Wednesday, May 27, 2020

Bagaimana 'Penghijrah' Di M'sia? Ini Cadangan Penyelesaian..

- Foto hiasan
Sikit Tazkirah Ekonomi: 
Ribuan pekerja kilang Bangladesh sambut Aidilfitri tanpa gaji


DHAKA: Lebih 10,000 pekerja kilang pakaian Bangladesh menghabiskan hari terakhir bulan Ramadan protes mengenai pembayaran gaji bagaimanapun diabaikan tanpa bayaran ketika menyambut Aidilfitri bersama keluarga.
Menurut Persatuan Pengilang dan Pengeksport Pakaian Bangladesh (BGMEA), sehingga 60 kilang tidak membayar pekerjanya sebelum cuti Aidilfitri, sementara 478 kilang ditutup sejak dua bulan lalu selepas pesanan bernilai lebih daripada AS$3.15 bilion (RM13.75 bilion) dibatalkan dan pembayaran dihentikan oleh peruncit dari negara Barat.

Sejak penularan wabak COVID-19, industri tekstil negara itu menerima kesan besar terhadap eksportnya kerana banyak peruncit dari negara Barat menahan pembayaran bagi pesanan yang sudah dibuat atau dihantar.
Pada Mac lalu, kerajaan Bangladesh mengumumkan pakej rangsangan AS$600 juta (RM2.6 bilion) sebagai ganti gaji dan bonus untuk pekerja industri pakaian.
Naib Presiden BGMEA, Arshad Jamal Dipu memberitahu Arab News, sebilangan besar kilang membayar gaji dan bonus kepada pekerja sebelum Aidilfitri, tetapi segelintir lagi tidak dapat menjelaskan bayaran kerana kehilangan semua pesanan kerja dan menghadapi masalah kewangan yang melampau.
"Kilang yang tidak dapat membayar pekerja mereka adalah kilang yang tidak memenuhi syarat memohon pakej rangsangan kerajaan.
Ini terutamanya kilang berskala kecil dan sederhana yang berfungsi sebagai subkontraktor untuk kilang besar, "katanya.
Menurut garis panduan kerajaan, hanya kilang yang mengeksport 80 peratus produk mereka dalam beberapa tahun terakhir yang boleh menuntut dana.
Dipu berkata, dalam kebanyakan kes, pembeli menawarkan harga potongan atau pembayaran tertunda kepada pembekal pakaian Bangladesh dengan alasan situasi genting disebabkan oleh keadaan semulajadi
Presiden Pertubuhan Gabungan Pekerja Pakaian, Nazma Akter berkata organisasinya mempunyai maklumat bahawa sekitar 20,000 pekerja kilang yang tidak dibayar sebelum sambutan Hari Raya.
"Kami akan duduk semeja dengan pemilik kilang dan juga pemimpin BGMEA sejurus selepas cuti lebaran.
Pekerja kilang kami harus dibayar segera kerana mereka tergolong dalam kelompok masyarakat yang terpinggir, "katanya kepada Arab News. - AGENSI

Komen Weblog Ibnu HasyimMenurut BGMEA, sehingga 60 kilang tidak membayar gaji pekerjanya sebelum cuti Aidilfitri. Sementara 478 kilang ditutup kerana pesanan dibatalkan dan pembayaran dihentikan oleh peruncit dari negara Barat.

Ini berlaku di luar negara Malaysia, sedangkan di Malaysia sendiri masih ramai pekerja-pekerja dari negara tersebut tersadai di sini dan terpaksa dihantar balik. Bagaimana penyelesaiannya? Mari kita fikir sejenak..

Salah suatu sebab yang membantu kebangkitan Islam dari lembah Mekah menjadi kuasa besar dunia waktu itu ialah dengan tertumbangnya 2 kuasa besar Rom dan Parsi. Iaitu pemimpinnya Muhammad bin Abdullah SAW berjaya mencantumkan 'Kumpulan Muhajirin' penghijrah dari Mekah ke Madinah dengan 'Kumpulan Ansar' penolong yang tinggal di Madinah, jadi bersaudara. Itu termasuk sumber kekuatan Islam pada masa itu.

Apalagi dalam dunia globalisasi tanpa sempadan masakini, aktiviti ekonomi dan dakwah boleh terus merentasi sempadan. Israel telah memulainya pada tahun 1948. Pendatang haram Yahudi di tempatkan di Palestin, yang akhirnya mereka mengaku hak milik mereka dan terus memperluaskan.

Di Malaysia, boleh kita mulai dengan penghijrah yang ada. Boleh bersama-sama beraktiviti melalui ekonomi, perkahwinan, persekolahan dan sebagainya. Insya Allah akan lahir manusia seperti Abdul Rahman bin Auf atau Bilal bin Rabah zaman ini, yang akan menyongsong Kebangkitan Islam Se dunia.

Allahu Akbar!

Lihat Sebelum ini..
E-Buku IH-128: Sikit Tazkirah Ekonomi..
E-Buku IH-128: Sikit Tazkirah Ekonomi..

11 comments:

Anonymous said...

Di malaysia ramai yg kena ambik unpaid leave..

Anonymous said...

Ansar bangsa arab...muhajirin pon arab....cakap arab..

Bangla bukan melayu daa....adik manis..

Anonymous said...

Bangla sedap, sama-sama Islam.
Lu pompuan Melayu DAP pegi tungging pada 'tak kira halal-haram..
kulup pulak tu!
HIIIIIIII JIJIK

Anonymous said...

aNAK BINI MELAYU DAP SUKA JANTAN KULUP TAK KIRA AGAMA..
JIJIKKKKKKKKKKKKKK

Anonymous said...

Ansar, Muhajirin, Bangla, Melayu, Rohingya dll adalah bersaudara kerana beragama Islam.

Sebaliknya parti kafir harbi DA-Pigs menganalkan rasisme benci kaum yang bukan kaum DA-Pigs.

Anonymous said...

Pembetulan 10:46 untuk perkataan 'menganalkan' ialah 'mengamalkan'.

Anonymous said...

Lebih baik ambil unpaid leave dari ambil covid-19.


Alhamdulillah kerajaan PN membantu meringan beban rakyat dengan pelbagai bantuan.

Sebaliknya KERA jaan Pakatan Hancing memberi bantuan 30 hengget untuk menanggung kehidupan rakyat selama setahun. Memang lawaklah.

Anonymous said...

Lebih baik peluk babi dari peluk jantan atau betina yang tak Islam. Kerana wanita Islam itulah bakal menjadi isteri yang sholehah, pendamping dunia akhirat.

Anonymous said...

Kuala Lumpur – Peguam Siti Zabedah Kasim menyelar cadangan Pas untuk mengantung penjualan arak ekoran peningkatan kes yang melibatkan pemandu mabuk.

Dia yang lebih dikenali dengan panggilan Siti Kassim berkata peningkatan kes tersebut disebabkan sikap tidak bertanggungjawab mereka yang mengambil minuman berakohol itu.

“Alkohol itu bukan masalah. Tapi peminum yang tidak bertanggungjawab itulah punca masalah sebenar. Begitu juga dengan isu yang melibatkan sekolah tahfiz. Masalahnya adalah disebabkan oleh pihak pengurusan sekolah.

“Kamu (Pas) mahu mengharamkan alkohol hanya kerana menepati kehendak anda, kalau begitu haramkan juga sekolah tahfiz yang telah menyebabkan banyak masalah terhadap anak kecil yang tidak berdosa,” katanya melalui laman Facebook.

Anonymous said...

Puak munafik liberal menyalak menyokong arak dan menentang ajaran Islam.

Anonymous said...

Maka kita tidak terkejut melihat puak munafik liberal sibuk menjilat pemimpin kafir dan menghina ulama Islam dan perjuangan Islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails