Saturday, August 07, 2010

Iran, AS Tak Boleh Buat Apa-apa -Khatami


TEHRAN OGOS 6 10: Khatib Jumaat Tehran, Ayatollah Ahmad Khatami menyatakan bahawa AS tidak boleh buat apa-apa terhadap Republik Islam Iran. Menyentuh kenyataan terbaru Ketua Tentera AS, Michael Mullen yang mengungkapkan keinginannya menyerang Iran, Ayatollah Ahmad Khatami dalam khutbah Jumaat hari ini di Universiti Tehran mengatakan,

"Dalam 31 tahun terakhir ini, AS tidak dapat berbuat apa-apa kepada Repuiblik Islam Iran. Hingga kini, AS sama sekali tidak dapat melakukan pencerobohan apapun terhadap Iran."

Lebih lanjut Ayatollah Khatami menyebut intimidasi AS ialah sebagai perang saraf. Menurutnya, serangan terhadap Iran akan membahayakan seluruh kepentingan AS di dunia. Ia menambahkan, "Jika AS menggunakan Rejim Zionis Israel untuk menyerang Iran, rejim itu akan musnah."

Menyentuh helah dualisme AS terhadap Iran, Ayatollah Khatami mengatakan, "AS adalah negara pembohong dan tidak patuh kepada hukum internasional." Ayatollah Khatami dalam khutbahnya juga menegaskan, "Jika penghuni dunia bimbang tentang perdamaian dunia, maka ketahuilah bahawa bahaya utama adalah Rejim Zionis Israel. Selama rejim ini eksis, dunia ini tidak akan damai."

Ditegaskannya pula, menghadapi Zionis Israel adalah suatu kewajipan untuk dapatkan perdamaian. Dalam kesempatan tersebut, Ayatollah Khatami menyebut mengenai pengkhianatan sebahagian ahli politik pada awal revolusi Islam Iran hingga kini, "Dalam membela tanah air, kelompok agama berada di depan. Ada pihak yang mengaku sebagai nasionalis, tetapi terjebak dalam pengkhianatan terhadap bangsa sendiri." (IRIB)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails