sudah berusia 16 tahun yang mau menikah. Tujuannya agar mereka tidak menjadi korban kemiskinan keluarga. Ketua urusan wanita Partai Keadilan ini mengatakan, untuk menangani kasus pembuangan bayi, harus ada perbaikan sistem pendidikan dan kerajaan atau pemerintahan. Juga diupayakan supaya pergaulan remaja tidak terlalu bebas. "Maksudnya kita harus membimbing dari segi keimanan dan ketakwaan. Bukan melonggarkan Undang-Undang untuk memudahkan mereka berkawin," katanya bersemangat.

Mengenai penceraian RNW melaporkan..

"Zuraida mengkhawatirkan kawin dini juga bisa mengakibatkan bertambah banyaknya kasus perceraian. Karena mereka mungkin belum mampu untuk membangun rumah tangga dan mendidik anak. Ini akan menimbulkan masalah sosial yang akumulatif. UU Perkawinan Malaysia, menurut Zuraida, tidak bertentangan dengan hukum atau syariat Islam. Memang Islam membolehkan orang menikah kalau sudah mencapai umur baligh.

"Tapi tidak ditetapkan umur. Jadi kenapa kita nak (hendak, Red.) tetapkan umur enam belas tahun ke bawah?" ia bertanya-tanya. Zuraida menambahkan bahwa dalam Islam ada prinsip memilih mana yang lebih kurang mudaratnya."

Sebelum ini blog Ibnu Hasyim menyiarkan berita 'Sekolah Hamil Anak Haram Akan Didirikan Di Melaka.' dan memberi komen..

"Tidak ada undang-undang melarang berzina, yakni boleh bila suka sama suka di Malaysia. Bila berlaku perzinahan, lahirlah anak. Kerana tidak mahu anak maka dibuanglah! Kalau hendak selesaikan masalah ini, adakan peraturan larangan berzina seperti yang ditetapkan oleh agama rasmi negara ini.

Adakan peraturan 'jangan dekati zina', yakni mencegah 'kemungkinan dekat dengan zina' yang melibatkan media kerajaan, suasana sekeliling dan lain-lain, bukan salahkan ibubapa sahaja. Ini yang kerajaan BN kena faham!"

By ASYOK KUMAR

Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails