Monday, May 25, 2020

Profesor Jackie Ying, Pencipta 'Rapid Test' Covid-19, Akhirnya Pakai Tudung..



INI kisah seorang pencipta 'rapid test' atau ujian cepat yang akhirnya memutuskan untuk memakai tudung dan hijab.  

Beliau adalah Profesor Jackie Ying, terkenal sebagai penemu atau pencipta ujian covid-19 terpantas dalam tahun ini. Ying adalah pemimpin NanoBio Lab, sebuah syarikat sains, teknologi dan penyelidikan yang menemui alat ujian pantas.

Ying kini ternyata memilih menjadi seorang Muslimah. Dia dilahirkan di Taiwan pada tahun 1966. Pada usia 7 tahun, dia dan keluarganya berpindah ke Singapura. Ayahnya adalah seorang pensyarah Sastera Cina, di Universiti Nanyang.

Sejak kecil, dia sangat menyukai sains, terutama kimia. Walau bagaimanapun, maklumat mengenai kehidupan peribadinya tidak tersentuh. Namun, sejak kebelakangan ini, Profesor Ying mengisi program inspirasi di mana, dia berkongsi pengalaman tentang perubahan dan pencapaian.

Termasuk bagaimana dia memilih Islam. Profesor Ying mengaku pada mulanya, selain bekerja di sana sangat sedikit perkara yang dilakukannya. Seperti membawa anak perempuannya ke taman. Lama kelamaan, ada perubahan dalam hidupnya. 

Dia belajar tentang agama melalui rakan baiknya ketika belajar di Raffles Girls School. Baru pada usia 30 tahun dia mula membaca mengenai Islam. 

Kesimpulannya, menurut Profesor Ying, Islam adalah agama yang sederhana dan wajar. Ketika menjadi Muslim, Profesor Ying mengakui tidak ada reaksi negatif. Namun, rakan-rakannya tidak menghiraukan perubahan tersebut.

Yang pasti, rakan-rakannya tidak lagi melihat sosok Profesor Ying yang tidak mempercayai kewujudan Pencipta di sebalik sistematik biologi kehidupan.  

Walau bagaimanapun, dia adalah seseorang yang percaya bahawa ada sesuatu yang hebat di sebalik sistem hidup. Setelah menjadi Muslim, Profesor Ying akhirnya dapat mengerjakan Umrah. Sekembalinya dari Umrah, dia mula memakai tudung.

Sejak menjadi Muslim, Profesor Jackie Ying sangat aktif dalam berdakwah di Yayasan Mandaki. Tujuan yayasan ini adalah untuk membantu kembangkan sumber-sumber komuniti Melayu Muslim di Singapura.



Profesor Jackie Ying (keempat dari kiri), kepala Lab NanoBio A Star [sumber gambar]

Sekarang, dia adalah salah seorang mentor di bawah Projek Pendakian Pelajar yang akan dibimbingnya untuk memberi inspirasi kepada pemuda Muslim yang berniat untuk memasuki bidang Sains, memberi mereka kesempatan untuk melibatkan diri dalam projek penyelidikan yang dilakukan di makmalnya. Al-hamdulillah!
Sumber: republika.co.id

Hibur Hibur Sikit
Hasil carian imej untuk ebit g ade
Ebiet G Ade Penyanyi Indonesia, Lagunya tolak Atheisme.. Komunisme dan demokrat?
EBIET G Ade adalah penyanyi era 80-an yang lagu-lagunya hits hingga kini. Bukan sekedar nyanyian, lagu-lagu Ebiet G Ade sarat akan makna dan pesan. Bahkan beberapa lagu terinspirasi dari beberapa peristiwa pilu yang terjadi ditanah air. 
Lihat lirik lagu-lagunya.. antaranya menolak faham atheis. Atau komunis. Atau juga demoktatis?

Ebiet G. Ade - Hidup I (Pernah Kucoba Untuk Melupakan Kamu)

Hidup II (Obsesi Kp. I/203)

Hidup III

Hidup IV

Hidup V


Lihat sebelum ini..

3 comments:

Lelakidicermin said...

Aku minat jugak ebiet g.ade dulu era 80an lagu2 memang sedap utk halwa telinga.. tp ada satu sarung kesetnya ada gambar perkuburun kristian.. langsung aku lupakan.. sebenarnya dr namanya aku tak boleh agak dia islam ke kristian..memang lagu2 utk ketenangan jiwa dan pemikiran memang bagus.. tp sbb sarung keset aku lupakan lagu2 dia.

Anonymous said...

TERKINI: Pendedahan RPK, Rancangan Serangan Pakatan Syaitan Melalui Sarawak Report Terhadap Muhyiddin Yassin

Sarawak Report telah diupah untuk memulakan serangan keatas Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan kerajaan Perikatan Nasional tidak lama lagi. Ini sebahagian dari rancangan usul undi tidak percaya yang akan dibentang di parlimen pada bulan Julai tidak lama lagi. Pelbagai lagi fitnah – fitnah yang bakal direka oleh Sarawak Report hasil daripada kontrak yang diberikan kepada mereka oleh Pakatan Syaitan ini.

Bring it on atok... sampai hujung nyawa buat fitnah... kesian sunggu kau..!!

Hafiz Faizal said...

Tahniah Singapura. Allah telah berikan berkat kepada community orang2 Islam di sana. Insya Allah kalau orang melayu do sini boleh usaha, kita pun boleh mengikut kejayaan Singapura.

Sekian.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails