Monday, March 29, 2010

Cabul Seks, Gurauan Pelajar, Salah Dasar Pendidikan.


Gurauan rakan melampau
Gurauan seks yang melampau..

KUALA LUMPUR: Gara-gara gurauan nakal mahu memberikan RM2 jika rakan sekelas berani menumbuk dinding sebanyak 35 kali, seorang murid perempuan tahun lima di bandar raya ini dicabul termasuk diraba payudaranya oleh temannya itu selepas dia gagal menunaikannya.

Malah, kanak-kanak perempuan yang hanya mahu dikenali sebagai Wati, berkata tiga lagi rakan lelaki yang lain turut ‘tumpang sekaki’ dengan mengejek sesuatu mengenai payudaranya. Dalam kejadian Oktober tahun lalu itu katanya, dia berseloroh dengan rakan lelaki di kelasnya yang ‘tunjuk kuat’ supaya menumbuk dinding kelas itu sebanyak 35 kali jika benar-benar gagah.

“Ketika itu guru tiada di kelas. Saya katakan akan beri RM2 jika mereka berani menumbuk dinding itu. Bagaimanapun, tiada seorang daripada mereka berani menyahut cabaran saya itu. “Saya kemudian pergi ke tandas sebelum kembali ke kelas. Seorang daripada rakan kelas lelaki itu datang kepada saya sambil menunjukkan penumbuknya yang merah kerana mendakwa menumbuk dinding. Oleh itu, dia menuntut RM2 seperti dijanjikan.

“Tetapi saya katakan padanya bahawa dia tidak melakukan aksi tumbuk depan saya dan menipu. Namun, dia marah sebelum meminta juga RM2 itu.

“Saya kemudian beri dia tidak sampai RM2 dan dia marah sebelum bertindak meraba payudara saya,” katanya yang trauma dengan kejadian sehinggakan terpaksa meminta ayahnya menukarkan dia ke sekolah lain.

Katanya, dia merayu supaya tidak diperlakukan sebegitu namun tidak diendahkan malah tiga lagi rakan lelaki yang lain membuat riuh-rendah sambil mengatakan sesuatu mengenai payudaranya.

“Sejak kejadian itu dan hari berikutnya saya bimbang untuk ke sekolah. Takut kejadian itu berulang. Apatah lagi, budak lelaki di kelas masih mengganggu saya dengan perkataan lucah,” katanya.

Sementara itu, bapa mangsa, berkata dia kecewa dengan pihak sekolah kerana tidak mengambil tindakan sewajarnya terhadap empat murid lelaki yang melakukan gangguan seksual terhadap anak sulungnya itu. Malah, katanya, dia terpaksa menukarkan anaknya itu dan seorang lagi anak perempuannya awal tahun ini ke sekolah khas untuk perempuan kerana mangsa takut jika berjumpa lelaki.

“Apa yang menghampakan, guru besar dan guru hal ehwal murid sekolah itu mengatakan ia hanya gurauan antara kanak-kanak,” katanya.

Demikian berita dari myMetro hari ini.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Inilah antara bukti gagalnya dasar pelajaran Malaysia dalam membentuk akhlak. Pendidikan melahirkan robot-robot yang tidak bertunjang kepada agama. Tidak hairan bila dalam parlimen pun cakap wakil-wakilnya ada unsur lucah. (2MA)

2 comments:

tamingsari said...

Dasar pelajaran ok. Yg tak ok guru,ibu bapa dan murid2 yg gatal. Macamana nk kaitkan, murid yg tumbuk dinding 35 kali sebab RM.2.00, dengan dasar pelajaran. Guru sekolah agama pun ada yg cabul murid. Nak buat camne lagi. Ataupun setiap kelas letak seorang anggota polis?
Kalau benar dasar pelajaran tak betul,bawa cadangan di Parlimen supaya diperbetulkan.

antimisailebat_jijik! said...

tamingsari, saya nampak kaitan nya begini

- kecenderungan murid bercakap bohong untuk membuktikan sesuatu yang tidak benar supaya nampak benar sangat tinggi...maknanya pelaksana dasar pelajaran gagal menguatkuasakan nilai agama/murni dalam p&p.Murid yg tumbuk dinding 35 kali patut tumbuk depan murid perempuan, barulah dapat rm 2 yg dijanjikan itu...itu argumen nya di sini. Murid perempuan perlukan pembelaan sewajar dari pihak yang sewajarnya...Pembangunan AKHLAK kurang diberi penekanan dan tiada penguatkuasaan jika murid melanggar akhlak, sebab itu lah bila dah kerja besar dan banyak duit, wp ibu bapa masuk hospital, tak ada perasaan nak menemani apatah lagi menjaga mereka...ngape jadi begitu? Itu yg jadi kes kat Kedah, sijil berhenti sekolah pengetua tulis kelakuan tak baik...kan dah susah, cuba murid tu fikir, setelah diperingatkan oleh pihak sekolah, tp buat slah juga...TIADA PENGUATKUASAAN salah laku akhlak dalam dasar pelajaran kita...TQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails