Tuesday, October 13, 2009

Dubai, Bertemu Pemuda Dari Lembah Swat..



Gambar-gambar di Lembah Swat & Afghanistan.

Catatan Perjalanan Ibnu Hasyim Di Iran 4

NEW York Times edisi Minggu (11 okt) dulu semalam telah menurunkan laporan tentang kegagalan Amerika Syarikat(AS) dalam mencapai sasaran awamnya di Afghanistan. Umpamanya gagal benteras rasuah dalam pemerintahan Afghan, gagal wujudkan sistem hukum yang berfungsi dan gagal melatih polis. Juga dengan keadaan institusi awam yang buruk, seburuk keamanan di sana, sejak Presiden Barack Obama mengerahkan 17,000 pasukan tambahan ke Afghan 7 bulan lalu.

Sehingga kini AS sudah menempatkan sekitar 100,000 pasukannya di sana tetapi belum juga mampu mematahkan perlawanan Taliban. Sementara data PBB menyebutkan, dalam 6 bulan pertama tahun 2009 jumlah warga awam Pakistan terkorban sudah mencapai 1,500 orang. Yakni meningkat 24 % dibandingkan tahun lalu dalam periode yang sama. Sudah tentu ia melibatkan penduduk di Lembah Swat, di Pakistan. Sila lihat tulisan-tulisan lalu mengenai Lembah Swat dalam blog ini, antaranya..

1..Pakatan Pakistan-Afghan & AS-NATO Lenyapkan Ketenangan...
2..AS Paksa Pakistan Khianati Janji Damai Dengan Rakyat...
3..Ketenangan di Lembah Swat, Membuat AS Tidak Tenang...

Hal ini mengingatkan saya sehari dua lepas waktu pulang dari Iran, singgah transit di Dubai selama 13 jam. Masa ini akan saya gunakan untuk meng'update'kan Blog Ibnu Hasyim yang sudah 2 minggu tersadai, kerana kesuntukan masa. Tiba-tiba saya disapa dalam bahasa Melayu, "Encik dari Malaysia?"

"Ya!"

"Saya dari Peshawar Pakistan. Dari Swat Valley..." katanya.

Terdengar saja Swat Valley, teringat saya kepada tulisan seorang penulis dari Bangkok Dan Kardarron, menggambarkan Swat Valley sebelum perang dulu...

'Menerjang arus derasnya, danau, kebun buah-buahan dan lereng gunung yang berhias bunga merupakan sebuah lembah yang sangat indah. Kaya akan sejarah masa lalu. Ia digambarkan sebagai "Udayana" (kebun) di dalam epik kuno orang Hindu di mana Alexander Macedon bertarung dan memenangkan beberapa pertempuran sebelum menyeberang melewati daratan Pakistan. Swat dalam buaian Agama Buddha, di mana pada satu waktu lebih dari 1,400 buah biara tumbuh berkembang. Merupakan pusat sekolah Gandhara yang mana semua seni pahat mengekspresikan gaya Graeco-Rome digabungkan dengan seni pahat tradisional Buddha.'

Saya pun bersalaman dengannya. Namanya Humayon, pemuda anak jati Swat Valley. Kami rupanya sehaluan menuju Malaysia sebentar lagi. Saya ajak dia minum dan bertukar-tukar fikiran, sama mencari surau dan bersolat sebelumnya..

Lembah Swat memiliki luas kurang lebih 10,360 Km persegi. Suhu normal maksimumnya 21.11 celsius (7 F) dan minimum 7.22 Celsius (45~ f) . Musim pelancung datang adalah sepanjang tahun. Kota utama lembah Swat adalah Saidu Sharif terkenal dengan muzium arkeologi yang ditemui dan digali di daerah ini. Lembah yang terletak 100 mil barat laut Islamabad itu disebut juga “Swiss Pakistan”, memiliki sejarah yang kaya. Tempat ini menjadi saksi datang dan perginya berbagai kebudayaan, agama, dan masyarakat selama lebih dari 2000 tahun.

Di sinilah tempat beberapa relik Buddha tersimpan, termasuk barang-barang peribadi dan abu kremasinya. Alexander Yang Agung diyakini menyeberangi Sungai Swat pada 326 SM untuk menaklukkan orang-orang di selatan.
Lembah Swat terletak di perbatasan Pakistan-Afghanistan. Lembah ini jatuh ke tangan puak Thaliban pada awal April 2009 lalu. Presiden Pakistan Asif Ali Zardari mengesahkan berlakunya hukum Syariat Islam di Lembah Swat.

Saya pun mengambil peluang mengorek-ngorek cerita perlaksanaan hukum Islam di situ, dari lidah beliau yang baru semalam masih di sana. "Bagaimana pandangan anda mengenai perlaksanaan tersebut?"

Katanya, "Sebenarnya keputusan ini melegakan hati kaum Muslimin. Dulunya di sana, rata-rata pro Taliban yang masih tetap bersama Pakistan. Namun seperti biasa, perlaksanaan Syariat Islam di Lembah Swat mendapat respon negatif dari Rumah Putih, Washington. Melalui jurucakapnya Robert Gibbs, AS mengatakan, 'Kami kecewa kerana parlimen (Pakistan) tidak mengambil kira pandangan awan dan Hak Asasi Manusia.' Kalau kita baca laporan Times edisi online, berjudul 'Sharia In Swat Valley', disana nampak jelas sangat kebencian media itu kepada penerapan Syariat Islam di lembah Swat. Mereka seperti biasa melakukan kebohongan media dengan menyebut fakta-fakta bombastik."

Hal ini hampir sama dengan pemerintah Indonesia yang memberi kuasa hak otonomi kepada Aceh untuk melaksanakan Syariat Islam. Mengapa syariat Islam tidak berlaku secara keseluruhan di Aceh, itu soal lain. "Mengapa Amerika selalu negatif dengan perlaksanaan Syariat Islam?" Saya tanya dia.

"Oo. Jawabnya sederhana sahaja. Sebab ahli politik dan pemikir di Amerika, mereka telah ratusan tahun mempelajari Syariat Islam. Di mata mereka, 'kunci kebangkitan peradaban, ada di Syariat Islam.' Kalau diumpamakan sebagai rumah, Syariat Islam adalah geran rumah itu. Bagaimana se sebuah keluarga akan hidup tenang, damai, dan aman, kalau sepanjang masa hanya menumpang di rumah orang yakni rumahnya masih bukan miliknya (tiada geran) sendiri?

Seideal-ideal kaum Muslimin, hidup di bawah hukum sekuler masih tidak lebih baik dari mereka hidup di bawah payung hukum Islam sekalipun kualitinya buruk. Pembangunan ekonomi, pendidikan, birokrasi, sosial, budaya, dan lainnya tidak akan pernah selesai, sebelum hukum Syariat itu berdaulat di negara mereka sendiri. Ini yang Amerika sangat tahu tentang 'kunci' tersebut. Mereka akan tetap menghalang kewujudan perlaksanaan Hukum Syariat di negara umat Islam sendiri." Jawabnya dengan tenang.

"Kunci kebangkitan peradaban, ada di Syariat Islam? Ini suatu pandangan yang menarik. Realitinya, apa tanggapan umat Islam terhadap Syariat dan perundangan Islam masa kini?" Saya mengorek lagi.

"Ada 3 tanggapan di mata kaum Muslimin sendiri.." Menurutnya.

"Pertama: Sikap curiga kepada Syariat Islam. Biasanya rasa curiga itu terfokus pada masalah kebebasan. Ramai orang takut jika Syariat Islam berlaku, mereka akan segera dipasung kemerdekaannya.

Kedua
: Ketakutan luar biasa di hati rakyat jika nanti mereka tidak mampu memikul amanah Syariat Islam itu. 'Bagaimana aku boleh terus menerus solat. Belum sedia pakai pakaian tutup aurat. Belum sedia tinggalkan riba, zina, mabuk-mabuk dan lain-lain'. Semua ini adalah godaan was-was syaitan yang biasa ditiupkan di hati orang-orang yang selama ini jauh dari tuntunan agama.

Ketiga
: Tanggapan ianya suatu kejutan luar biasa. Ketika ketakutan tiba-tiba berubah menjadi harapan, rasa tenang, kegembiraan, rasa aman, serta rindu untuk selalu bersamanya. Hal ini muncul ketika prasangka buruk masyarakat kepada Syariat Islam tidak terbukti, justru mereka menyaksikan pengaruh besar dari penerapan Syariat itu sendiri baik bagi kehidupannya. Bertemu pada suatu titik, di mana mereka telah rasakan betul-betul manfaat Syariat Islam, mereka merindukannya, rindukan kemanisan iman dan tidak ingin lepas darinya lagi."

Kira-kira 1 jam tadi, seorang gadis Indonesia duduk 'tumpang dengar' percakapan semeja dengan kami. Dia sedang menunggu teman-teman untuk sama-sama pulang ke Indonesia, dari Dubai ke Hongkong dan Jakarta. Kami duduk di sebuah restoran milik orang Filipina, yang dua dari pekerjanya adalah seorang 'cewek' dan 'cowok' Indon.

"Boleh aku tanya sikit Pak?" Dia pula tanya Humayon, pemuda dari Lembah Swat itu. "Boleh ceritakan bagaimana kehidupan wanita di kampungmu? Bolehkah hidup bebas macam kami di sini, di Indonesia atau Malaysia?"

"Oo. Terus terang saya katakan, seumur hidup saya yang sudah 25 tahun ini, walaupun saya nampak tua kerana berbadan besar, saya belum lagi pernah duduk berdepan dengan perempuan yang bukan muhrim seperti ini selama masa kira-kira 1 jam ini.. Apa lagi dengan wanita yang berpakaian seperti anda. Di sana wanita berpakaian menutup seluruh tubuh! Tidak ketat, tidak keluar berseorangan dan sembarangan. Maaf, kalau tersentuh.." Kata Humayon kepada wanita yang berpakaian serba ketat itu, walaupun bertudung tapi agak seksi.

"Habis, bagaimana nak berkahwin, tiada kenal-kenal dulu? Hee, takut aku hidup begitu. Tak lakulah cewek-cewek seperti aku!" Dia membantah.

Tetapi, belum sempat Humayon balas balik dia sudah pergi kerana kawan-kawannya sudah datang mengambilnya. Menurut Humayon, ada seorang gadis dari Malaysia berkahwin dengan orang kampungnya yang berkerja di Malaysia, dan kini pulang ke kampung suaminya di kampungku. Mereka sudah 5 tahun menetap di Swat, tiada masalah apa-apa pun! Itulah antara contoh-contoh dari 3 tanggapan atau pandangan seperti yang disebutkan.

Sikap dan respon Washington pula mengenai Lembah Swat, sila lihat berita terbaru dari Utusan Malaysia ini, 'Pakistan berbalas serangan dengan Taliban'.

PESHAWAR 12 Okt.2009 - Sekurang-kurangnya 41 orang, kebanyakannya penduduk awam, terbunuh apabila seorang pengebom berani mati menyerang konvoi tentera dekat sebuah pasar yang sesak dengan orang ramai di barat laut Pakistan, hari ini.
Pengebom itu meletupkan dirinya ketika konvoi berkenaan melepasi satu pusat pemeriksaan keselamatan dekat sebuah bazar di pekan Alpuri di Shangla, sebuah daerah berdekatan Lembah Swat, kata seorang jurucakap di Pusat Media Swat kendalian tentera.

"Seramai 41 orang terbunuh, kebanyakannya orang awam dan selebihnya anggota pasukan keselamatan," kata Mejar Mushtaq Khan. Sebanyak 46 orang termasuk enam askar turut cedera dalam serangan itu.
"Letupan berpunca daripada seorang pengebom berani mati yang berjalan kaki," kata pegawai itu. Lembah Swat menjadi sasaran serangan besar-besaran yang dilancarkan oleh tentera pada April lalu, dan tentera mendakwa telah mengusir pemberontak Taliban dari lembah tersebut.

Serangan berani mati di Alpuri itu berlaku selepas sebuah pesawat tentera Pakistan menyerang kubu kuat Taliban di selatan Waziristan berhampiran sempadan Afghanistan, ketika kerajaan mengumumkan serangan darat ke atas kumpulan militan itu akan dijalankan tidak lama lagi.
Pesawat tersebut menyerang kubu kuat militan lewat malam tadi, beberapa jam selepas komando menyerbu sebuah bangunan pejabat dan menyelamatkan 39 tebusan berikutan serangan Taliban ke atas ibu pejabat tentera.

"Pesawat berkenaan menyerang dan memusnahkan dua daripada tempat persembunyian mereka di Makeen dan Ladha, dan kira-kira 16 anggota militan telah terbunuh,'' kata seorang pegawai perisik Pakistan di wilayah itu.
Militan Taliban yang mempunyai jaringan dengan al-Qaeda telah melancarkan banyak serangan terhadap kerajaan Pakistan dan mensasarkan rakyat asing sejak beberapa tahun lepas, mengakibatkan beratus-ratus orang terkorban. Pihak tentera telah melancarkan serangan udara dan meriam di selatan Waziristan selama berbulan-bulan, sementara tentera yang mara menyekat wilayah tersebut dan cuba mematahkan puak militan.

Namun, serangan darat, yang mungkin menjadi ujian terbesar buat tentera sejak militan menyerang negara itu, masih belum dimulakan.
Menteri Dalam Negeri, Rehman Malik memberitahu Reuters dalam satu wawancara di Singapura bahawa serangan tentera akan dilaksanakan tidak lama lagi. "Tiada belas kasihan untuk mereka kerana azam dan tekad kami adalah untuk menghapuskan mereka. Mereka tidak akan mempunyai tempat lagi di Pakistan, itu janji saya,'' katanya.

Malik berkata, anggota militan Taliban Pakistan dan al-Qaeda disyaki terlibat dalam serangan ke atas ibu pejabat tentera kelmarin di Rawalpindi, berdekatan Islamabad, selepas pengebom berani mati pada minggu yang sama meletupkan diri di Islamabad dan Peshawar, sehingga mengorbankan lebih 50 orang.
Menurut beliau, serangan darat ke atas militan itu di selatan Waziristan bukan lagi satu pilihan. "Ini bukanlah isu mengenai komitmen. Ia telah menjadi suatu desakan kerana kami menerima permintaan daripada puak tempatan bahawa kami perlu melaksanakan operasi ini,'' ujar beliau. -Agensi

Begitulah keganasan yang dilakukan ke atas negara-negara umat Islam, walaupun bunyinya seolah-olah dilakukan oleh negara umat Islam itu sendiri. Sebenarnya merekalah biang keladinya. Bak kata pepatah orang tua, walaupun mata kapak itu dari besi pejal untuk menebang pokok kayu, namun ia tidak akan berjaya kalau tidak mengenakan ulu kapak yang daripada kayu juga.

Kini Humayon sudah berada di Malaysia. Insya Allah akan bersambung lagi kisah-kisah perjalanan selanjutnya.

Catatan Perjalanan Ibnu Hasyim.

e-mail Ibnu Hasyim: ibnuhasyim@gmail.com

Sila lihat Catatan Perjalanan di Iran..

1 comment:

FADHIL MUBARAK said...

MINTA TOLONG jalankan hukum cambuk bagi kami yang penzina ini agar tidak ada fitnah dajjal lagi untuk :
1. eti dan suaminya yang telah berzina dan membunuh anak haramnya, anak si abu di kelurahan tampan pekanbaru
2. Roni dan kekasihnya di sicincin padang pariaman
3. Abdi anak pemilik rumah makan kiambang di sicincin padang pariaman dengan kekasihnya
4. Amri Norman yang memberikan pelacur pelacur kepada pengusaha china Indah Kiat Perawang
5. Juga anak gadis mak yang di Jati, Padang
6. Romel mantan mahasiswa STIE DHARMA ANDALAS UNAND PADANG dengan kekasihnya
7. Juga Memet, SATPAM Telkomsel Kenanga Pekanbaru
8. Juga Anak Pemilik Pesantren Babussalam Pekanbaru yang mendanai acara mabuk mabukan di Telkomsel, Kenanga, Pekanbaru
9. Juga artis Tamara Blezensky dengan mike lewis (artis jawa)
10. Juga artis mayangsari dan anak suharto (jawa)
11. juga Bayu mahasiswa hukum bung hatta padang dengan pelacur pelacurnya
12. juga saya sendiri fadhil mubarak mantan mahasiswa UBH dengan syafni janda yang bekerja di Telkomsel Pekanbaru

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails