Saturday, May 30, 2020

Terserlah AS Perkauman, Rakyat Rusuh Tuntut Keadilan Kulit Hitam..


Perkauman Kudis Dunia! Rakyat AS Merusuh Tuntut Keadilan Kematian George Floyd

Kematian seorang lelaki kulit hitam, George Floyd, 46, di Minnesota, Amerika Syarikat, ketika dia ditangkap oleh sekumpulan polis disana, nyata telah menyebabkan kemarahan rakyat.
Difahamkan, George Floyd, ditahan pihak polis kerana merupakan suspek memalsukan kematian. Ia bermakna, mangsa belum disabit atas kesalahannya dan boleh jadi dia tidak bersalah pun.

“Tolong, saya tak boleh bernafas…”

Namun, ketika penangkapan itu berlaku dia diperlakukan dengan teruk sekali. Menerusi video yang dikongsikan, Georger sempat memberitahu bahawa dia tidak dapat bernafas berikutan salah seorang anggota menekan lehernya menggunakan lutut.
“Tolong, tolong, saya tak boleh bernafas. 
Tolong benarkan saya berdiri…”

“Perut dan leher saya sakit…”

Berdasarkan video kejadian yang sudah tular, dapat dilihat George ditahan dengan begitu kasar, malah dia tercungap-cungap tidak dapat bernafas sambil mengadu perut dan lehernya sakit.
Kejadian yang berlaku terhadap George Floyd, disifatkan sebagai tidak adil dan berunsur perkauman. Oleh itu, di Amerika Syarikat kini sedang kecoh apabila rakyat mula membuat protest mengutuk isi perkauman.

#Blacklivesmatter

I've covered police brutality protests in St. Louis, Ferguson, Flint, Chicago, and other cities. The rage that I saw today covering protesters here in NYC felt different to me--like they are not going to stop at just a week's worth of protests.
Good.

Sehinggakan, White House juga terpaksa dikenakan perintah berkurung selepas rusuhan rakyat semakin mengganas, berikutan mahu menegakkan keadilan buat George Floyd.

Protesters on the steps of the DMPD. Hundreds more have joined


View image on Twitter
Protesters chanting “I can’t breathe,” followed by the names of Breonna Taylor and George Floyd

Difahamkan, anggota polis yang terlibat dalam penangkapan tersebut telah dipecat serta merta. Namun, rakyat menuntut agar mereka dikenakan hukuman.
Berdekat lamanya hidup bersama dalam perbezaan kaum, namun isu perkauman sehingga kini masih menjadi kudis dalam masyarakat dunia.
Sumber : TwitterAstro Awani & USA Today

1 comment:

Anonymous said...

Terdapat pelbagai puak rasis di dunia ini seperti puak kulit putih rasis, puak ultra-kiasu roket dll.

Kaum yang tidak rasis ialah kaum Melayu Islam yang terlalu baik terhadap pendatang asing sehinggakan puak pendatang rasis berani pijak kepala kaum Melayu Islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails