Tuesday, May 26, 2020

Arak: Tahniah PAS Terus Bertindak Menurut Kemampuan. Al-hamdulillah!

Selain 'arak beracun', samsu juga membawa maut | Free Malaysia Today

PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) memandang serius kes kemalangan mati membabitkan pemandu mabuk yang semakin menjadi-jadi mutakhir ini.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah meletakkan Malaysia di tempat kesepuluh di dalam senarai pengambilan alkohol terbanyak dunia. Statistik yang dikeluarkan pertubuhan tersebut menunjukan rakyat malaysia membelanjakan lebih dari RM2.0 bilion untuk minuman beralkohol dengan purata 15 liter per kapita pada tahun 2016. Pengambilan bir di Malaysia berada pada tahap membimbangkan.
Tragedi pemandu mabuk bukanlah perkara yang boleh dipandang remeh. Kesalahan ini berpunca daripada kelemahan perundangan sedia ada dan penguakuasaan, selain dari sifat pentingkan diri dan degil pemabuk. Lebih malang menjadi seorang pembunuh bilamana telah menggadaikan jiwa yang tidak bersalah.

Melihat kepada kekerapan isu kemalangan membabitkan pemandu mabuk ini, PAS dengan ini mencadangkan kepada kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin segera menggantung semua pengeluaran, perniagaan dan penjualan arak sehingga semua langkah baru dapat diambil untuk menghalang pemandu memandu dalam keadaan mabuk.

Dalam tempoh penggantungan itu dibuat, Kerajaan Perikatan Nasional juga perlu menubuh Jawatankuasa Khas Kabinet melibatkan beberapa kementerian untuk bertindak segera tangani kes ini.

Menurut langkah ini, PAS meminta Jabatan Kastam dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) menggantung semua lesen penjualan arak dan minuman beralkohol yang dijual secara terbuka dirangkaian kedai serbaneka 24 jam.

Nyawa orang awam adalah satu keutamaan yang harus difikirkan oleh kerajaan secara serius kerana hal ini telah menjadi satu lagi punca pertambahan kemalangan khasnya kemalangan maut di jalan raya atau di lebuh raya.

‘Islam Memimpin Perpaduan’

KAMARUZAMAN MOHAMAD
Ketua Penerangan
Parti Islam Se-Malaysia (PAS)
26 Mei 2020 | 3 Syawal 1441- HARAKAHDAILY 26/5/2020
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah Kerajaan PN di bawah PM ke 8 ini adalah kerajaan prihatin. 
  • PAS dengan ini mencadangkan kepada kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin segera menggantung semua pengeluaran, perniagaan dan penjualan arak sehingga semua langkah baru dapat diambil untuk menghalang pemandu memandu dalam keadaan mabuk.
  • Dalam tempoh penggantungan itu dibuat, Kerajaan Perikatan Nasional juga perlu menubuh Jawatankuasa Khas Kabinet melibatkan beberapa kementerian untuk bertindak segera tangani kes ini 
  • Menurut langkah ini, PAS meminta Jabatan Kastam dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) menggantung semua lesen penjualan arak dan minuman beralkohol yang dijual secara terbuka dirangkaian kedai serbaneka 24 jam.

33 comments:

Anonymous said...

May 26, 2020 at 5:19 PM. Komen ini masih dalam kerangka jilat juboq gian end.
Masih meroyan.
Teruskan Meroyan.
Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman..
Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, budak kampung dan babi-babi buta tu..
Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian end solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi
Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end..
Mereka bangga disebut macam tu.
Hiiiiiiiii

Anonymous said...

Sepatutnya pemandu mabuk kerana arak didakwa dibawah seksyen 302 kerana mereka secara sukarela memilih untuk minum arak dan mabuk dan mereka tahu akibat sangat buruk jika memandu ketika pemandu mabuk.

Adalah sangat malang apabila sebilangan pemandu kafir mabuk telah melanggar umat Islam sehinggakan menyebabkan kecederaan kritikal atau kematian dan menyebabkan kerugian harta benda kepada umat Islam seolah-olah mabuk adalah lesen untuk membunuh umat Islam.

Sudah tiba masanya kerajaan PN untuk mendakwa pemandu mabuk yang menyebabkan kematian di bawah Seksyen 302 dan jika didapati bersalah , mereka boleh digantung hingga mati atau dipenjarakan seumur hidup supaya rakyat selamat dari ancaman pemandu mabuk.

Malangnya parti kafir Harbi DA-Pigs dan khadam liberalnya menyokong pesta arak terbuka. Berapa ramaikah rakyat perlu mati kerana pemandu mabuk sebelum DA-Pigs menukar dasar pro-araknya ????

Anonymous said...

Terbaik dan mantap parti Islam PAS kerana berusaha menjaga keselamatan dan kebajikan rakyat !

Anonymous said...

teruskan tindakan terpuji ini .. beratkan.lagi hukuman mabuk arak ini..

penjara 20 tahun sebat 10 kali

tahniah teruskan...insyallah redho allah kita cari

Anonymous said...

...20 sebatan, penjara 10 tahun.

Anonymous said...

elok hukum gantung pindaan RUU

Anonymous said...

orang bodoh saja suka demonstrasi atas jln raya

Anonymous said...

Aku ingat Pas desak tutup kilangv arak ikut dasar perjuangan iselam Pas.

Tapi suruh gantung lesen....itu pon ibenu nak bangga...

Kalovtakut desak kerajaan tutup kilang arak pas kluar lah dari PN....tapi pas lebih takut hilang jawsatan...


Lagi pon PN bukan ada majoriti..

Anonymous said...

Bacol puak khadam...tegak islam kunun....tai koo cing ko.

Anonymous said...

Terbaik tai koo cing...takut tegakkan iselam.....

Kikikikikik.

Anonymous said...

Ayuh bersama dap. Pasti islam ditegakkan.

Anonymous said...

Sejak pas jadi kerajaan ni, kilang arak tutup, kedai judi tutup, bisnes ketum pun tutup. Yg dah dibuka kes arwah adib, ltte, terowong guan eng sm banglo murah dia. Mmg terbaik la Pas..mmg layak naik mercedes. Harap tuan ibnu yg byk berjuang pun dpt mercedes AMG. Sikit hari lagi hudud sm ruu355 pulak dilaksanakan..huhu power2...bebaskan najib sm zahid sekali..diorg tu insan mulia..byk bantu rakyat. Sbb tu dioeg murah rezeki..tau2 dpt derma je

Anonymous said...

Budak sekolah rendah pun boleh buat kalau setakat cadangan tak perlu pos

Anonymous said...

RBA tai an jing adalah khadamk parti kafir Harbi DA-Pigs yang memusuhi Islam maka RBA tidak berhak bercakap tentang agama Islam.

Aku agama Islam ku, kamu RBA agama kafir mu !

Anonymous said...

Wah nampaknya RBA menyalak meroyan histeria kerana kecewa parti kafir Harbi DA-Pigs tumbang baham tanah kerana kerakusan mereka sendiri.

Untuk menutup pekung DA-Pigs, RBA menyalahkan parti Islam. Memang benarlah puak kafir tidak pernah redha kepada Islam dan umat Islam.

Anonymous said...

Wah RBA poyo tahap gaban meroyan histeria kerana kerajaan akan bertindak lebih tegas terhadap pemandu mabuk.

Semua orang tahu RBA adalah puak kaki botol yang menyokong DA-Pigs membela pesta arak terbuka.

Anonymous said...

Cepat la bertindak..smpi bila nak sembang??

Anonymous said...

Baca tajuk tu. PAS bertindak ikut kemampuan. So kemampuan Pas ni walaupun dah jadi kerajaan pusat, hanya mampu bg cadangan je???

Anonymous said...

Puak RBA merasa sangat marah apabila parti Islam mahu kerajaan bertindak lebih tegas ke atas industri arak dan pemandu mabuk kerana puak RBA terdiri dari penyembah botol arak.

Bila minum arak, puak RBA akan menjadi high dan boleh menulis komen merapu dan merepek untuk menfitnah parti Islam kerana parti Islam menentang industri dosa besar seperti arak.

Anonymous said...

Mengapa RBA ternakan DA-Pigs sibuk mendesak parti Islam mengharamkan arak sedangkan DA-Pigs sendiri menyokong industri arak dan pesta arak terbuka ???

Ini jelas membuktikan RBA adalah kepala bapak hipokrit yang mengamalkan double standard dan suka hidup berpura-pura.

Anonymous said...

Mengapa RBA berdiam diri seperti syaitan bisu apabila PH enggan mengharamkan industri arak dalam tempoh 22 bulan ? Berdiam diri bererti merestui atau setuju !!!

Ini membuktikan RBA adalah pendusta yang berpura-pura mahu mengharamkan industri arak.

Anonymous said...

Bila x sokong Pas haramkan arak ko ckp sokong kapir Dap.
Bila sokong Pas nak haramkan arak ko ckp hipokrit. Ko ni terencat akal ke mabuk ketum?

Anonymous said...

Nampaknya puak RBA belajar setakat tadika kerana gagal memahami definisi majoriti.

Jika PN tiada majoriti, sudah lama PN tumbang.

Hakikatnya kerajaan PN masih berdiri teguh dan kuat.

RBA menggunakan istilah kerajaan pintu belakang dll kerana mereka kecewa DA-Pigs tumbang baham tanah kerana kerakusan mereka sendiri.

Anonymous said...

Janji parti kafir Harbi DA-Pigs dan PA-Pigs adalah seperti air kencing yang sangat hancing.

Hanya orang bodoh suka dikencing oleh puak kafir Harbi.

Anonymous said...

Selepas RPK, Kini Giliran Pengarah Drama & Filem Pula Memohon Maaf Kepada BossKu

Pada hari raya pertama seluruh negara telah dikejutkan dengan permohonan maaf oleh Raja Petra Kamaruddin atau dikenali sebagai RPK ke atas segala fitnah yang telah dibuat oleh beliau kepada bekas Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak.
https://mykmu.net/2020/05/24/yang-haq-akhirnya-berdiri-raja-petra-zahirkan-permohonan-maaf-atas-fitnah-terhadap-najib-razak/

Antara fitnah yang amat meninggalkan kesan yang besar bukan sahaja kepada bekas perdana menteri berkenaan tetapi kepada seluruh rakyat Malaysia adalah pembunuhan bekas model Mongolia Altantuya Sharibu.

Fitnah yang berulang – ulang ini bukan sahaja dipercayai oleh rakyat malah oleh ahli UMNO sendiri. Namun segalanya telah berlalu, Kerajaan BN pimpinan Najib Razak telah tumbang dalam PRU14 yang lalu. Walau bagaimanapun kebatilan yang dibuat secara tersusun oleh PH semakin terbungkam oleh kebenaran yang ada disekeliling kita pada hari ini.
Kini giliran Pengarah Drama & Filem terkenal pula saudara Murali Abdullah pun telah memohon maaf kepada Najib Razak kerana mempercayai fitnah tersebut melalui satu hantaran di Facebook peribadi beliau.

Anonymous said...

Serangan Keatas Muhyiddin Dan Kerajaan Perikatan Akan (sudah bermula) Bermula“,

RPK warned that Sarawak Report has been employed to attack Prime Minister Muhyiddin Yassin. For that purpose, Sarawak Report will be publishing a series of 30-40 articles from now until July 2020.

You can read that first article below.

Basically, in this first article, Sarawak Report alleges that Muhyiddin Yassin is behind the “plea-bargaining” deal to free Najib Tun Razak’s stepson, Riza Aziz. And the reason for this, says Sarawak Report, is because Muhyiddin is a “drowning puppet PM”

First attemp slander by Sarawak Repor!!

Anonymous said...

Hoi RBA terencat otak, berapa ramai rakyat perlu mati kerana arak sebelum kamu menentang tuan DA-Pigs yang menyokong arak ???

RBA lidah biawak adalah kepala bapak hipokrit mengamalkan double standard.

Anonymous said...

RPK baru mintak maap dgn najib?...dah nak mati kot?...

Ngaku buat fitnah...kaki temberang...sekarang fitnah SR plak.....

Anonymous said...

SR berani buat fitnah kerana orang malaysia takut saman dia...

Lobai saman lobai yg kena bayar kerana nak cabut lari dgn wang kutipan derma penyokong Pas.....

Anonymous said...

Rba dapig rba dapig..tu jer la zikir ko. Pastu copy paste kat comment lain. Bodoh melampau ke sampai x mampu bagi hujah?

Anonymous said...

Pakatan Hancing pimpinan DA-Pigs adalah jauh lebih hebat dari RPK kerana Pakatan Hancing kencing 30 juta rakyat dengan pelbagai janji palsu, pembohongan, fitnah dan u-turn tanpa merasa bersalah kepada rakyat. Puak munafik lidah bercabang !

Anonymous said...

Wah RBA ternakan DA-Pigs menyalak meroyan histeria sejak DA-Pigs baham tanah. Ini sindrom orang gila kuasa yang sangat kecewa.

Padan muka. Tepuk ......

Anonymous said...

RBA ternakan DA-Pigs cuba menyembunyikan skandal Tabung Pakatan Hancing yang hilang entah ke mana dengan menfitnah parti Islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails