Friday, April 02, 2010

Gerabak Komuter Berasingan Wanita -Shahrizat

KUALA LUMPUR, 2 April — Cadangan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) mewujudkan gerabak berasingan untuk penumpang wanita akan memberi keselesaan perjalanan kepada golongan itu dalam persekitaran yang lebih selamat.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil bagaimanapun berkata adalah penting untuk memberi penumpang wanita pilihan untuk menggunakan gerabak wanita atau gerabak campuran.

“Langkah seperti itu perlu selaras dengan usaha mendidik dan meningkatkan kesedaran bahawa gangguan seksual adalah salah dan tidak boleh diterima,” katanya dalam kenyataan di sini malam tadi.

Kelmarin, KTMB mencadangkan untuk mewujudkan gerabak berasingan untuk penumpang lelaki dan wanita bagi perkhidmatan komuternya dalam usaha meningkatkan keselesaan para penumpangnya.

Bagaimanapun, katanya sebelum melaksanakan cadangan tersebut, ia perlu diperincikan bagi mengelak sebarang isu lain yang akan timbul. — Bernama

Komen Blog Ibnu Hasyim: Patut dah lama buat, bukan komuter sahaja, semua pengangkutan awam.. Lihat contoh-contoh di bawah...

Klik di sini..

Tambahan..

Sila lihat Catatan Perjalanan di Iran..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails