Thursday, June 16, 2022

Kisah atlet gimnas wanita Indo cedera tapi.. tiada bajet.

 

(ANTARA FOTO/Zabur Karuru)

KL/IH: Jakarta - Aduan Rifda Irfanaluthfi tular di media sosial mengenai pengendalian kecederaan. Tidak mahu masalah ini bertambah sesak, PB Persani memohon maaf kepada kerajaan.

Pada hari Isnin (13/6) Rifda secara mengejutkan memuat naik luahan hatinya di akaun Instagramnya. Dalam muat naiknya, Rifda menyindir kurangnya sokongan kerajaan Indonesia terhadap atlet yang bergelut dalam acara antarabangsa termasuk Rifda.

Rifa kini menyertai Kejohanan Gimnastik Asia di Doha, Qatar dari 15-18 Jun. Kebetulan Rifda tidak membawa tukang urut, jadi dia terpaksa uruskan kecederaannya sendiri. Kerana Persani tiada bajet untuk pemergian terapis.

Hanya Rifa dan salah seorang rakan sekerja dan jurulatihnya telah dihantar. Muat naik ini kemudiannya menjadi viral kerana memuatkan nama Menteri Belia dan Sukan Zainudin Amali dan Presiden Joko Widodo.

Dua hari kemudian, Persani melalui Setiausaha Agung Sri Sundari Kencana Ayu memohon maaf kerana memuat naik dua pemenang pingat emas Sukan SEA 2021. Beliau cuba meluruskan masalah agar tidak berlaku salah faham.

Menurut Sri, ketiadaan tukang urut bukan salah kerajaan, dalam hal ini Kementerian Belia dan Sukan. Oleh kerana acara yang disertai Rifda tidak termasuk dalam program yang dicadangkan kepada pihak Kemenpora, maka tidak ada bantuan kewangan.

Pun begitu, kerajaan dikatakan masih menyokong penuh Persani sebagai persiapan menghadapi Kelayakan Olimpik Paris 2024. Kerana menurut Pasukan Kajian Pecutan Pencapaian Sukan Kebangsaan (PPON) Kemenpora, Rifda berpotensi besar.

“PB Persani memohon maaf kerana memuat naik Rifda Irfanaluthfi melalui Instagramnya terutama menyasarkan Encik Menpora Amali dan Tuan Presiden Jokowi,” kata Sari dalam kenyataan kepada detikSport.

"Pada mulanya, Kejohanan Gimnastik Asia 2022 tidak termasuk dalam program yang dicadangkan. PB Persani hanya mencadangkan Kejohanan Dunia iaitu pusingan kelayakan Sukan Olimpik Paris 2024 di Liverpool, England pada Oktober," sambungnya.

Persani mengakui baru menerima maklumat mengenai kewajipan menyertai Kejohanan Asia 2022, sebagai syarat untuk muncul ke Kejohanan Dunia, pada Sukan SEA lalu, sehingga tidak sempat menyemak semula bajet.

“Jadi, PB Persani dengan sokongan Pengprov Persani Provinsi DKI Jakarta terpaksa menghantar Rifda atas perbelanjaan sendiri kerana kami sangat menyokong hasrat Rifda untuk dapat menyertai pusingan kelayakan Sukan Olimpik Paris 2024. Justeru, dengan terhad. dana, Rifda tidak ditemani oleh ahli terapi."

"Berbeza dengan Sukan SEA 2021 Vietnam, Rifda ditemani pakar terapi dari kontinjen Indonesia semasa perlawanan. Dan kini, masalah Rifda telah diselesaikan dengan membayar jurupulih luar yang akan menemaninya semasa Kejohanan Gimnastik Asia 2022," kata Sari.

Secara khususnya, Sari turut mengucapkan terima kasih kepada Kementerian Belia dan Sukan kerana memasukkan sukan gimnastik dalam senarai Reka Bentuk Sukan Negara (DBON) Hebat.

“Kami akan terus cuba membina komunikasi yang baik pada masa hadapan, kerana kami perlu menyahut cabaran DBON dengan mampu melepasi atlet gimnastik ke Sukan Olimpik,” akhirinya.

Untuk perhatian, Indonesia adalah negara umat Islam terbesar di dunia, tetapi tiada niat untuk laksanakan 'sukan patuh syariah' seperti di negeri-negeri Kelantan dan Terengganu, Malaysia.

Dan kalau seluruh Malaysia pula mahukan 'sukan patuh syariah', maka PRU 15 akan datang ini perlulah beri kemenangan kepada PAS (parti Islam) dan rakan-rakan partinya.
(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails