Saturday, May 30, 2020

Raffia Arshad, Hakim Berhijab Pertama Di UK, Al-hamdulillah.


Raffia Arshad Becomes First Hijab-Wearing Muslim Judge in UK ...
RAFFIA Arshad telah dilantik menjadi hakim berhijab pertama di UK apabila menerima surat pelantikannya minggu lalu. 

"Perlu sedikit masa untuk sampai di sini tetapi saya sangat gembira. Bukan sekadar pencapaian peribadi. Ini adalah pencapaian besar bagi sesiapa sahaja dari pelbagai latar belakang, ”katanya.

Hakim Raffia mengatakan beliau telah memecah tradisi dari apa yang kebanyakan orang bayangkan, kerana selama ini belum pernah berlaku mana-mana wanita bertudung dilantik sebagai hakim di Britain.  Pelantikannya sebagai hakim diharap menjadi pendorong kepada orang lain, tidak kira apa profesion untuk mengejar kerjaya yang lebih tinggi.

"Jangan bimbang tentang penampilan anda, jangan bimbang jika ia tidak sesuai dengan acuan, pecahkan acuan itu dan capai apa yang anda perlukan," katanya dalam wawancara dengan BBC.

Dalam wawancara lain dengan Metro UK, dia berkata, "Ini pasti lebih besar daripada saya. Saya tahu ini bukan mengenai saya. Ini penting bagi semua wanita, bukan hanya wanita Muslim, tetapi sangat penting bagi wanita Muslim."

Hakim Raffia Arshad adalah ibu kepada tiga orang anak, beliau telah mengamalkan undang-undang keluarga selama lebih dari 17 tahun. Beliau amat terhutang budi kepada suaminya yang telah menyokong dan memberinya ruang untuk mengejar impian saya.

(https://www.orangmuo.my/2020/05/pecah-tradisi-wanita-pertama-bertudung.html)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails