Thursday, January 28, 2010

Salji Di Amsterdam: Indah Tapi Tersimpan Cerita Buruk.

CATATAN PERJALANAN


4 gambar atas: musim sejuk di Amsterdam

MUSIM sejuk dingin dua hari sebelum hari minggu 20 Disember lalu di Belanda adalah pengalaman pertama saya melihat dan terlibat dengan salji secara langsung. Mulanya saya menyaksikan butir-butir salji berjatuhan di balkon dan lanskap yang memutih sejauh mata memandang. Semuanya nampak sungguh indah.

Dua hari pertama itu salji turun, saya berusaha menikmati pemandangan di mana-mana. Saya ke Amsterdam, keliling pusat kota Utrecht, dan berbasikal di sekitar Zeist. Walaupun indah, tetapi sebenarnya salji juga menyimpan cerita buruk. Saya juga telah benar-benar mengalaminya, di waktu yang sungguh tepat! Kejadian itu terjadi pada suatu hari setelah badai salji yang melanda negara Belanda.

Minggu, 20 Desember lalu itu, salji turun sepanjang hari sehingga ketebalannya di balkon saya, hampir mencapai 30 cm! Menurut berita di situs Radio Nederland, Badai salji yang turun di beberapa negara Eropah ini memang telah memakan cukup banyak korban. Saya juga turut jadi mangsa, pada besok harinya, sewaktu berholiday ke Frankfurt dengan bas Eurolines dari Utrecht CS.

Menurut jadual dan tiket yang saya pegang, bas Eurolines ke Frankfurt akan berangkat pukul 09.45 dari Utrecht CS. Jadi, pukul 8.30 saya sudah menuju Utrecht CS dan tiba di halte bas Eurolines di Jaarbeursplein pada pukul 09.00.

Halte bas Eurolines adalah satu komplek dengan halte bas-bas kota lain di barat Utrecht CS itu. Cerita buruknya ialah, tidak ada tempat duduk untuk orang-orang yang menunggu di ruang terbuka itu. Jalanan, pohon-pohon yang meranggas, basikal yang diparkir cukup lama, semua memutih akibat badai salji kemarin. Putih dan tebal. Butir-butir salji di pepohonan itu sesekali tertiup angin dan jatuh ke bawah.

Saya berdiri saja di halte Eurolines bersama beberapa orang yang juga sedang menunggu bas. Tas punggung saya tak dilepas. Tak lama setelah saya di situ, 4 mahasiswa Indonesia dari Deventer juga tiba di halte tersebut. Mereka mahu berlibur ke Paris dan juga menggunakan Eurolines.

Waktu berjalan lambat-lambat, masa menunggu. Tak terasa waktu menunjukkan sudah pukul 10.00s. Saya menunggu dengan agak cemas, kerana udara dingin sejuk di situ seperti sudah tak boleh tahan. Yang paling terasa adalah kaki dan tangan—agak kaku, macam nak beku. Sesekali saya pindah ke tempat lain yang tak bersalji, agar kasut tak kena terus dengan salji tebal itu. Tetapi tetap tak boleh kerana suasana sejuk sudah di mana-mana.

Bila sudah pukul sebelas nampak ada bas Eurolines masuk ke area Jaarbeurs, saya berharap ini adalah bas ke Jerman. Ternyata bas itu rupanya hendak ke Paris. Menjelang pukul 12, saya sudah tak tahan dengan sejuk, namun masih dalam penantian yang serba tak jelas itu. Saya hairan, mengapa tak ada kabar dari Eurolines. Saya sudah mencuba menelefon ke pejabat Eurolines di Amsterdam, tetapi saya kena berbaris panjang menyebabkan tak jadi nak telefon.

Akhirnya saya pun masuk ke komplek Utrecht CS. Mungkin boleh panaskan badan sikit fikir saya. Lepas itu, saya duduk-duduk di ruang tunggu Utrecht CS, tepatnya di dekat Blue Screen, papan jadual asal bas. Sambil menikmati segelas kopi, saya kembali mencuba menghubungi pejabat Eurolines. Meski berada di giliran ke 17, saya terus menunggu. Setelah menunggu sekitar 15 minit bimbang kad habis duit, saya sambung dengan operator.

Di mana khabar buruknya? Setelah diperiksa, petugas memberitahu, bas Eurolines ke Frankfurt baru saja meninggalkan Utrecht! Saya terangkan, saya dah 3 jam, dan tak dengar berita apa pun, sampai akhirnya saya memutuskan untuk masuk ke Utrecht CS. Dah tak tahan sejuk. Petugas itu menjelaskan bahawa hari itu semua jadual bas jadi kacau-bilau kerana badai salji.

Tapi saya tetap hairan, apa gunanya beri nomor telefon untuk pemesanan tiket jika dalam situasi darurat seperti ini saya sama sekali tak dapat maklumat! Memang, tiket Eurolines itu agak murah. Tetapi kan itu bukan alasan untuk membuat penumpang terlantar kedinginan. Satu-satunya jalan keluar adalah dengan menunggu bas berikutnya, paling cepat, pukul tiga petang. Saya perlu bersabar dan bertahan di tengah cuaca dingin.

Akhirnya, pukul empat kurang seperempat saya sudah berada di dalam bas Eurolines ke Frankfurt. Gara-gara badai salji, saya sudah terhukum kedinginan di Utrecht CS menunggu bas. Sungguh ini adalah pengalaman terburuk saya selama di Belanda.

Dari M.Mushthafa. Zeist, 4 Januari 2010,

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan.
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
KL Jan 28, 2010.

Sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails