Friday, August 20, 2010

Bagaimana Iblis Sambut Ramadhan?


RASULULLAH SAW soal Iblis mengenai puasa bulan Ramadhan..

Jawap iblis..

“Ya Rasulullah! Inilah satu bencana amat besar bagiku. Bila tibanya bulan ini, bersinarlah cahaya di Arasy serta Kursi, dan semua malaikat bersukaria. Bagi mereka yang berpuasa akan mendapat kurnia besar dari Allah. Dosa mereka di ampuni, digantikan dengan pahala kebajikan dan tidak ditulis kesalahan mereka selama berpuasa.

"Yang lebih nenyakitkan hatiku lagi, ialah semua isi langit, bumi serta semua makhluk bernyawa sentiasa mendoakan mereka, siang malam memohon keampunan. Bagi mereka yang berpuasa, akan dimerdekakan Allah setiap hari Ramadan dengan 1,000 merdeka dari azab neraka.. semua pintu neraka akan di tutup dan di bukakan semua pintu syurga. Pada hari bermulanya umatmu berpuasa, datanglah malaikat kepadaku dengan garangnya, lalu menangkap aku bersama angkatan tentera aku, terdiri dari jin, syaitan dan ifrit.

“Dipasangkan pada kaki dan tangan kami dengan rantai besi panas, lalu di masukkan kami ke dalam perut bumi yang paling bawah sekali. Di sini kami mendapat berbagai azab siksaan dan terpaksa menunggu sehingga umatmu selesai mengerjakan puasa. Selepas itu barulah kami di bebaskan, ini supaya umatmu merasa kesenangan dalam mengerjakan ibadat puasa”

Begitulah cerita Iblis kepada Rasulullah. (Diangkat dari Blog Masjid As-salam, Bukit Sentosa, Rawang, Selangor).

Sedutan dari.. Sila lihat tulisan lalu yang ada kaitan dengan sambut Ramadzan..
Sekian..

1 comment:

King said...

Salam Ramadhan...

Di kalangan makhluk yg bernama manusia juga ada ramai yg mersakan seakan azab yg melanda ketika bermula nya Ramadhan.

Keluh kesah dan bagai tersiksa jiwa dan raga nya.

Namun apabila berakhir nya Ramadhan ....mereka bergembira dan berpesta bagaikan merayakan hari terlepas nya segala siksaan dan azab ke atas diri mereka ............dgn berbagai program dan acara maksiat bermula dari malam akhir nya Ramadhan hingga berlanjutan mengikut keinginan nafsu mereka.

Wallahualam....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails