Saturday, April 03, 2010

Polis Monyet, Hanya Dengan Sebotol Susu?

Polis Monyet pun berperanan mengawal manusia, di Selatan Thai.

POLIS Monyet. Bukan polis jadi monyet atau berperangai monyet, tidak! Tetapi seekor monyet yang direkrut menjadi polis. Disebut 'Monkey Police..' atau PICT. Monyet dikenakan pakaian seragam polis. Lihat gambar di bawah ini.




Polis monyet ini digunakan untuk mengawasi peraturan perundangan dan tata tertib, berdepan dengan orang ramai, naik atas kenderaan dengan pakaian polis. Hal ini berlaku di Selatan Thailand dalam misi pihak polis untuk memperbaiki hubungan dengan masyarakat.

Santisuk, adalah Monkey Police yang bertugas di sebuah pos pemeriksaan di Saiburi wilayah Yala, bukan sahaja mengawal tata tertib tetapi juga membantu rakyat mengumpulkan buah kelapa. Monyet itu asalnya ditemui dengan lengan yang patah, diambil dan dilatih untuk mengambil kelapa. Setiap layanan dihargai dengan sebotol susu.

Kopral Polis, Yutthapol Phromdao Yutthapol mengambil Santisuk dan berpatroli dengannya setiap hari. Dia mengatakan dibandingkan dengan pos-pos pemeriksaan lain, dimana petugas perlu berurusan dengan kenderaan yang menjemukan, tetapi dengan adanya Santisuk, tempat itu akan menjadi ‘tempat yang menyenangkan’. Pemandu-pemandu sanggup lambatkan kenderaan mereka, untuk bermain dengan monyet tersebut, berphoto dan lain-lain.

Polisi daerah sekitar lainnya sedang mempertimbangkan bagi melatih monyet dan merekrut mereka setelah Santisuk.


Komen Blog Ibnu Hasyim: Ingatlah wahai pihak polis, pegawai kerajaan atau pemimpin sekalipun, jangan hanya bertugas kerana sebotol susu. Besarkan wawasan anda, bukan hanya di dunia ini sahaja, tetapi juga berkembang hingga ke luar dunia yang kekal abadi.. Wallahu 'aklam. (2MA)

3 comments:

Polis Beruk said...

nyampah la aku tengok beruk ni... berlagak je dengan uniform polis dia tu... tapi sayang walaupun nampak garang tapi masih minum botol..hehehe

Zaini Abdullah said...

Dalam maksud komen di atas..

Anonymous said...

polis malaysia sebab nak maintain susu kat rumah depa kah kah kah , , kah kah kah , ,

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails