Friday, March 13, 2020

Lagi! Kampung Janda Pedagang Dadah Di Afghan..

Village Of Widows: The Afghan Drug Trade's Lethal Legacy

MIR ALI, di sebuah kampung terpencil di Afghanistan barat. Seorang janda bernama Humaira berusia 40 tahun, telah menjaga enam anaknya sejak kehilangan suaminya dalam kes penyeludupan dadah di berdekatan Iran, kira-kira sepuluh tahun lalu.

Dia berkata, suaminya Abdul Rahim, telah menyertai sekumpulan sedozen lelaki sedozen yang meneroka dagang ke negara tetangga Iran. 

"Seminggu selepas keberangkatan mereka, kami mengetahui tentang penangkapan dan kematian mereka," katanya kepada Radio Free Afghanistan. 

Afghans membentuk hukuman mati di bawah undang-undang dadah Iran yang drastik. Kini, Humaira bertahan hidup dengan bekerja mencuci pakaian untuk ahli masyarakatnya yang kaya.

"Sekarang anak-anak saya juga melakukan segala kerja yang boleh mereka lakukan supaya dapat  membantu kami bertahan," katanya. "..hampir-hampir tiada yang dapat membantu kami..."

Humaira adalah salah satu dari puluhan janda di Mir Ali, sebuah kampung di daerah Adraskan pedalaman Herat. Sekitar 50 keluarga, daripada 70 orang, telah kehilangan lelaki dalam usaha penyeludupan dadah di Mir Ali. Iaitu di perkampungan miskin dicirikan oleh jalan-jalan berdebu yang dipenuhi dengan rumah-rumah lumpur runtuh. 

Kampung itu dikenali sebagai "kampung janda" kerana ia telah kehilangan sebahagian besar penghuninya dalam penyeludupan dadah. Ramai yang banyak dijatuhkan hukuman mati di Iran atau terbunuh dalam serbuan sempadan, atau ada yang terus merana di penjara Iran. 

Ada juga di kampung itu tidak tahu apa yang berlaku kepada saudara-mara mereka selepas mereka direkrut oleh penyeludup dadah tahun lalu.
Humaira, a 40-year-old Afghan widow, lost her husband a decade ago.
Humaira, seorang janda Afghan berusia 40 tahun, kehilangan suaminya sedekad lalu.

Mir Ali terletak berhampiran Highway 1, lebuh raya utama yang menghubungkan bandar barat Herat, ibu kota Wilayah Herat, ke ibu kota, Kabul, melalui bandarraya Kandahar di selatan. Kampung ini hanya 100 kilometer dari sempadan Afghanistan dengan Iran dan Turkmenistan. Kampung yang menjadi penting bagi operasi penyeludupan di wilayah selatan Helmand Afghanistan, di mana kebanyakan candu haram dan heroin dunia diterbitkan. 

Iran mempunyai kadar ketagihan yang tinggi dan, menurut Pejabat PBB mengenai Dadah dan Jenayah, negara ini merupakan salah satu laluan transit utama bagi ubat-ubatan yang dihasilkan di Afghanistan. Di Mir Ali yang miskin, kebanyakan lelaki dewasa digodam oleh prospek wang dengan cepat oleh penyeludup dadah ke Iran. Ramai terlibat, namun yang pergi tidak pernah kembali.

Saad Gul pula, seorang wanita tua di Mir Ali, pertama kali kehilangan suaminya untuk menyeludup dadah. Kedua-dua anaknya juga terbunuh ketika cuba sama. "Kami tidak mempunyai penjaga lelaki lagi," katanya kepada Radio Free Afghanistan.

Zahra, seorang janda lain di kampung itu, berkata dia ditinggalkan untuk menjaga anak-anaknya selepas dia kehilangan suaminya 12 tahun lalu. "Kami terpaksa hidup dalam kemiskinan yang sangat berat," katanya.

Semua orang di kampung mempunyai cerita tentang kesengsaraan dan penderitaan. Setiap kali lelaki yang tinggal di kampung berkumpul, mereka kebanyakannya bertukar cerita tentang penderitaan, kehilangan dan mengingati saudara-mara dan sahabat yang hilang.

"Tidak ada yang membantu orang-orang ini. Tiada siapa pun yang cuba memahami masalah mereka, "kata Abdul Ali Faqiryar, gabenor Adraskan. "Suami dan anak-anak mereka ditinggalkan untuk penyeludupan di Iran, tetapi tidak ada yang tahu apa yang berlaku kepada kebanyakan mereka, sama ada mati atau hidup."

Tidak jelas sama ada pihak berkuasa Afghanistan mempunyai rancangan untuk menimbulkan isu dengan pegawai Iran. Bagi penduduk Mir Ali, perkuburan kampung kekal sebagai tempat yang paling sering dikunjungi apabila keluarga melawat kubur lelaki yang mayat mereka dapat kembali.

Begitulah kira-kira. (IH)


Tentera AS Melindungi Dan Mengawal Kegiatan Penghasilan Candu Di Afghan..
Hasil carian imej untuk Mir Ali terletak berhampiran Highway 1, lWilayah Herat, ke ibu kota, Kabul,
Kandahar, Afghanistan..
Hasil carian imej untuk widow village, in iran
Iran..



Lihat sebelum ini..

E-Buku IH-126: Kampung Janda Di Dunia..
Bab 1
Bab 2
Bersambung..

    114 comments:

    Puaka Rimba said...

    Tang ni Puaka dengan Ibnu ada titik persamaan..sama-sama minat janda..Hihihikikikihahahakahkahkah

    Anonymous said...

    Masalah dadah di kelantan serupa dgn negeri lain...penguatkuasa kerajaan persekutuan yg bertungkus lumus untuk hapuskan dadah....pas relax jer..

    Anonymous said...

    Rasanya kaki dadah ramai dari kalangan pkr dan pan.

    Anonymous said...

    Pee H pimpinan DA-Pigs adalah penyamun dan pengkhianat yang telah kencing rakyat dan menyamun wang, aset dan tabung umat Islam. Alhamdulillah Pee H dan DA-Pigs telah tumbang baham tanah.

    Sekarang barua-barua Pee H dan RBA DA-Pigs sedang meroyan histeria menyalak bukit kerana tuan munafik liberal dan tuan kafir harbi mereka telah hilang kuasa. Mereka takut hilang bekalan dedak cap roket setiap bulan. Babi suka dedak ini.

    Anonymous said...

    Harap kerajaan Melayu ini dapat bertahan sehingga PRU15 walaupun menghadapi pelbagai rintangan dan cabaran. Hidup Melayu

    Anonymous said...

    Pakai rasa ajer ker?...cara orang bodoh bercakap..

    Saper boleh sahkan tak ada penagih dadah dikalangan ahli dan penyokong Pas?..

    Din Lalok said...

    Lu ada pegang stok der...wa gian ni. Payung wa der

    Anonymous said...

    Terbaru mat hassan timbalan presiden umno lahirkan rasa marah kpd muyiden.

    Pengkhianat dan penyamun tak boleh kerjasama lama2...penyamun rasa dikhianati..pengkhianat takut kena samun..saling mencurigai...

    Kerjasama yg bukan berdasarkan melayu islam...masing2 ada matlamat sendiri...

    DAP makan popkon...kikikikikik.m

    Anonymous said...

    Harapan yg musnah...pengkhianat dan penyamun bergaduh...

    Peniaga ugama tak taubnak buat ape kerana kena khianat jugak...

    Puaka Rimba said...

    Kalau bab dadah ni..puaka sokong Adun Bersatu Selangor agar Ganja diHALALkan.Apatahlagi untuk tujuan perubatan. Ganja is good for health .Hihihikikikihahahakahkahkah

    Puaka Rimba said...

    Jangan optimis yg PN bakal berpecah...mereka bergaduh ibarat carik-carik bulu ayam. Kalau berpecah..Umno pasti dilihat hanya pentingkan Jawatan...bukan nasib Orang Melayu..Masakan Umno mahu berpaling tadah walaupun hakikat nya sudah kena game dengan BERSATU. Yang bersuara sumbang hanya panglima-panglima veteran yg tersisih seperti tidak dihargai...Lobai hanyalah pencacai pencukup korum pasti akur dengan game ini..maka itu, usul undi tidak percaya terhadap Kerajaan PN pada sidang parlimen nanti pasti GAGAL.Tun M memang POWER......Hihihikikikihahahakahkahkah

    Anonymous said...

    Tu lah. Buktinya ada anak pemimpin kerabat ph yg ditahan kerana dadah. Lagi mesy ada pecah meja, baling kerusi dan ketuk kepala pemimpin. Tidak bertamdun.

    Itu pun bukti. Mintak payung.

    Anonymous said...

    Ada titik persamaan. Beza dengan pan, pkr dan dap. Liberal dan kafir. Blok yg bahaya. Satu faham liberal satu faham komunis + kristian. Persamaannya sama2 ke arah kufur.

    Anonymous said...

    Pengkhianat sda titik persamaan dgn penyamun...rampas kuasa.....dapat kuasa kita gaduh....

    Anonymous said...

    Pmnya kelam kabut. Kejap letak jawatan. Kejap nak balik. Kejap nak jd pm interim 3 ,tahun. Kejap kata tak dapat sokongan. Kejap kata dapat sokongan. Yg penting pm bukan mahathir, juga bukan anuar dan kewangan bukan eng guan.

    Anonymous said...

    Cara halus untuk halau orang melayu di pp, naik harga rumah. Mereka berjaya. Cara halus untuk bawa masuk hongkong dan temasek, jual rumah murah. Itulah dap.

    Anonymous said...

    Ya setuju titik persamaan puak pengkhianat dan puak perompak dengan puak penyamun dan puak kencing memang wujud dalam Pee H pimpinan DA-Pigs.

    Bila Pee H dapat kuasa , puak-puak ini bergaduh besar mahu jadi pm.

    Akhirnya Per H jatuh terguling baham tanah. Padan muka penyamun dan perompak dalam Pee H.

    Tepuk .......

    Anonymous said...

    Di penang jer naik harga rumah naik?...kat mana harga rumah tak naik?..

    Anonymous said...

    Tolak ulamak liberal. Malaysia tak perlu ulamak liberal.

    Anonymous said...

    Cara halau orang melayu pp, sekarang pp orang melayu sudah kurang.

    Anonymous said...

    Tahniah pas kerana kembalikan keyakinan orang melayu meski pun diserang hebat oleh eng guan.

    Anonymous said...

    Elok buat operasi pendatang cina yg dapat ic malaysia zaman ph.

    Anonymous said...

    Tunkutty berkemunkinan dijemput menyertai kabinet yiddinnasional.. akan diangkat sebagai MenteriUtama, dan sibotak pun munkin akan masuk kabinet sebagai Menteridedikasi,
    Tugas utama menteriutama adalah menyelaraskan seluruh menteri2 kabinet dibawah ketiaknya termasuklah perdanamenteri.

    Mufakatnasional akan buat diam jer.. tunggu dan lihat jer apalagi sepakterajang putaralam yg tunkuttynasional nak buat.
    Kalau menteri kdn nampak perlu parti2 yg terlibat dgn penganas tamilkera(ltte) diharamkan maka dia akan buat..
    Dan oh ya.. dwngan tersebarnya covid12 dan sars cov2 yang berasal dari wuhan nih maka janganla siapa2 bermimpi yang sekiranya tunkutty jadi menteriutama ianya akan diadakan kalau apapun kemunkinan.
    Pru15(tergempar) cuma boleh diadakan selepas covid19 & sars cov2 berakhir, dan setakat ini tidak ternampak akan reda dalam waktu terdekat.. dan kementerian hospital munkin akan buat kenyataan yg bila wabak virus dari Wuhan China munkin berakhir aku taktahu.
    Ah ya.. kalau korang nak tahu korang kena oegi tanya Husaemuso pandapigs.... dia cakap dia ada jin yg boleh bawa maklumat dan surat 'siusshh' macam tu jer laju sampai dlm sekelip mata. Harap dia akan bukak bukan saja Husaemusoleaks, tapi jugak PosJinhusaemusi, jadi kitorang pergi jer kat pejabat PosJinhusaemuso atau mana2 cawangan dia kalau nak gunakan khidmat dia, tak payah tunggu esoklusa.. terus jer sampai pada yg diposkan... 'siusshh jer', tak reti aku apa maknanya 'siusshh' tu.. tapi aku agak ianya laju mcm hantar mesej sms atau whatsapp, yg bezanya ialah sms dan whatspps tu cuma virtual tapi Jin2 husaemusa melakukanya dalam bentuk materialfizikal..
    Hebat woo posjinhusae nih kalau dia buat woo.. boleh bangkrup dhl, poslaju dsb.

    So konklusi kalau betul yg tunkutty kembali dan dgn lagi power dari pm yiddin... maka PM (menunggu) boleh la terus menunggu agaknya sebabnya jawatan pm.menunggu tu cuma wujud pada masa tunkuty jadi pm7.
    Korang kata sinuaralju** akan ajak sepet & keling buat demonstrasi besar2an????
    Wakakaka.. berapa kerat lagi ada pengikut dia dikalangan rakyat?? Sepet & koling munkin agak ramai la sebab dapigs, tapi siapa eh yang hendak berdemo dimusim covid?? Lebih2 lagi kalau sepet & koling yg yg diketahui mudah berjangkit dan berkemunkinan menjadi pembawa/penyebar aka 'patient zero' hadir??

    Nah.. ketawa.

    Anonymous said...

    Cuba angka setiap tahun bilangan melayu di pulau pinang....cakap kosong saper2 pon boleh.

    Anonymous said...

    Tolak ulamak berbelit....kunun kena fitnah tapi saman separuh jalan bayar kpd orang kena saman kerana nak stop.....takut kalah...

    Kikikikik.m

    Anonymous said...

    Ape bukti melayu yakin?...yakin pembelit bersama kerajaan PN haram..

    Anonymous said...

    Buat ape menyalak..dah ada kuasa siasat lah segera..

    Anonymous said...

    Mungkin jer...kikikik...panjang merepek tapi merapuu.m

    Anonymous said...

    Pengerusi ph sekarang anuar. Tahniah. Mahathir kata anuar tak dapat sokongan melayu kerana fahaman liberal. Apa2 pun berat tugas anuar untuk menyesatkan melayu. Tapi anuar memang sedang bekerja keras. Kata saifuddin setiap bulan 10 000 ahli baru mendaftar dengan pkr. Satu angka yg memberansangkan. Yg keluar sikit jer.

    Anonymous said...

    Betulke anak eng guan kena tangkap sebab bawa 2 juta??? Saja tanyer.

    Anonymous said...

    Bila anuar nak baca khutbah jumaat???

    Anonymous said...

    Mengapa Melayu akan terima Anwar
    Hassan Abdul Karim

    Diterbitkan 4 jam lepas

    ULASAN l Bekas perdana menteri, Dr Mahathir Mohamad mendakwa orang Melayu tak boleh terima Presiden PKR Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri kerana falsafah politik liberalnya.

    Saya tidak setuju dengan Mahathir dalam soal ini. Kalau hendak tahu sama ada orang Melayu sokong Anwar atau tidak maka beliau sepatutnya memberi peluang kepada pemimpin itu menjadi perdana menteri seperti yang dijanjikan.

    Namun janji ini tidak dipenuhi tetapi sebaliknya dimungkiri. Ini bercanggah dengan budaya Melayu. Ada bidalan Melayu, “kerbau dipegang pada talinya; manusia dipegang pada janjinya”.

    Memang ada orang Melayu yang tak suka pada Anwar. Mereka ini hanya segelintir saja. Hanya beberapa kerat orang saja.

    Mereka ini terdiri daripada kalangan kapitalis kroni Melayu yang berpengaruh yang menguasai politik, ekonomi dan media massa.

    Kapitalis kroni yang jutawan, maha jutawan dan bilionaire ini kebanyakan menjadi kaya raya semasa Mahathir jadi perdana menteri ke-4 selama 22 tahun lalu dan kembali berkuasa baru baru ini dengan menjadi perdana menteri ke-7.

    Melayu terus miskin

    Kapitalis kroni Melayu ini yang menentang kuat dasar ekonomi yang hendak dibawa oleh Anwar apabila Anwar jadi Perdana Menteri.

    Agenda ekonomi rakyat jelata yang miskin, yang berpendapatan rendah, yang hidup susah dan menderita dari pelbagai kaum yang majoriti dalam kelas bawahan ini rakyat Melayu yang ingin diangkat oleh Anwar supaya mereka ini bebas dari kemiskinan dan kemunduran melalui reformasi ekonomi amat ditakuti oleh kelas elit berkuasa Melayu.

    Anwar amat tahu Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan dan kedudukan istimewa orang Melayu telah disalahgunakan oleh pemimpin-pemimpin politik Melayu, elit ekonomi dan elit berkuasa Melayu untuk mengkayarayakan diri mereka sendiri.


    Mereka membiarkan majoriti rakyat Melayu terus hidup miskin dan melarat. Dr Mahathir perlu mengakui selama tempoh 22 tahun tambah dua tahun lagi sebagai perdana menteri beliau hanya berjaya melahirkan beberapa kerat jutawan, mahajutawan dan bilionaire Melayu.

    Tetapi dia sebenarnya gagal melepaskan puluhan juta orang Melayu lain daripada cengkaman kemiskinan dan kemunduran.

    Anonymous said...

    Fitnah jer oleh puak penyamun..

    Anonymous said...

    Lepas ko mampos..

    Anonymous said...

    Dua2 tak boleh pakai. Reformasi usang. Sesuai tahun 90an. Sekarang kutu2 rayau dan lgbt yg solid. Tanding naib presiden pkr pun penuh penipuan.

    Wawasan 2020 dan Reformasi. Gaduh dua taiko. Dari dulu sampai sekarang. Akhirnya wawasan kecundang, reformasi kecundang. Muak. Dua2 tak releven lagi. Satu tak releven kerana pendirian tak steady. Satu lagi liberal dengan sokongan padu dap.

    Tapi dua2 tinggalkan pewaris. MB dan menteri ekonomi. Pun bakal jadi masalah buat negara dan bangsa melayu. Satu mewarisi genetik, satu lagi mewarisi didikan. Haloba harta, dan haloba songsang.

    Anonymous said...

    Tiada mandat pengundi, C4 gesa rakyat tak iktiraf k'jaan PN
    Diterbitkan 3 jam lepas
    Dikemaskini 3 jam lepas

    Pusat Bagi Memerangi Rasuah dan Kroni (C4) meminta rakyat Malaysia supaya tidak mengesahkan ataupun mengkitiraf pembentukan kerajaan Perikatan Nasional (PN).

    Pengarah Eksekutif Cynthia Gabriel, berkata rakyat negara ini tidak perlu berbuat demikian meskipun terdapat tawaran baru daripada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

    Jelasnya, kenyataan Muhyiddin yang meminta rakyat memberi peluang kepada mereka adalah satu usaha untuk meredakan kemarahan rakyat.

    "Bagi kerajaan yang tidak mempunyai manifesto dan tidak dipilih oleh rakyat negara ini, kami tidak mengharapkan seseorang, kerana mandat untuk mentadbir tidak pernah disokong oleh pengundi

    Anonymous said...

    Lgbt masih ada?...kan pas nak hapuskan kemungkaran?..pas bersekongkol dgn kemungkaran dlm jerajaan PN haram?..

    Yg relevan penyamun dgn pengkhianat...

    Kikikikik..

    Anonymous said...

    Apa tak betulya.. tapikan dah pasti papigs singaporks cover la sbb dapigs tu kan anakbiji papigs..
    Dan munkin pegawai polis dan imiresen sempadan bertugas yg tangkap budak tu pergi menjoli disan dah kena tindakan disiplin sebab menjalankan tugas mengikut sop.
    Ye la mcm sipolis yg siasat pasal pengganas tmilkera ltte la yg ditukarkan kejohor yg munkin di unit jaga stor pdrm johor.
    Jugak macam siliberal mazlimalik la.. yg dipaksa berhenti.
    Macam facebookers yg tiupkan kesedaran tentang bahaya covids19 aritu la.. ditangkap.
    Denegara china komunis pun blogger mereka yg sebarkan maklumat tepat mengenai jumlah mangsa dan kematian pun ditangkap dan dah hilang tampa boleh dikesan oleh samada publik atau ahli keluarganya..
    Itulah dia cara pemerentahan sepetkomunis bangsa han.
    Dan masa bintangtiga menjajah tanahmelayu dulu boleh dijadikan penanda aras tahap kerasisan dan kekejaman serta kebiadapan bangsa seoet jenis ni.

    Anonymous said...

    Lgbt takakan hilang dimesia nih selagi ada pgheyR, anuwaralju**, moojahit, jimin, dan yg sewaktu dengannya.

    Pas dan umno tak boleh buat apa2 setakat nih pasal lgbt sbab cuma merupakan tetamu di rumah persingahan Perikatan yiddin nasional.
    Cuma yg MaufakatNasional boleh lakukan adalah mengawal dari ianya terus merebak, itupun kalau tak disakat oleh menrerikanan yg dihantar khas oleh sinuwaralju** untuk bersama2 yidin setelah kantoi menjadi penunggu, siap buat kek putrajaya lagi..dan siap konon simadey boleh merayu padanya untuk mendaoat ehsan darinya untuk terus menjadi menteri setelah bersara.
    Wakakaka

    Anonymous said...

    Nama lagi pendatang.. mandat aoa kejadahnya yg peeHancing ada?

    Anonymous said...

    Oooh!!!! Cynthia. Ingatkan Ke Bawah Duli Yang Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong. Individu tersebut bolehkah dikira sebagai penghasut gugat kestabilan?????

    Anonymous said...

    Dap tepok2 manja juah2 nyer.

    Anonymous said...

    Maknanya tak kesampaian lagi nak dengak khutbah bang non. Kitab hadith pun anuar pakar jugak. Tapsir jangan cakap. Bolehlah ajar kat masjid. Atau kat rumah urut!!! Atau kat hotel2 10 bintang.

    Anonymous said...

    yang sesatkan org Islam malayia ialah Tok Dor,semua ulama sunni tolak dan kafirkan syiah tapi Tok Dor kata syiah satu mazhab dlm Islam.

    ingatkah satu masa dulu ramai org parti argama pergi umrah KL-TEHERAN-JEDDAH.singgah teheran tu buat apa? dgr cerita ramai yg nak tut tut diteheran.

    Anonymous said...

    Ahli depa kutu rayau. Mana belajar sejarah. Ikut mata sepet. Percaya mata sepet. Mungkin dapat nafkah dari mata sepet.

    Anonymous said...

    Buktinya din lalok pun mintak dadah!!!!. Gian!!!! Mintak dipayung!!!!!

    Anonymous said...

    Anuwaralju** lah antara yg yang kuat berkempen untuk simadeykutty masa madey jadi pm4, anuwar alju** lah yg bawak ideologi politikwang dlm umno.. dia dan kroninya pun byk yg kaya raya tapi tak sekaya kroni simadey..
    Banyak usaha membolot kekayaan negara yg medadak naik diera 80an bila minyakdangas ditemui diterengganu.
    Dan sinuwaralju** la yg mendapat pengiktirafan persatuan2 zionis dan dianggap mereka sebagai pejuang ageda harapan zionis dimesia.. malah william cohen tokoh yahudi zionis pun peluk2 anuaralju** sebagai menunjukkan sifat persahabatan dan dorongan untuk anuwaralju** terus memperkasakan agenda zionis dimesia.
    Malag nasib sinuwaralju** bila tabiat men-sodominya tidak begitu popular untuk dia dakwahkan untuk dijadikan kebiasaan orang mesia.
    Dia dipecat oleh madeykutty.. maka ada la beberapa kerat yg kuat sokong dia terutamanya sijimimsembur***, .

    Boleh pigi daaa nuwar.. cuma melayu macam pijijelly her yg suka dia.
    Jugak antara yg suka dia adalah geng2 anuwarinas yg sekarang byk berkumpul dalam parti pandapigs.

    Dan kalau dicampur undi melayu pada peehancing (sekarang pakatankuciwa) cuma kuranglebih 07persen (07%) jer, itupun bila dah dicampur semua jumlah undi parti2 dalam pakatan hancing.

    Oh ya ada kerusi banyak sikit yer..
    Itupun sebab undi melayu terpecah pada umno dan pas, dan lagi sebab negeri2 pantaitimur kerusi parlimennya sedikit walaupun jumlah pengundi ramai.
    Contohnya kebanyakan kawasan parlimen dipantaitimur pengundinya melebihi 100ribu manakala dipantai barat banyak satu2 kawasan parlimenya pengundi cuma 20-30ribu.

    Dan yg jelas parti anuwaralju** tidak mendapat tempat dinegeri2 pantai timur jadi ianya bermakna melayu tidak menyokong anuwaralju**.
    Yang sokong dia cuma geng2 lgbt, sepet, keling dan segelintir melayu yg berfahaman anuwarinas aka aju**urinas.

    Anonymous said...

    Anuwarinas = aljubburinas

    Anonymous said...

    Betui ka anak anoar tak nok balek malaysia sebab babpanya homo???? Saja tanyer...

    Anonymous said...

    Betul ker ko kaki fitnah?..saja tanye..

    Anonymous said...

    Ko pakar putat belit sejaraj.

    Anonymous said...

    Kenape tak repot sprm?..takut ker?..

    Anonymous said...

    Lgbt takkan hilang kalo pas hanye berkempen tapivtak mau kuatkuasakan hudud..

    Pas dan umno tetamu?...teori bodoo..

    Anonymous said...

    Bila lagi simojahid nak lamar nurulijah alju**??
    Lambat2 nanti matsyabu bawak lari lor..
    Mat syabu ada banyak gstring..

    Anonymous said...

    Elok sangat duduk kat sana. Tiada yg kenal. Boleh simpan identiti anak aljub..... Ada privasi. Kat sini satu malaysia kenal.

    Anonymous said...

    Anoar punya ucapan sangat convincing. Tapi kesudahannya lebuh. Desak mahathir serah jawatan pm kepadanya, gagal duduk kerusi pm. U turn sokong mahathir, gagal juga duduk kerusi pm. Pecat jemin, gagal juga dapat kerusi pm. PH serah namanya sebagai pm, gagal juga duduk kerusi pm. Pecat mahathir sebagai pengerusi ph,gagal juga dapat kerusi pm. Sebelum tu tubuh ph, gagal juga dapat kerusi pm. Langkah 16 mei, langkah kajang, gagal. Harap plan pulak langkah seribu. Memang rakus. Sangat mengidam. Sangat convincing dengan wartawan, hakikatnya, rakyat sudah menolaknya. Falsafah liberal bawaannya sesuai dengan cina dap dan pan, tidak sejiwa dengan aswj.

    Anonymous said...

    Nama jer kerajaan PN, tapi menteri2 utamanya masih lagi PH, termasuk PM pun masih lagi PH.
    Cuma ada rombakan kabinet jer.. dan oleh kerana berlaku pemecatan beramai maka terpaksa ambil pemain import dari Maudakat Nasional, dan tu pun tak diberi peranan penting.. peranan penting cuma dipegang oleh sekutu2 PH yang menyelamatkan diri dari karam bersama lautan kencing yg setiap detik dipancutkan oleh ketua2 dan pengikut PH yang akhirnya mereka yang lemas dalam hancingan kencing sendiri mula bergadoh tibaimenibai sesama sendiri yang mengakibatkan tongkang mereka pecah dan siPM mereka melarikan diri meninggalkan tongkang yg pecah tersebut.

    Susah sikit orang2 PH nih walaupun sudah bertukar uniform.
    Mudah2an angota kabinet dari Maufakat Nasional bersabar dan melakukan sedaya upaya dan sebaik munkin memantau kabinet PH 2.0 nih.

    Anonymous said...

    Antara contoh yang diberikan ke atas sikap ‘terlalu Liberal’ ini adalah pengumuman Anwar seperti yang tersiar di dalam agensi berita Associated Press pada 17 Mei 2018 bahawa “dasar-dasar tindakan afirmatif untuk orang-orang Melayu mesti dihapuskan”.

    Begitu juga dengan ucapan Anwar di LSE pada 18 Mac 2010 bahawa mempercayai hanya akidah tertentu mampu menyelamatkan manusia adalah sikap eksklusif dan mengatakan kepercayaan penganut agama lain salah adalah tidak betul.

    Begitu juga dengan kenyataan Anwaryang tersiar di dalam agensi berita Al-Jazeera pada 21 September 2018 bahawa undang-undang liwat adalah purba dan tidak adil kerana perlakuan itu hanya menjadi kesalahan jika ianya dipaparkan kepada khalayak.

    Contoh lain yang diberikan ke atas sikap ‘terlalu Liberal’ ini adalah kenyataan Anwar yang tersiar di dalam agensi berita British Broadcasting Corporation pada 25 Ogos 2009 yang bersetuju bahawa Lina Joy perlu diberikan hak untuk menjadi seorang Kristian.

    Konklusinya adalah Anwar itu adalah seorang yang bermentaliti sesat yang bersifat menyesatkan.

    Anonymous said...

    UMNO BN kena rilek dan bersabar...3 tahun bukan lama pun untuk PRU 15..jadikan apa yang berlaku terhadap Anu War sebagai satu pengajaran yang terang dan jadikan ianya model utk siap siaga wasapada terhadap perubahan-perubahan dari PPBM..Di MEdia MT PPBM bergaduh tapi strategi dalaman mereka takkan siapa tahu..
    Buat Masa kini PN kena turutkan dulu Kabinet TSMY dan jangan Marah-marah tapi sentiasa dalam kewaspadaan..kerana nanti apabila ekonomi masih merudum dan tak negara tak stabil maka akan ada skrip dari TUN M dan blok PPBM akan kata PN punya angkara ini semua masih berlaku..alasan utama PPBM kerana PN tak berpuashati pembahagian Menteri hingga menjejaskan kualiti kerja sebagai Menteri..seperti TUN M salahkan Anu War..
    Jangan Jadi Pelanduk lupakan Jerat..Jadi lah jerat yang sentiasa peka untuk menjerat pelanduk..
    Biar dianggap BODOH dan Lemah namun tak mustahil si BODOH tapi sebenarnya amat BIJAK dan menyimpan kepandaiannya mampu duduk diatas kepala SI BIJAK PANDAI yang terlupa pada si BODOH nanti..

    SESUNGGUHNYA HANYA ALLAH SAHAJA YANG SEMPURNA.

    AHAMAD FAUDZI ABD said...

    Hai semua

    Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir tiada apa yang baik boleh keluar dari urus niaga dalam talian tetapi semua keraguan saya segera diambil untuk berehat dan pergi apabila rakan saya memperkenalkan saya pada mulanya ke syarikat SEMUA GLOBAL PINJAMAN GERAN, saya fikir ia masih menjadi permainan cheaters yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat testimoni yang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua keperluan, saya mendapat pinjaman sebanyak RM 5.000.000 dalam akaun bank MUAMALAT saya Apabila saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah percaya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan ia benar dan benar, dan pinjaman itu ada di dalam saya akaun, saya menarik diri tanpa komplikasi dan melabur dalam perniagaan saya Venture.

    Sekiranya anda ingin pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar anda, sila hubungi SEMUA GERAN GLOBAL GLOBAL pada e-mel mereka di bawah.
    E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

    Dan jika anda mahukan maklumat yang betul dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

    Saya seorang pemandu TRUCK biasa, tetapi sekarang saya mempunyai TRUCKS dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda daripada SYARIKAT yang baik ini.

    SYARIKAT: SEMUA GANJARAN PELANGGAN GLOBAL
    Tel ............. +1 (304)997-4034
    e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

    Anonymous said...

    Pergi bagitau kat guan end.. dia suka pinjam.. 21bula dia sah pinjam kurang lebih 300billion dan masih tak cukup.
    Jugak saya ada mendengan yang parti pandapigs jugak dah mula nak buat banyak pinjaman sebab nak bayar sewa opis dan gaji macai2 yang ditugaskan menyondol sanasini.
    Jadi boleh jer anda pergi tampal iklan anda disetip opis parti tersebut jugak iklankan kat blogs2 salakan mereka.

    Kerjasama anda amatlah dihargai.

    Anonymous said...

    Ketika pru14, ramai terpesona dengan ucapan mahathir dan rakan2 ph mat sabu, eng guan, siang kit, khalid samad, musam muse dll. Menang dan bentuk kerajaan. Mahathir jadi pm. 20 bulan ekonomi merosot. Semua merosot termasuk akhlaq. Mahathir gagal teraju maju. Ucapan pesona semata mata kerana fasih bertutur, beri janji, tapi tidak akur sebagaimana pesona ucapan. Rupanya pesona ucapan adalah bunga2 kencing. Rakyat dikencing, sekencing kencing nya.

    Anonymous said...

    Pee H pimpinan DA-Pigs adalah penyamun dan pengkhianat yang telah kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu dan menyamun wang, aset dan tabung umat Islam. Alhamdulillah Pee H dan DA-Pigs telah tumbang baham tanah.

    Sekarang barua-barua Pee H dan RBA DA-Pigs sedang meroyan histeria menyalak bukit kerana tuan munafik liberal dan tuan kafir harbi mereka telah hilang kuasa. Mereka takut hilang bekalan dedak cap roket. Babi suka dedak ini.

    Anonymous said...

    Ibnu hashim dah kena covid20

    Anonymous said...

    Mintak dgn najib...najib rompak 2.6 billion..

    Anonymous said...

    Tu pasal madey kena ganti tapi bukan dgn geng pengkhianat dan penyamun...

    Anonymous said...

    Buat masa ni penyamun dan pedagang ugama kena tunduk kpd pengkhianat...

    Three stooges..

    Anonymous said...

    Agong setuju ganti.

    Anonymous said...

    Mahathir penyamun bersiri. Anoar alj..... bersiri.

    Anonymous said...

    Ph menang dulu pun bukan sebab bakat mimpin, tapi bakat fitnah dan burukkan org lain, terutama ulamak.

    Anonymous said...

    Fitnah wahid. Kuncu mahathir dan eng guan. Lepas apa lagi fitnah skala besar ph.

    Anonymous said...

    Fitnah wahid?....mana bukti wang derma?....derma jho lo..

    Anonymous said...

    Melalak meratib...dah repot sprm?.m

    Anonymous said...

    Ada bukti kena fitnah?..

    Ularmak burukkan dirinye sendiri....seketul daging babi dlm sekawah gulai lembu habis haram....sekarang dah halal dlm muafuckatan ...

    Anonymous said...

    Setuju ULARma pandap burukkan dirinya sendiri .... seketul daging babi DA-Pigs Dalam sekawah gulai lembu habis haram tetapi Itulah yang dimakan oleh puak Pee H ... Sekarang kononnya dah halal dalam Fuckatan Hancing.

    Anonymous said...

    Hari ni ada lagi yg umum keluar pkr. Juga Ramai yg dah tinggalkan pan. Liberal sangat. Perosak harapan. Untuk selamatkan aqidah, jangan bersama pkr dan pan.

    Anonymous said...

    Yg masuk jauh lebih ramai dari yg kluar ikut azmin..

    Anonymous said...

    Yg haram jadi halal oleh ularmak PAS lah bongok..

    Anonymous said...

    Siapa yg arahkan laporan odit 1 mdb di ubah?...kemudian di osa kan..

    Anonymous said...

    Ada yg marah azmin dan zuraida yg khianat PKR..

    Dari 19 mp yg ikut azmin hanye tinggal 10...

    Tu pasal umno dan pas melalakbtak puashati....keciaan..

    Anonymous said...

    Wee ka siong tak mau kerajaan PN dikenali kerajaan melayu islam kerana orang islam tulin tak tebok bumbung dan halalkan rampasan mandat rakyat...islam ori takut dosa...

    Yg ada sekarang islam tak tulin dan bukan ori...

    Tabik wee ka siong...

    Anonymous said...

    Hahaha

    Anonymous said...

    Mahathir sejak tak jadi pm, berbaik dengan dap. Dap baik katanya. Dap tak tolak tulisan jawi. Dap tolak icerd. Dap tolak uec. Dap tiada saki baki komunis. Boleh u turn dengan maklumat palsu. Dan mahathir kata ada masalah dengan anoar. Liberal sangat. Dap mirip muslim.

    Anonymous said...

    Alkisah hikayat 101 juboqmenjuboq pakatanhancing (sekarang pakatankuciwa)

    ..../sambungan..
    Yang nampak sangat menggila meroyan setelah tumbangnya gerakan perjuangan menegakkan anuwar aljuboq sebagai pm setelah setelah 21 bulan ditabalkan oleh pengikutnya sebagai perdanamenteri (menunggu) yang bertujuan menggugat, mencabar dan menggangu pentadbiran pm7 atokmemandakutty adalah geng2 anuwarinis aka aljuboqinis yang telah memperhambakan diri juga pada golongan dapigs dengan menyertai sayap parti tersebut yang dinamakan pandapigs.

    Ada tiga perkara utama yang pandapigs lakukan selama 21bulan diputrajaya yang entah apa disebaliknya masih misteri selagi tiada ditubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat apa sebenarnya yang tersirat disebalik tiga perkara ini yaitu 1. Tanah Kg.Baru. 2. Tanah AngkatanTentera 3. TabongHaji.
    Banyak cakap2 yang mereka yg terlibat telahpun mendapat sedikit imbuhan awal dan imbuhan yg banyak (masing2 puluhan/ratusan juta rm) sedikit bakal mereka perolehi sebelum ramadan tahun ini menurut sumber2 broker2 atasangin yg berkeliaran disekitar warung2 kat kgbaru dan rumahkopi yang menjadi tempatlepak dan rundingan geng2 yang aktif dalam pembabitan hal tersebut samada secara langsung atau tidaklangsung.
    Oleh kerana tiada butiran yang boleh diperolehi bagi mengesahkannya maka aku kira ianya cuma khabarangin saja lah.
    Walau bagaimanapun pehak bertanggungjawab terhadap benda2 mcm nih perlulah menyiasat kerana 'kalau tiada angin masakan pohon bergoyang', dan kes2 wabak penyakit melanggar undang2 oleh pakatanhancing setakat 21bulan tersebut telah berada pada tahap 'Pandemik' yang menggila.
    Tumbangnya aljuboq ditangan alkutty yg menyebabkan mereka sama2 tersungkur telah menyebabkan (jikabenar khabarangin seperti diatas) mereka telah kempunan wang yg berjumlah puluhanjuta kalau tidakpun ratusanjuta dalam sekitar 22hari lagi. Siapa tidak menggila kalau ianya betul, tetapi sayangnya setakat ini masih belum tampil mana2 pehak yang boleh mengesahkan atau menafikanya.

    Dan dengar cerita dalam projek sd kerajaanminoriti yg nampak aljuboq dan salahuddinayub limpigsial begitu gembira aritu ialah khabanya situa dapigs tu telah dijanjikan jawatan tpm, tapi projek tu gagal sebab tiada dalam perlembagaan kerajaan sd minoriti.
    Syarat untuk KDYMM YD Agong melantik sesaorang mp sbgai pm mestilah dia itu pada kepercayaan baginda mp tersebut mendapat sokongan majoriti mp2 yg ada.

    ..../bersambung...dalam hikayat...
    'Kenapa limpigssial, limiguanaend, mojaheetkandadinda, matsyabu, khalidgereja begitu menggila marah kecewa bila peeHancing tersungkur selain dari paksyeikh aljuboq sendiri... ' disatu masa yg lain.

    (Nota: nama2 watak2 dalam hikayat diatas adalah nama2 yang menjadi sebutan oleh wargamaya.. samada ianya ada perkaitan dengan nama2 ahlipolitik mesia tidaklah aku boleh sahkan dan aku tidak beratoriti untuk memberi apa2 pengesahan)

    Anonymous said...

    Siapa wee ka siong? Anak raja bersiong ker?

    Anonymous said...

    Tabik wee ka siong...orang islam tak de kemaluan...lebih terok dari orang kapir

    Anonymous said...

    Duk melalak...RCI tak tubuh jugak...TH dah dapat ontong...

    Pohon tak borgoyang tapi digoyang kaki fitnah umno...

    Anonymous said...

    TH catat untung, kembalikan kepercayaan pendeposit…kerana usaha kerajaan PH..

    Oleh Fahmy A Rosli
    fahmy.azril@bh.com.my
    Share

    Tweet
    KUALA LUMPUR: Keuntungan dicatatkan Lembaga Tabung Haji (TH) menunjukkan keberhasilan usaha pihak pengurusannya dalam merangka strategi pelaburan dan langkah pengurusan kos.

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, berkata pengumuman agihan keuntungan selepas zakat sebanyak 3.05 peratus itu, mengembalikan kepercayaan pendeposit mengambil kira jumlah dividen agak rendah tahun lalu.

    Berikutan pengumuman itu, beliau berkata, ia pasti turut akan mengukuhkan kepercayaan pendeposit dengan terus melabur dan menyimpan dengan TH.

    Anonymous said...

    Fitnah dikalangan pegawai agama & cerdik pandai umpama covid 19 yang tersebar..
    Fyrol Ikram Othman

    Semalam ada beberapa rakan yang kongsi anak LGE kena tangkap di Singapura atas kesalahan membawa RM2J masuk secara tidak sah.

    Untuk berlaku adil, saya buka link berita tersebut, ternyata tiada berita. Tiada nilai berita, hanya gambar. Tiada sumber pun dari berita rasmi Singapura.

    Kesian saya lihat yang share.. Dimana kecerdikan mereka? Gagal untuk berfikir?

    Sebagai maklum balas, saya kongsikan berita di wall sendiri yang berita tersebut palsu. KPN sendiri nafi.

    Kemudian berita tersebut keluar pula dalam group wasap saya, group ni 90% adalah pegawai agama dari seluruh semenanjung.

    Tapi yang mula-mula share ialah bekas Pegawai Polis sendiri, setelah saya kongsikan penafian KPN, dia diam.

    Kemudian dalam group yang sama, ada yang share kononnya LGE lantik 30 anak muda cina sebagai pegawai khas di MOF dengan gred Jusa C dan gaji rm8k-15k.

    Saya tegur, sebenarnya orang yang share ni ialah seorang pegawai agama negeri yang sering share benda tak betul.

    Tapi dengan berani dia kata confirm. Walaupun dia tak tahu sumber yang sahih.

    Kemudian keluar pula satu poster LGE kononnya LGE cakap yang itu duit anak dia, simpan sejak tadika dan jangan kacau anak dia. Logiknya ada ke ayat LGE macam tu? Sumber berita-link mana?

    Benda asas sebegini gagal untuk diberikan.

    Bila di tanya, hanya diberi group telegram raja petra...

    La info dari situ.. Sebagai pegawai agama yang belajar hadith, tak tahu ke guna ilmu hadith untuk sah kan maklumat?

    Tak boleh fikir ke ciri-ciri maklumat palsu seperti mana kita belajar ciri-ciri hadith palsu?

    Tak belajar ke sumber sahih dengan sumber tipu,

    Allah...

    Kemudian ada pula dalam satu group FB, seorang lelaki yang terang-terang perlecehkan KPN dan sebut KPN penipu sebab nafikan anak LGE ditangkap.

    Bila buka profile si Penulis ni, rupanya seorang pensyarah kanan dgn Dr(PhD) lagi.. Dari sebuah IPTA.

    SubhanAllah... Bijak pandai macam ni pun terperangkap dengan fitnah...

    Anonymous said...

    Kerajaan PN haram tak boleh bertahan lama...penyamun dah bergaduh dgn pengkhianat..

    Kapal PN nak pocah..

    Anonymous said...

    Sunday, March 15, 2020
    COVID-19 : Adakah Kerajaan Pintu Belakang merupakan turning point ia tak terkawal!?………….

    COVID 19 : EXPONENTIAL GROWTH DI MALAYSIA………..

    Carta menunjukkan kenaikan jumlah kes COVID 19 di Malaysia. Ia agak membimbangkan tapi kita belum sampai tahap puncak.

    Perhimpunan Ijtimak Tabligh di Seri Petaling dan penganut Hindu di Penang membimbangkan rakyat.

    Tapi cuba kita perhatikan carta itu. Sejak kabinet gugur dan Dr. Dzul terpaksa melepaskan jawatannya masalah COVID 19 ni seperti tiada pemantauan yg berkesan dan selepas 2 3 hari mula meningkat secara mendadak.

    Terutama bila proses dan penubuhan KERAjaan Pintu Blkg Jamban Semburit Pee End yg sungguh tidak membantu. 14 hari tanpa Menteri Kabinet kes COVID 19 makin teruk.

    Sbbtu ramai beranggapan masamya sgt tidak sesuai melakukan rampasan kuasa. Pengkhianat tidak kasihankan rakyat apatah lagi bila terlalu “desperate”. Yg paling kasihan ialah Staff Perubatan & Kesihatan KKM yg bertungkus lumus dlm keadaan “under staff”.

    Puak “DESPERADO” ni mcm2 jenis ada.. yg tak bleh tunggu sbb kertas siasatan dibuka. Ada yg perbicaraan hampir tamat. Ada yg nampak mcm dekat2 nak ke dalam. Mcm2

    Anonymous said...

    Madey dan yiddin telah bersetuju supaya jawatan pengurusi dan presiden dikekalkan.

    Anonymous said...

    Masa kerajaan dulu benarkan pelacong cina bawa kuman boleh masuk. Kerajaan sekarang kena tanggong.

    Anonymous said...

    Na'im Nikmat: BENARKAH INI PUNCA MENGAPA MALAYSIA JADI NEGARA TERTINGGI TERKENA JANGKITAN COVID-19 DI ASIA TENGGARA?
    http://naimnikmat.blogspot.com/2020/03/benarkah-ini-punca-mengapa-malaysia.html?m=1

    Memang celaka la si pakatanhancing (sekarang yg jadi pembangkang dikenali pakatankuciwa & yang jadi kerajaan pula perikatan yiddin nasional) menyusahkan lagi membawa bala dan petaka pada melayu pribumi malaysia.
    Kesian pehak MaufakatNasional yang terpaksa memberi bantuan kecemasan akibat perbalahan serta perang jubuqmenjubuq semburitmemburit babimembabi sesama sendiri berebut hartanegara yang dikumpulkan dan dimakmurkan oleh umno selama 61tahun..
    Negara yang hampir zero hutangnegara kalau dihitung dengan pembangunan yang sedang berjalan sebelum pru14, sekarang negara telah berhutang 300billion dengan duit taktahu pergi kemana dan setengah billion lebih asset negara dan swasta yg diurus secara bersama dengan kerajaan yang ke dilelong entah kemana dan petronas pun dah hampir bangkrup disondol gerombolan pakatanhancing haramjadah nih.

    Masih berkuasa atas nama perikatan yiddin nasional iaitu gabungan yiddin & co dan jimin kartel & co (pakatanhancingbaru) maka segala kerakusan penjarahan pakatanhancinglama (sekarang pakatankuciwa) adalah amat sukar bagi pehak tetamu menumpang dalam kerajaan perikatan yiddin nasional ini iaitu MaufakatNasional untuk mendedahkan ianya sekarang.
    Walaubagaimapun, sekurang2nya dengan ketidaan dapigs dan pandapigs dan parti keadilan aljuburi maka adalah diharapkan proses penjarahan intensif yg berlansung selama sejak 21bulan berkurang sekurang2nya 60%.
    Pehak MaufakatNasional akan terus berusaha gigih mengekang penerusan penjarahan oleh group hancing yg berbaki dan masih menguasai 80% dalam sektor kuasa penting dalam kerajaan yang pasti menutup kecurangan yang melibatkan mereka, namun adalah diharapkan mereka akan mendedahkan sebahagian darinya demi untuk menjaga hubungan sementara antara mereka dan mp2 yang mereka undang membantu dalam memenangkan mereka dalam kemelut pertelingkahan mereka.

    MaufakatNasional akan senantisa memantau dan memastikan sedaya munkin supaya kenkangan dan pendedahan dapat dibuat dalam waktu paling terdekat.
    Dan untuk mengelak dari terpalit dengan segala kegelojohan pehak yiddinnasional maka langkah berjaga2 sentiasa dibuat, dan dengan tiadanya hubungan antara parti dibuat atau akan dibuat maka pehak MaufakatNasional sentiasa mempertahankan kedudukan mereka sebagai pembangkantulin yang bekerja keras mempastikan pakatanhancing(yiddin) dapat dikengkang.
    Pehak MaufakatNasional samasekali tidak akan berkerjasama dengan pakatankuciwa yg merupakan kerajaan diluar kerajaan yang telah dipecat dari jawatan masing2 oleh boss mereka tunkutty.

    Pehak MaufakatNasional masih menganggap mereka masih dalam kumpulan beredeologi dan serakah yang sama cuma mengambil peluang untuk mengekang dan memperbaiki keadaan bila dijemput untuk menginap di rumahtumpangan mereka iaitu perikatanyiddinnasiolal yg merupakan serpihan dari pakatanhancing.

    Peace.

    Anonymous said...

    Cina dan keling adalah dua ethnik yg berpotesi tinggi samada sebagai pengidap dan penyebar covid.
    Hatta beli barang pos dari china pun boleh mengakibatkan dijangkiti sekiranya pehak pengirim merupakan pengidap covids19.
    Sekarang mutadinya sars.cov2 dah tibai semua bangsa termasuk eropah, arab, dan melayu.

    Anonymous said...

    Kalau tomikeling boleh kuis kes limpigseng maka apakah aku mesti yakin yang kalaupun memang anaknya telibat hal sedemikian parti papigs yg memerentah singapork yg merupaka bapa kepada dapigs tidak bebuat sesuatu sekiranya kepentingan dapigs boleh terjejas dengan kes berkenaan??
    Kat sini pun kalau kat supermaket kalau budak2 cina yg klepek barang ditahan securiti selalunya boss cina akan bebaskan dgn minta bayar harga barang.. kalau budak melayu yg buat terus jer dibawa kebalai.

    Ala.. cina dengan cina, dan kalau melayu securiti tu mana nak buat bising punya terutamanya kalau peminat dia pandapigs.. dan memang ramai bebudak pandapigs kerja securiti kat supermaket.. byk yg sekolah sekadar darjah enam atau pmr jer bebudak pandapigs tu.
    Ya la ketua pun bekas pelajar peringkat sijil itm yg tak lulus,

    Anonymous said...

    Pejabat peguam negara memberi penjelasan panjang lebar asas menarik balik pendakwaan keatas lge..

    Tiada siapa termasuk loyar2 umno berani pertikai...

    Hanye loyar burok umno kaki fitnah yg meroyan.

    Anonymous said...

    Yg ramai kena covid melayu...puak tabligh...

    Anonymous said...

    Bagi pluang ko melepas perasaan kaciwa dgn meroyan sakan kerana umno tak de kuasa dlm kabinet kerajaan haram...

    Penyamun nak bergaduh dgn pengkhianat....biarkan kapal PN haram pecah baru belayar..

    Anonymous said...

    Kekal kapla hotak ko..mukeriz cabar jawatan presiden....ko tertinggal kereta lembu..

    Anonymous said...

    Anon 1:03
    Merapu lah untuk melayan jiwa yang dah meroyan..
    Dah tiada siapa nak layan pakatankuciwa meroyan, dapigs & pandapigs pun bila2 masa jer nak dibubarkan atau diharamkan keran terlibat dengan kumpulan pengganas tamilkera (ltte).
    Pejabat parti peegheyR pun banyak yang dah tutup sejak beberap hari sialjubb terkuciwa dipecat dari jawatan PM.Penunggu.
    Tahniah tunkutty.. tun memang legend.. dalam satu keluarga lakibini tun pecat..
    Limpigsial katanya dah nak bersara politik dan nak buka bisnes kandang babi.. dan bolehla matsyabu jadi jaga disitu.
    Kitoran takda pun hasrat nak masuk dalam kabinet yiddin nih, kitorang cuma nak bantu situnkutty pecat aljubb dan singkir dapigs dan pandapigs jer..dan ianya berhasil jadi untuk menyakan terimakasih pada tunkutty kitoran kritik jer la siyiddin untuk menghibur hati tun yg sikit dukalara sebab yiddin belum lantik simokrizbotak jadi tpm.
    Itu jer.. tapi biasa la macai2 pakatan lkuciwa mana faham.

    Anonymous said...

    Ya la, penganut pukatan kuciwa lagi terkeciwa bila moyidin dah lockdown mesia jadi mereka dah tak boleh buat meroyan roadshow. Lepas ni moyidin akan tangguhkan sidang parlimen sehingga tahun depan. Kahkahkah.

    Anonymous said...

    Masa ph dulu bila saran jangan benarkan pelancong cina datang, bukan main lagi bantah saranan itu. Org ramai tak betui,

    Anonymous said...

    Tuhan bagi bala dgn covid kerana menipu fitnah jual ugama untuk politik khianat mungkkir janji munapik rampas dll larangan Allah yg diamalkan...semayang pon hati tidak fokus kpd tuhan....sia2...

    Anonymous said...

    Habis modal. Jual agama. Kerajaan pintu belakang. Munafiq. Nanti jumpa lagi point ni. Hidup dulu sampai mati amal fitnah agama dan ulamak.

    Anonymous said...

    Dah parah covid nih.. bila lagi sinuwar nak pergi kat kuil joget2 hajat?

    Anonymous said...

    KERAjaan Pee H telah membenarkan rakyat China Komunis bersama virus Covid-19 memasuki negara Kita walaupun Kita semua membantah tindakan bodoh dan berbahaya Pee H tersebut tetapi Pee H tidak peduli kerana rakyat China Komunis lebih penting dari nyawa rakyat negara Kita sendiri.

    Akibatnya sekarang Covid-19 merebak ke negara Kita dan rakyat negara Kita hidup menderita. Bilangan pesakit Covid-19 semakin meningkat. Jika keadaan semakin teruk, mungkin perintah berkurung akan dilaksanakan.

    Ini membuktikan KERAjaan Pee H adalah kerajaan yang sangat bodoh dan mementingkan diri sahaja. Atuk Kerala sebagai doktor juga adalah doktor bodoh berlapis-lapis kerana membenarkan rakyat China Komunis membawa penyakit virus masuk ke negara ini.

    Anonymous said...

    Bantahan kerana virus ni di wuhan saja..wuhan sudah dikunci...tak perlu sekat semua cina...

    Pada masa tu keadaan terkawal dibawah menteri PH..

    Bila PN haram ambik alih gelombang kedua bermula...virus merebak dgn cepat...menteri PN tak mampu kawal..

    Pas sepatutnye buat semayang hajat perdana...doa pas mesti mustajab...

    Anonymous said...

    Kenape ko tak suruh hadi dan pas semayang hajat perdana dan ya ha na na..?

    Dahbytaublobai pas tak mustajab?

    Anonymous said...

    Kerajaan PN lemah...majoriti kena covid peserta tabligh...rakyat cina pergi program tabligh ker?

    Anonymous said...

    Muafuckatan yg kaciwa...diperbodohkan oleh muyiden...hari2 meraong..

    Ingat sokong muyiden dapat habuan besar..

    Kikikikikik..

    Anonymous said...

    Surau masjid madrasah habis kena disinfection.....
    Surau masjid kena tutup...

    Kuil cina jelingvtak kena covid..

    Anonymous said...

    Arab kena covid...israel tak kena plak..

    Anonymous said...

    Doa lobai pas nak menang pru tak pernah makbul....last2 masuk pintu belakang jadi menteri alam sekitar...musang king punca pencemaran....kikikikik..

    LinkWithin

    Related Posts with Thumbnails