Wednesday, October 26, 2022

Pelik, yang tidak pelik di Terengganu.. Antaranya 2 perkara..

 

1. Perempuan berlagak lelaki jadi kesalahan di Terengganu

KUALA TERENGGANU: Pindaan terbaharu Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Negeri Terengganu akan mewujudkan seksyen baharu iaitu perempuan berlagak lelaki adalah menjadi satu kesalahan di negeri ini.

Ketua Hakim Syarie Terengganu, Dato’ Wan Mohd Zakri Wan Mohd berkata, peruntukan sedia ada hanya memperuntukkan kesalahan bagi lelaki berlagak perempuan sahaja.

“Insya-Allah draf penambahbaikan telah disiapkan oleh jawatankuasa yang dilantik oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri.

“Beberapa enakmen telah dikaji, insya-Allah dalam bulan November akan dibawa dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) untuk dibahas serta diluluskan,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pihak media selepas menghadiri Forum Enakmen-Enakmen Syariah Terengganu 2001 Cadangan Penambahbaikan dan Pemerkasaan Enakmen, di Hotel Primula, semalam.

Selain itu menurutnya, antara seksyen baharu yang akan dicadangkan di samping 21 pindaan hukuman sedia ada bagi menambah baik hukuman ialah membabitkan kesalahan perbomohan dan sihir, hamil atau melahirkan anak luar nikah, dan persediaan melakukan liwat.

Tegasnya, antara beberapa enakmen yang telah dibuat penambahbaikan dan telah dikaji antaranya ialah memaksimumkan hukuman berdasarkan peruntukan 356 iaitu tiga tahun penjara, denda RM5,000 dan enam sebatan.

“Terdapat penambahan untuk beberapa hukuman dengan dibuat hukuman alternatif untuk peruntukan sedia ada dan telah dipinda antaranya daripada terus ditahan ke penjara diberi kuasa kepada hakim untuk membuat alternatif lain seperti dihantar ke pusat jagaan yang diluluskan oleh Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM),” ujarnya.

Jelasnya kali terakhir enakmen itu digubal pada 20 tahun lalu dan kali terakhir pindaannya adalah pada tahun 2016 dengan hanya melibatkan lima seksyen sahaja.

“Kerana itu Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah berpandangan langkah penambahbaikan itu adalah wajar rentetan pola perkembangan kes-kes jenayah di Mahkmah Syariah semakin meningkat saban tahun dan dikatakan semakin kompleks.

“Dengan adanya pindaan  ini akan memperkukuhkan lagi perundahan syariah di negeri Terengganu dan cadangan pindaan berdasarkan takzir 2001 pindaan 2006 masih lagi dalam ruang lingkup bidang kuasa yang diberikan di bawah Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Syariah) 1965 iaitu Akta 355,” ujarnya lagi. – TRDI.my


2. Mufti campur tangan sukan Terengganu, pelik? 

PAS Terengganu telah melakukan perubahan drastik sebaik sahaja mengambil alih kerajaan negeri dengan melibatkan Mufti Terengganu sebagai Ahli Lembaga Pengarah Majlis Sukan Negeri Terengganu.

Ini tidak dilakukan negeri yang lain, kerana itu Terengganu tidak hanya memandang kepada berapa jumlah kutipan pingat emas sahaja yang diperolehi bahkan mahu para atlet mematuhi syariat.

Pada tahun 2018, Mantan Mufti Terengganu, Dato’ Dr Zulkifli Muda yang mula-mula dilantik menjadi Lembaga Pengarah MSNT.

Perubahan yang dilakukan bukannya drastik dan tergopoh-gopoh pada awalnya sebaliknya lebih kepada sikap mendidik agar faham dengan jelas tuntutan agama.

Bagi pucuk dicita ulam mendatang, akhirnya dengan usaha berterusan melalui ratu pecut Terengganu, Azreen Nabila Alias telah menyertai pertandingan Sukan Olimpik Tokyo 2020 telah mengangkat imej dan konsep patuh syariah dengan memakai pakaian sopan dan bertudung.

Dengan prinsip yang diperkenalkan oleh PAS bagi memastikan garis panduan ditetapkan dipatuhi, melihatkan Terengganu telah menarik diri dalam acara sukan gimnastik, gimrama wanita kerana dua sukan ini agak bercanggah dengan polisi ditetapkan Kerajaan PAS Terengganu.

Mufti Terengganu, pada waktu ini telah berperanan dengan baik sebagai ALP MSNT apabila menyatakan pendirian Terengganu wajar menarik diri dan tidak boleh berkompromi dalam acara sukan ini menerusi pembentang kertas kerja Garis Panduan Sukan Menurut Islam yang dibentangkan oleh beliau.

Justifikasinya ialah, sukan berkenaan bukan sahaja atlet perlu melakukan aksi luar biasa tetapi menonjolkan aksi yang boleh mendatangkan ghairah kepada kaum lelaki dan bercanggah dengan ajaran Islam itu sendiri.

Semenjak 2018, menurut Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) negeri, Wan Sukairi Wan Abdullah berkata tidak pernah menghantar atlet wanita dari Terengganu dalam sukan gimnastik dan gimrama sejak memperkenalkan pemakaian patuh syariah pada awal pentadbiran PAS di Terengganu.

Pada tahun 2018 suatu bengkel khusus telah diadakan iaitu ‘Bengkel Garis Panduan Sukan Menurut Islam 2019’ yang membawa kepada resolusi yang diwartakan dan menjadi amalan kepada atlet di negeri ini.

Tanpa melibatkan atlet dalam acara tersebut Terengganu terus mengungguli sukan di negeri ini sebagaimana yang dibuktikan pada Sukan Malaysia (SUKMA) edisi ke-20 di mana prestasi para atlet berjaya mendapatkan 64 emas, 49 Perak, dan 56 gangsa sangat membanggakan jika dibandingkan penyertaan pada 2018 walaupun berada di tempat kedua kerana berlaku pertambahan acara berbanding empat tahun lalu yang menyaksikan Terengganu telah bergelar juara.

AMAR JAAFAR – HARAKAHDAILY 17/10/2022

Komen Weblog Ibnu HasyimPelik.. yang tidak pelik di Terengganu.. Antaranya 2 perkara..

Pelik pada kebiasaan. Tetapi syabas kerajaan Terengganu! Kerana berkreatif dalam mewujudkan hukum bagi kebajikan rakyat dan agama Islam, yang dimuliakan.

Al-hamdulillah!

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

10 comments:

Anonymous said...

Yang pelik ialah orang Melayu liberal menjilat parti kafir harbi yang memusuhi agama Islam dan kaum Melayu Islam dari dulu, kini dan selamanya.

Sepatutnya mereka panggil abang besar terowong untuk menguruskan jenazah mereka jika mereka mati. Masih banyak bukit yang boleh dijadikan tanah perkuburan untuk mereka.

Anonymous said...

Pemimpin liberal mata satu mempunyai lidah biawak dan boleh bertukar warna mengikut persekitaran seperti mengkarung.

Dalam forum antarabangsa zionis , dia menyokong rejim pengganas Israel dan menghina undang-undang syariah konon ketinggalan zaman.

Anonymous said...

Mana lebih helok nak siasat Apandi ka ato nak siasat Zaty dan Taufik Ayman..!?

Tun kata Apandi seorang yang tidak bercakap benar dan gagal melaksanakan tugas sebagai peguam negara. Ni haahh link bawah ni haahh..!!

https://www.thethirdforce.net/mahathir-kenapa-apandi-tidak-disiasat-berhubung-kes-1mdb-hakim-sendiri-kata-dia-tipu/

Tun Dr Mahathir Mohamad mempersoalkan kenapa tiada tindakan pada Tan Sri Apandi Ali tidak disiasat berhubung peranannya melepaskan Datuk Seri Najib Tun Razak daripada tindakan undang-undang.

Di dalam video berdurasi 2.14 minit yang dimuat naik ke Facebook, Mahathir berkata, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Azimah Omar sendiri membuat kesimpulan, bahawa Apandi, antaralain, adalah seorang yang tidak bercakap benar dan gagal melaksanakan tugas sebagai peguam negara.

Zety dan Taufik depan lobang hidung Tun tu bila pulak nak ditangkap..!? Kalau ini jugak yang dipilih oleh rakyat jangan harap reformasi, jangan harap ada perubahan. Mafia kartel Kerala tetap bermaharajalela..

Kalau masih tidak ada rasa meluat, rela jadi bodoh rela dibangangkan takkan nak tunggu hingga Malaysia digadai pula pada bangsa Perasuah DAP@Lee Kwan Yew oleh puak barua ini..!!

Kalau dah tak rasa memyampah lebih baik pegi mampos saja PRU 15 ini...!!

Pulau Batu Putih baru digadai pada anak Lee Kwan Yew. Mme nak melingkup merempat lah bangsa Melayu di tanah air sendiri..

Contoh berfakta Nevin Tan ini anak Bangsa Perasuah kroni Mafia Kerala dibela oleh Taikun Bangsa Perasuah Vincent Tan... pulis dah tangkap anak taikun tanam ladang ganja berkilo...tapi tiada pendakwaan dan anak bangsa perasuah ini lepas bebas

Inshaallah GTA atau Pejuang bakal berkubur dan inshallah orang Langkawi sendiri akan mentalkinkan Mahathir.

Saya nak ulanggg...

Kalau dah tak rasa memyampah lebih baik pegi mampos saja PRU 15 ini...!!

Anonymous said...

Parti-parti politik Melayu dirayu untuk bergabung bagi mendepani Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) demi agama, rakyat dan negara.

PRU15 adalah kritikal dalam menentukan masa depan negara khususnya bagi kaum Pribumi yang merupakan 70 peratus penduduk negara.

http://kapas-marang.blogspot.com/2011/01/mentor-anwar-ismail-al-faruqi-dibunuh.html?m=1

Amat malang sekali jika disebabkan kepentingan peribadi dan matlamat jangka pendek, kepimpinan politik Pribumi berpecah dan kuasa politik bakal jatuh ke tangan orang lain.

Pengalaman diperintah 22 bulan negara di bawah DAP amat menakutkan apabila dakwanya Perlembagaan cuba dirobek, bahasa Melayu tidak dihormati dan agaka Islam diperlekeh.

“Selain itu 20,000 penjawat awam diberhentikan, Lembaga Tabung Haji dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) cuba dikawal, malah silibus pelajaran agama Islam cuba dipinda, penjenayah Komunis Chin Peng dan parti Komunis dimuliakan.

“Jika PH dan Brother Anwar Bin lbrahim berkuasa mungkin Malaysia ditukar menjadi republik seperti Singapura. DAP dan PAP menjalin hubungan yang sangat erat,”

“Cukuplah berselisihan. Buang yang keruh dan ambil yang jernih. Jika ini menjadi realiti, negara stabil rakyat bahagia menuju ke arah negara Malaysia yang makmur dan maju,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Harus ditegaskan, PRU15 adalah kritikal dalam menentukan masa depan negara khususnya bagi kaum Pribumi yang merupakan 70 peratus penduduk negara.

“Berdepan PRU15 pada 19 November 2022 ini, empat gabungan parti politik akan bertembung untuk merebut 222 kerusi Parlimen, iaitu BN, PN, GTA dan PH. Gabungan yang berjaya mendapat jumlah majoriti akan menubuh kerajaan.

“Apa yang paling membimbangkan ialah dalam semua kawasan majoriti Melayu BN, PN dan GTA akan bertembung sesama sendiri. Dalam senario ini, besar kemungkinan PH dengan sokongan padu undi bukan Melayu mendapat kelebihan undi dan berpihak kepada calon parti itu.

Adalah sukar nak percaya pada Brother Anwar Bin Ibrahim.

http://aidc-fotopages.blogspot.com/2009/03/anwar-ibrahim-muslim-moderat-2005.html?m=1

Sikap berdiam diri, bisu dan pekak serta komitmen Anwar Ibrahim terhadap kedaulatan undang-undang dan kebebasan badan kehakiman, setelah pengerusi PH itu gagal menyatakan pendiriannya berhubung hasil dapatan pasukan petugas khas yang menyiasat buku kontroversial bekas peguam negara Tommy Thomas.

“Jika PH menang PRU15, kerajaan akan datang akan ditunggang oleh DAP. Tidakkah kaum Pribumi ingat bagaimana negara di bawah kerajaan DAP?

Anonymous said...

Puak reformasi dan PH masih memainkan sentimen Kerajaan Gagal. Celah mana kerajaan itu gagal.!? PH membuat tuduhan serah kuasa pada kerajaan gagal kembali.

Sama juga kalau PM ke 9 Anwar sudah tentu anggota kabinet dapur orang yang gagal menerajui PH semasa Tun jadi PM kali ke 2 dulu. Maka PN/UMNO juga menuduh Anwar terajui kerajaan gagal.

Ini juga fakta bukti Kerajaan PH gagal senarai 123 Pengkhianatan PH Semasa Mereka Memerintah Negara Selama 22 Bulan Sahaja

1. Yang meletakkan kafir Harbi mengurus hal ehwal Islam spt T.Haji - PH
2. Yang laksanakan tender terbuka secara direct nego untuk kroni sahaja - PH
3. Yang kata untuk bayar hutang 1MDB , hutang negara 1 Trillion- PH
4. Yang hapuskan GST supaya peniaga proPH dapat melarikan cukai- PH
5. Yang janji hapus tol - PH
6. Yang konon stabilkan dan subsidi harga minyak ke RM1.50- PH
7. Yang kata hendak mansuh kilang arak - PH
8. Yang ciplak usaha BN iaitu BR1M melalui BS. Potongan BRIM kepada separuh - PH
9. Yang perkenal skim carum KWSP untuk suri rumah, 22 bulan tiada bayang - PH
10. Yang berjaya lelong aset Tabung Haji - PH
11. Yang membebas perasuah dan pesalah dalam kalangan MP sendiri ke muka pengadilan dengan bantuan Tommy Thomas - PH
12. Yang bawa balik dan lelong bahan bukti kapal pesiaran kes 1MDB - PH
13. Yang membawa masuk pendatang haram warga China masa KLIA blackout- PH
14. Yang sabotaj KLIA dan KLIA2 supaya pendatang haram warga China bolos - PH
15. Yang mesra LGBT Seksuality Merdeka dan arak - PH
16. Yang mengajar menghina institusi raja-raja, Islam dan Melayu - PH
17. Yang mengekalkan kebebasan bersuara dengan lantang hanya media proPH/yang lain dilaporkan ke SKMM - PH
18. Yang tiada kebebasan media lagi seperti TV3 sehingga ramai pembaca berita letak jawatan - PH
19. Yang beri dana SK/SM Persendirian Cina - PH
20. Yang meletakkan level kasut sekolah putih-hitam - PH
21. Yang buang elaun kritikal kakitangan Awam- PH
22. Yang meminjam BON samurai sedangkan rezab BNM masa ada - PH
23. Yang hapuskan akta anti berita palsu gubalan zaman BN - PH
24. Yang membebaskan perasuah, perogol, pemabuk dan pengganas LTTE - PH
25. Yang lantik kononnya teknokrat dan pakar daripada kroni PH untuk ketuai GLC - PH
26. Yang mansuhkan jabatan kerajaan seperti JASA, BTN dan MEIA - PH
27. Yang meletakkan T.Haji bawah kawalan MOF-LGEng - PH
28. Yang beri duit kepada sekolah tahfiz hanya RM250Ribu tapi SJKC RM21 juta- PH
29. Yang beri RM30 e- wallet utk kaburi rakyat tapi RM420 juta yang tidak dituntut masuk poket kroni DAP - PH
30. Yang pecat 12K kakitangan Awam - PH
31. Yang jual TRX kepada SPV - PH
32. Yang tiada langkah PKP dan memulakan kes Covid19 tanpa kawalan- PH
33. Yang meneruskan bantuan persekolahan RM100 idea BN - PH
34. Yang perkenal statut rome ICERD - PH
35. Yang kencing dan seleweng Tabung Harapan konon utk bayar hutang - PH
36. Yang turunkan gaji minimum dari RM1200 cadangan BN ke RM1000 - PH
37. Yang menyambung skim B40/M20 peninggalan BN- PH
38. Yang berjaya tangani krisis pencemaran air sungai kim kim tanpa menangkap pelaku iaitu suami kepada Menteri DAP - PH
39. Yang gagal tangkap dan dakwa individu bukan islam menghina islam dan Raja - PH
40. Yang memusnahkan wawasan 2020 - PH
41. Yang menyebabkan kenaikan harga barang setelah perkenal semula SST- PH
42. Yang mengedar komik propaganda komunis - PH
43. Yang beri tumpuan menghidupkan E-hailing dan menipu pemandu Teksi dengan pelbagai janji - PH
44. Yang berjaya membantah Tulisan Jawi,mesra Dong Zhong, Dong Jiao Zong - PH

Sambung ---

Anonymous said...

Sambung ---

45. Yang menghasut rakyat Sabah dan Sarawak keluar Malaysia - PH
46. Yang yang janji mansuh AES,diskaun AES mansuh dan kamera ditambah- PH
47. Yang menyambung projek BN tanam buluh - PH
48. Yang jadi broker tanah untuk lelong Kampung Bahru, K.Lumpur oleh Menteri PAN - PH
49. Yang menyebabkan Negara India menolak pembelian Kelapa Sawit Malaysia - PH
50. Yang bawa Abu Chin Peng - PH
51. Yang DIAM isu rusuhan kuil tanpa pembelaan kematian anggota Bomba-PH
52. Yang menyebabkan saham ASB, LTAT dan TH jatuh merundum -PH
53.MP sendiri menjadi peguam bela terhadap jenayah IC Palsu menentang kerajaan sendiri-PH
54.Yang bermadah dengan warkah kakanda buat Adinda -PH
55.Yang kalah setiap kali PRK -PH
56.Yang buat Langkah Kajang dgn paksa ADUN sendiri letak jawatan-PH
57.Yang mengatakan pengacara bertudung menurunkan ranking penonton TV -PH
58.Yang mengatakan BRIM rasuah,tapi BSH adalah bantuan-PH
59. Yang menyebabkan ekonomi terus merosot-PH
60. Yang mansuhkan kad siswa RM250 -PH
61. Yang perkenalkan cukai minuman bergula-PH

62.Yang memansuhkan jawatan tetap dan berpencen kakitangan awam dimansuhkan-PH
63.Yang menaikan Caj taksiran PBT dinaikkan seluruh negara- PH
64.Yang menaikkan Caj Doktor dan Pergigian-PH
65.Yang menaikkan caj harga pos- PH
66. Yang menaikkan cukai petak di Selangor dan P.Pinang-PH
67.Yang menaikkan tarif elektrik -PH
68.Yang DIAM kes kematian Syed Daniyal dilebuhraya -PH
69.Yang menipu kelulusan sijil dan Ijazah-PH
70.Yang menipu memansuhkan/tangguh PTPTN bawah RM4K -PH
71.Yang tidak kisah bawa anjing naik troli di Pasaraya -PH
72. Yang hendak mengkaji dan penambahbaikan subjek Pend Islam oleh Bukan Islam -PH
73.Yang suruh nelayan tanam nenas -PH
74.Yang banyak lakonan menteri menangis -PH
75.Yang buat kempen minum sesudu sawit -PH
76.Yang bebaskan 2 ADUN yang terlibat LTTE-PH
77. Yang hendak agihkan zakat untuk Bukan Islam-PH
78.Yang menyatakan salah dan jenayah tatkala perempuan BERSUNAT-PH
79.Yang benarkan Transgender boleh masuk tandas perempuan-PH

sambungg..

Anonymous said...

sambungg..

80. Yang BEBAS kan kes mahkamah Tian Chua...L.G.Eng-PH
81.Yang GUGURkan peguam Adib-PH
82.Yang DIAM bila Jalur Gemilang diterbalikkan -PH
83. Yang DIAM bila perhimpunan kerabat komunis di Kajang-PH
84.Yang kata 'Apa hendak takut dengan Abu Mayat Chin Peng' dan Chin Peng pejuang kemerdekaan oleh (M.Sabu)-PH
85.Yang ponteng persidangan Parlimen sebab sejuk-PH
86.Yang DIAM bila ada majlis TATU bogel-PH
87.Yang anti kemasukan Dr Zakir Naik ke Malaysia-PH
88. Yang kena Menteri kena penampar dan lompat pagar -PH
89.Yang DIAM bila ditamatkan prosiding pendawaan 12 penyokong LTTE-PH
90.Yang ramai ahli keluarga adalah BEKAS komunis - PH
100. Jual 12 strategic assets worth RM25.6 including pada Singapura Hong Kong dll - PH
101 Jual assets IHH Berhad (RM8.42 billion) pada Singapura - PH
102. Jual Sapura Upstream (RM3.7 bililon) - PH
103. Jual Acibadem Sigort (RM1.25 billion) -PH
104. Jual Telco M1 (RM1.65 billion) - PH
105. Jual TNB shares (RM1.05 bililon) - PH
106. Jual Boustead Plantation (RM1.2 bililon) pada Singapura - PH
107. Jual Axiata Digital (RM0.579 bililon) - PH
108 Jual BDO Unibank (RM0.415 bililon) - PH
109. Jual CIMB (RM0.364 billion) - PH
110. Jual Royale Chulan Hotel (RM0.197 bililon) pada Singapura - PH
111. Jual Bangunan Hong Kong Consulate building, sold to a buyer from China (RM1.6 billion) - PH
112. Khazanah’s jual 16% of its stake in IHH Healthcare to Japan’s Mitsui & Co for a meagre RM8.42 billion, leaving Khazanah only 26% equity interests in the company, a share cut worth RM13.13 billion today...!! - PH
113. Yang perkenal Dosa Peribadi - PH
114. Wujudkan Tabung Harapan dan lesapkan kutipan lebih RM200 juta - PH
115. Ganti GST dgn SST yg penuh dengan ketirisan. 200 negara dunia termasuk Afganistan Nepal Mali Indon laksana GST- PH
116. Refund cukai pada pengelak cukai - PH
117. Pecat 45K kakitangan pencuci dan sekuriti sekolah yang melibatkan lebih 1600 sykt - PH
118. Menari 'Twist Again' sampai mabok antara Legalistatif, Pentadbiran ialah Tommy Thomas, Siti Kasim, and gangs - PH
119. Pecat kakitangan awam kontrak - PH
120. Keluarga Gabnor Bank Zety terima duit 1MDB dri Jho Low - PH
121. Jo Low bertukar jadi beruang - PH
122. Justo lesap depan hidung Tun - PH
123. Tun beri percuma selama lamanya Pulau Batu Putih pada Singapura sedangkan ada bukti bersurat milik negara - PH

https://m.facebook.com/isham.abdjalil/videos/sebab-mahathir-menyerahkan-pulau-batu-putih-kepada-singapuraoleh-isham-jalilbebe/2402559560066584/

Inilah agenda PH yg mahu kekal berkuasa di Malaysia.

Anonymous said...

Betapa Istimewa nya bangsa Jho Low di mata Tun Mahathir semasa PH berkuasa. Taikun Titijaya dan senarai nama nama yang mendapat habuan lumayan semua terdiri dari kaum Jho Low melibatkan kes 1MDB. Kaum Melayu dapat apa..!?

https://youtu.be/FWuDwGkiIO4

Fakta keterangan mahkamah dari pegawai AmBank, Tan Sri Lim Soon Peng , yang merupakan pengasas pemaju hartanah Titijaya Land Bhd, adalah individu yang menerima paling banyak dana 1MDB daripada salah satu di akaun AmBank pada RM246,000 pada 7 Ogos 2013.

Tun dan bekas menteri kewangan Lim Guan Eng telah campur tangan, meminta peguam negara Tommy Thomas menarik balik pembekuan akaun taikun itu yang diterima berhubung skandal 1MDB. Nampak kan Cina bebas dan Melayu berantakan..!!

Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan sembilan pemindahan kepada taikun itu berjumlah RM31.103 juta antara 2012 hingga 2015, termasuk transaksi yang disebut oleh pegawai Ambank Uma Devi.

Lim juga antara 80 individu dan entiti yang dikenakan notis kompaun oleh badan antirasuah itu pada Oktober 2019 untuk mengeluarkan lebih RM420 juta wang berkaitan 1MDB.

Senarai Nama Kaum Cina Penerima Wang Rasuah 1MDB. Bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng telah meminta bekas Peguam Negara Tommy Thomas sembunyikan di masa Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri kerajaan pH.

https://youtu.be/C2vYX3CwfE8

DAP menyembunyikan 346 kes melibatkan 346 entiti dan individu yang telah menerima RM307 juta wang 1MDB.

1. Laverage Asia Sdn Bhd 31.5 juta
2. Enr Marketing. 24.3 juta
3. Mega Utilities Sdn Bhd. 18.3. juta
4. Kek Lok Si Tample 12 juta
5. Homewin Renovation n Cons 11.44 juta
6. Music Melody Store. 6.58 juta
7. G Event Managmnt. 2.93 juta
8. Pers Cintai A. Sekitar P. Pinang. 2.65 juta
9. Jaya Printing & Advertising. 1.07 juta
10. MCA Bah Tanjung P.Pinang. 1 Juta
11. Geh Choh Hun. 22.8 juta
12. Oii Teng Seng. 4.55. juta
13. Cheah Kah Chye. 4.4 juta
14. Yeap Chee Cheong 4.4 juta
15. Goh Kheng Huat. 4.2 juta
16. Oii Kheng Hin. 4.01 juta
17. Choo Keng Hock 3.84 juta
18. Toh Lean Seng. 3.5 juta
19. Chong Thong Yeow. 3.24 juta
20. Teh Hun Liang. 3.04 juta
21. Lembaga Union Pinang School 2.25 juta
22. Pinang Chinese High School. 1.25 juta
23. Chung Ling High School. 1 juta
24 J/K Chua Nan School. 0.5 juta
25 Pers Penduduk B. Daya Penang. 0.4 juta
26. Chung Ling High School. 0.25 juta
27. Smjk Phor Tay School Commitee. 0.25 juta
28. Pers Kebudayaan Pangkalan Kota P. Pinang. 0.204 juta
29. MCA Bah Tanjung P. Pinang. 1 juta
30. Parti Gerakan Rakyt Johor. 0.4 juta
31. Parti Gerakan Kelantan. 0.3 juta
32. Parti Gerakan Malaysia. 0.25 juta
33. Parti Gerakan Cameron H/land. 0.2 juta

Bukan ke ini conflict of interest? Pada orang Melayu buka biji mata besar besar sekelian. Inilah Bahana bila jadi barua dan terlalu percayakan kaum Jho Low dalam urusan kerajaan.

Tak cukup bangsa Jho Low terima habuan besar, Pulau Batu Putih beri pada anak Lee Kwan Yew Singapura. Besar punya celaka perangai buruk mantan PM macam ini..!?

Anonymous said...

Umat Islam wajib menolak parti kafir harbi dan barua munafiqun liberal mereka dan puak kluster mahkamah kerana mereka tidak akan teragak-agak untuk menindas dan menzalimi kaum Melayu Islam dan agama Islam.

Fakta sejarah seperti Bintang Tiga, keganasan PKM, rusuhan 1967, rusuhan 1969, penindasan parti PAP ke atas kaum Melayu Singapura, ICERD, Rome Statute dan Malaysian Malaysia dll adalah bukti yang sangat jelas bahawa kaum Melayu Islam tidak boleh menyerahkan kuasa pentadbiran negara kepada orang kafir rasis.

Anonymous said...

Orang putih dah jadi bodoh skg

Orang putih tak jadi tuan lagi dah


bukti dan fakta



England skg PM orang Keling Paria




kah kah kah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails