Thursday, January 28, 2010

10 Ditahan ISA. Termasuk 1 Rakyat Tempatan, Siapa?


27 Jan 10. PUTRAJAYA: Menurut mStar Online, sepuluh ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana mempunyai kaitan dengan pengganas antarabangsa. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, sembilan daripada mereka ialah warga asing dan seorang lagi merupakan rakyat tempatan.

"Kesemua mereka terlibat dengan pengganas yang mempunyai hubungan kait di peringkat antarabangsa," katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Hishammuddin bagaimanapun menafikan pihaknya telah menahan seramai 50 orang di bawah akta berkenaan. Sebelum ini peguam hak asasi manusia, Edmund Bon melalui laman twitter miliknya mendakwa terdapat seramai 50 orang rakyat pelbagai negara termasuk pelajar universiti tempatan telah ditahan di bawah ISA pada Khamis minggu lalu.

"Jumlah itu (50 orang) tidak betul, saya hanya sahkan seramai sepuluh orang sahaja ditahan baru-baru ini," katanya. Mengulas lanjut, Hishammuddin berkata majoriti ahli kumpulan yang ditahan itu baru memasuki ke negara ini.

Sebelum ini, menurut Malaysiakini.com, peguam Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) dan pejuang hak asasi, Edmund Bon mendedahkan lima puluh orang, termasuk rakyat asing dan pelajar universiti tempatan ditahan Khamis lalu. Menurut Edmund, mereka yang ditahan dibawa ke ibu pejabat polis Bukit Aman.

Katnya, 38 orang daripada mereka dibebaskan sehari selepas itu, manakala yang lainnya masih ditahan. Edmund juga berkata, beliau telah bercakap dengan beberapa mereka yang telah dibebaskan dan sedang berusaha menemui mereka yang masih ditahan. ISA membenarkan penahanan tanpa bicara.

Komen blog Ibnu Hasyim: Siapa agaknya rakyat tempatan yang satu itu..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails