Tuesday, October 13, 2009

Ekoran EGM MCA: Cina Perlu Ambil Peluang Ini -Nik Aziz.



KOTA BHARU, 13 Okt: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sekali lagi berkata, orang Cina di negara ini perlu mengambil peluang untuk memimpin negara ini dengan mengkaji, menyertai dan seterusnya memimpin Islam. Ini kerana, orang Cina jelas cerdik dalam berpolitik dan patut memimpin orang Melayu.

Beliau merujuk kes perwakilan MCA yang menolak kedua-dua pemimpinnya yang dikira salah laku dan rasuah dengan memberikan isyarat kedua-duanya tidak layak memimpin orang-orang Cina dan MCA. Dalam persidangan luar biasa (EGM) MCA itu, perwakilan meluluskan undi tidak percaya kepada Presidennya, Datuk Seri Ong Tee Kiat. Perwakilan juga menolak usul untuk melantik semula timbalan presidennya, Datuk Seri Chua Soi Lek yang dipecat oleh Lembaga Disiplin parti itu. Namun perwakilan menerima beliau sebagi ahli parti.

Bagi Nik Aziz, keputusan ini melambangkan kebijaksanaan orang Cina berpolitik. Sehubungan itu, beliau menawarkan sekali lagi agar mereka mengkaji, menyertai dan memimpin Islam kerana mereka adalah kaum yang cerdik dan layak memimpin Islam berbanding orang Melayu sendiri. Demikian menurut sumber Harakah.

Sementara itu menurut Bernama, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak membantu MCA menyelesaikan krisis kepimpinan parti itu 'di belakang tabir' agar tidak menyentuh sensiviti mana-mana pihak, yang ditemui pada majlis pelancaran Buku Amanat Ucapan Presiden Umno.

Terdahulu semasa berucap pada majlis itu, Dr Mahathir menyifatkan tindakan Datuk Onn berundur diri apabila cadangannya (agar Umno membuka pintu keahliannya kepada bangsa lain) ditolak oleh Umno ketika itu, adalah tindakan seorang lelaki budiman dan merupakan antara sumbangan terbesar Allahyarham kepada Umno.

"Beliau sepatutnya jadi Perdana Menteri yang pertama, tapi cadangan beliau tak dapat diterima oleh Umno, maka beliau dengan rela hati tarik diri. Ini sumbangan terbesar Datuk Onn... Apabila kita dah tak popular atau pendapat kita tidak lagi diterima, kita jangan timbulkan masalah, tapi undur diri dengan cara terhormat," katanya.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Pada Tok Guru Nik Aziz, keputusan persidangan luar biasa (EGM) MCA itu, adalah melambangkan kebijaksanaan orang Cina berpolitik. Sedangkan pada Dr Mahathir bekas Presiden UMNO, PM perlu campur tangan dari 'belakang tabir', seolah-olah politik orang Cina tiada kebijaksanaan, walaupun dalam kes Datuk Oon dianggap sebagai 'lelaki budiman'. (2MA)

1 comment:

Anonymous said...

kebijaksanaan org melayu berpolitik plak mcmana.

bagi tanah 200ekar bulat2 pd org cina??

ketawa bila ngeh baca ayat al-quran?? tepuk tangan.??

angkat peliwat tegar jadi ketua??

angkat bapak perasuah/bekas banduan jadi ketua??

letak sirap ros kat badan lepas tu kata UMNO buat??

bijak sangat ka tuuu...

salim

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails