Monday, March 29, 2010

Cabul Parti: Mengapa AJK PAS Membisu? Lapor Polis -GB




KL Mac 29 10: EKORAN ulasan GB (Blog Greeboc) di dalam tulisan sebelum ini mengenai Mursyidul Am PAS yang telah terlucut secara automatik dari jawatannya sebagai Mursyidul Am PAS ramai yang telah menghubungi GB untuk membuat tindakan sewajarnya bagi mempastikan semua hal dibongkar agar kebenaran dapat ditegakkan.

Sekalipun Harakahdaily melaporkan bahawa Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Dr Haron Din mengekalkan jawatan mereka masing-masing sebagai Mursyidul Am dan Timbalan Mursyidul Am PAS untuk sessi 2010-2015.

Keputusan ini dikatakan dicapai dalam mesyuarat kedua Majlis Syura untuk sessi ini yang diadakan di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut pagi ini.

Langkah itu dianggap langkah terdesak parti kerana "kesilapan teknikal" yang dilakukan oleh pihak tertentu - di dalam konteks ini - Setiausaha Agong - yang begitu pantas melakukan kerja meminda perlembagaan TANPA merujuk kepada Muktamar.

Persoalan kini siapa yang mempengerusikan mesyuarat Majlis Syura Ulamak pertama dan kedua sedangkan peruntukan Perlembagaan PAS sebelum ia dipinda perlu dilakukan oleh Mursyidul Am? Apakah presiden PAS secara automatik akan mempengerusikan Majlis Syura Ulamak mengikut pindaan perlembagaan? Jika demikian apakan Presiden memegang kedua-dua jawatan, Presiden dan mursyidul Am PAS sekaligus?

Apakah butir-butir Perlembagaan PAS yang dipinda dan siapakah yang memandai-mandai meminda Perlembagaan khusus yang menyentuh kedudukan, fungsi dan peranan badan tertinggi PAS iaitu Majlis Syura Ulamak?

Ada yang bertanya mengapa PAS Kawasan-kawasan dan AJK tertinggi PAS membisu sekalipun "kemungkaran" (pencabulan) berlaku secara drastik dan dengan begitu nyata sehinggakan institusi tertinggi parti sudah boleh dipermainkan oleh eksekutif parti?

Laporan polis hendaklah dibuat terhadap Mustafa Ali agar beliau disiasat terhadap tindakannya meminda perlembagaan parti tanpa sebarang resolusi khusus muktamar-muktamar sebelum ini.

Tindakan untuk mengaibkan Mursyidul Am PAS yang dilakukan oleh pihak tertentu di dalam parti dibantu oleh para petugas di pejabat PAS Pusat perlu diambil tindakan sewajarnya agar parti tidak mudah dijadikan boneka untuk sesetengah pihak di dalam mencapai matlamat-matlamat tertentu untuk kepentingan-kepentingan tertentu.

Komen Blog alhusseyn (Baca betul-betul bukan Blog Ibnu Hasyim) Saya berharap Setiausaha Agong tidak mengenepikan pertanyaan-pertanyaan tersebut sebagaimana Speaker Haram Perak Ganesan yang telah menolak 216 soalan-soalan ADUN Pakatan Rakyat di Perak; kalau tidak apa bezanya kita dengan UBN? (2MA)

Liat sebelum ini..

2 comments:

ahli umno yg undi pas said...

tak tau duduk diam-diam !
http://misabah.blogspot.com/2010/03/ahli-majlis-syura-ulama-pas-kalau-tidak.html

tidak menjawap soalan kenapa dr harun din masih dilantik.

Anonymous said...

bacalah sebahagian jawapan di tulangbesi.wordpress.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails