Friday, January 03, 2020

Jom Lihat Kampung Janda Harimau Di India..

sundarban3
Suatu tinjauan di Kampung Janda Harimau (Tiger Widows) India.
by Krupa Joseph

BAGI saya, semuanya bermula dengan buku. Saba Naqvi's Good Faith, menjadi tepat. Dalam buku ini, editor politik Outlook membawa kita ke sudut-sudut jauh India untuk menunjukkan bahawa di negara yang memberi reaksi perkauman, sekularisme bukan mitos. 

Dia menulis mengenai masyarakat yang telah menyangkut kepercayaan dan budaya agama yang berlainan, seperti Qawwals, Manganiyars dan Chitrakars. Tetapi itu cerita untuk hari lain. 

Seorang dewi Muslim di Sundarbans

Entah bagaimana bagi saya, ini adalah bab Bonbibi, seorang dewi Muslim di Sundarbans yang terjebak. 
Sundarbans dibentuk oleh sekumpulan pulau yang dikaitkan dengan tanah besar melalui saluran air. Untuk berkeliling, kita terpaksa bergantung kepada bot. Beberapa buah kampung di pulau-pulau ini adalah rumah kepada wanita yang suaminya cukup susah untuk dimakan oleh harimau. 

'Tiger Bows' mereka dipanggil.


Sebaik sahaja saya meletakkan buku itu, saya mula mencari dalam talian untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai wanita-wanita ini dan sebelum saya tahu, saya sedang mencari NGO yang menangani masalah ini. Itulah bagaimana saya mendapati diri saya di kereta api ke Kolkata (dari mana saya mengambil bas ke Sundarbans) pada bulan Mei tahun ini. Ia mengambil masa 32 jam untuk sampai ke Kolkata dan diikuti dengan perjalanan bas 6 jam ke sebuah bandar bernama Ramganga di Sundarbans. 


Saya bersikap sukar untuk bekerjasama dengan agensi bukan keuntungan, Digambarpur Angikar, yang bekerja untuk mengangkat wanita dan gadis Sundarbans. Suman Mandal, salah seorang daripada anggota NGO yang mengambil saya dari stesyen dan terus menjadi sahabat saya selama saya tinggal di sini. Anda akan dapati Sundarbans, luas-luas hutan. Hutan paya dengan tanah bakau dan tanah berlumpur, merentang di seluruh India dan Bangladesh. 


Ia adalah salah satu tempat yang paling indah yang saya tetapkan. Hutan mangrove hijau disertai dengan hamparan air, dan anda hanya dapat melihat pemandangan selama beberapa hari. Dari keseluruhan regangan yang membentuk Sundarbans India, 9,630 kilometer persegi telah diisytiharkan sebagai Rizab Biosfera. Hanya sekitar 54 daripada 108 pulau yang membentuk wilayah ini dihuni. Selebihnya kawasan itu telah ditetapkan sebagai Rizab Harimau, rumah Harimau Royal Bengal.
sundarban2

Hasil carian imej untuk (Tiger Widows) India.
Hasil carian imej untuk (Tiger Widows) India.

Ini adalah salah satu tempat paling sukar untuk hidup, saya diberitahu. Harimau menjelajah hutan, dan buaya memerintah rawa dan sungai di tanah ini. Beribu-ribu orang dibunuh oleh ribut dan banjir setiap tahun. Tambah ini faktor pencemaran hulu, meningkatkan salinitas sumber air tawar dan kekurangan hutan secara beransur-ansur (terima kasih kepada penduduk kampung yang bergantung kepada kayu untuk mencari nafkah). 

Peningkatan air pasang telah menyebabkan paras laut meningkat. Malah, dua pulau di hujung barat rantau ini dilaporkan telah hilang sebelum ini pada tahun 2006. Jika ini berterusan, tidak lama lagi, seseorang dapat menganggap, keseluruhan Sundarbans akan dimakan oleh laut. Walaupun ini bererti berjuta-juta orang akan dipindahkan atau dihapuskan, ia juga bermaksud harimau akan pupus. 

Fakta bahawa harimau semakin menjadi terancam pun sudah terkenal. Anggaran mencadangkan penduduknya duduk di antara sekurang-kurangnya 3,300 dan 4,300. Sekitar 400 harimau itu menghuni Sundarbans India dan Bangladesh.

Pada hari ketiga saya tinggal, kami menuju ke Kapelot, salah satu dari beberapa buah kampung yang dipanggil wanita ini. Pada akhir perjalanan selama dua jam, yang melibatkan dua bot tunggangan dan dua tunggangan van bermotor, saya mendapati diri saya berdiri di hadapan rumah lumpur. Wanita dari kampung sedang menunggu untuk menyambut kami. Mereka bercakap dengan kami dalam bahasa Bengali, bahasa yang saya tidak faham. 

Namun, semangat mereka untuk berkongsi kisah mereka dengan saya dan mengetahui cerita saya sangat bergerak. Terima kasih kepada Suman, yang bertindak sebagai penerjemah kami, kami berjaya berkomunikasi. Tidak ada kerangka waktu apabila harimau mendapati diri mereka sebagai tuan rumah di Sundarbans. Walaupun manusia masih bergelut untuk menyesuaikan diri dengan ekosistem bakau, harimau lebih banyak disesuaikan. 

"Tiger adalah raja Sundarvans ... 
Apa-apa akaun Sundarvans tetap tidak lengkap jika tidak termasuk nota rumit mengenai Tiger," tulis Tushar Niyogi dalam Tiger Cult dari Sundarvans.

Walaupun kedengaran seperti keterlaluan kasar, sebenarnya adalah kebenaran. Terima kasih kepada tanah marshy dan air yang sangat masin, mereka menjadi amfibia. Mereka boleh berenang hingga lima batu, tanpa henti. Mereka senyap dan pantas, yang bermaksud bahawa mereka boleh menyeberangi rizab dan bergerak ke kepulauan yang dihuni oleh orang-orang, dengan mudah. 

Diet mereka berkembang untuk memasukkan segalanya dari ikan ke manusia. "Megah dan pandai," adalah kata-kata yang digunakan oleh wanita untuk menggambarkan Harimau Bengal Diraja. 

"Orang ramai memberitahu kami betapa bertuahnya jika mereka dapat melihat harimau. Tetapi anda lihat, mereka keluar dari mana-mana. Anda tidak melihatnya atau mendengarnya. Tempat ini, seperti taman permainan mereka. Mereka tahu di dalamnya. Mereka menyerang anda dari belakang dan pada masa itu, sudah terlambat, "jelasnya.

Terdapat beberapa teori tentang mengapa harimau Sundarbans telah menghasilkan rasa untuk daging manusia. Walaupun tidak satu pun dari mereka yang konklusif, yang paling popular menunjuk kepada kemasinan air. Pada tahun 1973, kerajaan India memperkenalkan Tiger Projek sebagai cara untuk menghalang makhluk daripada menghilangkan muka bumi. 

Salah satu ciri utama projek ini adalah untuk memastikan konflik manusia-haiwan yang minimum. Walaupun terdapat contoh-contoh haiwan yang menceburkan diri ke desa untuk memakan ternakan, tidak seorang pun membunuh seorang lelaki. Walau bagaimanapun, menjaga penduduk tempatan dari hutan hampir mustahil, kebanyakannya kerana mata pencarian mereka bergantung kepadanya. 





"Bagaimanakah nelayan, pengumpul madu dan tukang kayu bekerja tanpa pergi ke hutan?" Mereka bertanya kepada saya.
Secara tradisional, nelayan, tukang kayu dan pengumpul madu hanya masuk ke hutan selepas berdoa kepada Bonbibi. 
"Kita semua berdoa kepadanya supaya suami kita kembali kepada kita dengan selamat. Dia melindungi kita dari kuasa di hutan, "kata wanita itu kepada saya. 
Suman menjelaskan kepada saya bahawa orang-orang agama Hindu dan Islam, percaya kepadanya. Anda akan mendapati beberapa patung-patungnya di dalam hutan. Dewi sarung tangan seringkali digambarkan menunggang seekor Tiger. Anda akan mendengar lagu "Maa Bonbibi Durga Durga" bersama dengan "Maa Bonbibi Allah Allah".
Hasil carian imej untuk "Maa Bonbibi Durga Durga"
Imej yang berkaitan
Sufia Mendez Uddin, Penolong Profesor Pengajian Keagamaan di Connecticut College, mengembara ke Sundarbans untuk memahami dan merekodkan tradisi dan ritual yang berkaitan dengan dewa ini. Seperti yang dilihat olehnya, umat Islam melihat Bonbibi sebagai seorang santo Sufi, seorang wanita yang dikurniakan oleh Tuhan, dan perlindungannya dicari melalui bendera merah dan kalung bunga. 
Di sisi lain, orang Hindu melihatnya sebagai Dewi. Mereka meninggalkan persembahan dan doa-doanya. Walaupun ritual mungkin berbeza-beza, Uddin menyimpulkan bahawa perbezaan berakhir di sana.
Apabila lelaki itu keluar untuk hutan, keluarga menangis. Para nelayan perlu bimbang tentang buaya di dalam air. Sama seperti harimau, mereka diketahui menyerang manusia. Memandangkan perjalanan itu boleh mengambil masa tiga minggu sehingga sebulan, sehingga kumpulan itu kembali selamat, keluarga mengandaikan mereka mati. Isteri hidup seperti janda. 
Mereka melepaskan sarees berwarna mereka, dan berhenti memakai vermillion di dahi mereka (salah satu simbol utama seorang wanita yang sudah berkahwin). Apabila lelaki itu kembali, kehidupan akan kembali kepada wanita. Sangat kerap, pembunuhan pergi tidak dilaporkan, kerana mereka takut didenda, atau lebih buruk lagi, dihukum. 
"Kerajaan tidak peduli dengan kami. Apabila syarikat-syarikat besar datang dan membersihkan hutan, tiada siapa yang mengatakan apa-apa. Tetapi, apabila kita melakukannya, untuk mengekalkan diri kita, kita dianggap seperti penjenayah. Apabila ada masalah, kami tiada sesiapa di pihak kami. "
Orang di kawasan ini bergelut untuk rezeki. Minta mereka untuk mencari sumber pendapatan alternatif tidak dapat dipertikaikan, terutamanya memandangkan kawasan dan pendidikan mereka tidak banyak. Memancing, menangkap ketam, pengumpulan madu dan mencincang kayu, antara lain, adalah satu-satunya cara yang mungkin membolehkan hidup mereka.
 Ironic seperti itu, ia adalah usaha mereka untuk hidup yang sering membawa mereka ke kuku kematian. Memandangkan perkahwinan kanak-kanak adalah perkara biasa, kebanyakan gadis tidak berpendidikan. Apabila mereka kehilangan suami mereka, tanggungjawab isi rumah jatuh pada wanita. 
Di India, terdapat stigma sosial yang kuat yang melekat pada janda, terutama di kawasan luar bandar. Bagaimanapun, apabila anda menambah campuran kematian yang tidak alami, anda akan dihina. 
"Mereka fikir kita jahat. Orang menyalahkan kami kerana kematian suami kami. "Swami khego, yang diterjemahkan kepada" pemakan suami "adalah nama yang diberikan kepada mereka. "Ia lebih buruk sebelum ini. Sekarang, orang sepertinya faham. Mereka tidak mengasingkan kita. Ia masih sangat sukar, tetapi kita semua belajar. "
Beberapa organisasi, seperti Persatuan Janda Tiger, Christian Aid dan Digambarpur Angikar, telah berusaha ke arah memperkasakan wanita-wanita ini. Mereka telah membantu membentuk kumpulan bantuan diri, dengan memberi mereka latihan vokasional dan terus memberi mereka sokongan emosi. Kumpulan wanita yang saya temui adalah salah satu daripada kumpulan bantuan diri yang ditubuhkan oleh Angikar. 
Para wanita bercakap tentang bagaimana Angikar memberi mereka anak ayam dan benih untuk menumbuhkan kebun sayur mereka sendiri. Dalam tempoh dua tahun mereka telah belajar mengembangkan buah dan sayuran mereka sendiri di ruang kecil di sekeliling rumah mereka, menggunakan kaedah pertanian organik. Mereka juga membawa salah satu ayam jantan mereka untuk menunjukkan kepada saya. 
Rumah yang kami berada dalam milik wanita tertua dalam kumpulan itu dan dia dengan bangga menunjukkan saya tamannya, yang bercambah dengan sayuran hijau. Apabila saya pergi, mereka meminta saya untuk datang semula sebelum saya pergi.
sundarban5
Kami sampai ke sebuah van motor dan pergi ke kampung seterusnya untuk bertemu dengan kumpulan lain. Kerja yang dilakukan Angikar dengan mereka adalah serupa. Perbezaannya adalah bahawa wanita kumpulan ini mempunyai tanah yang sedikit lebih besar, yang bermaksud bahawa mereka dapat menanam biji-bijian. Organisasi itu memberi mereka sedikit biji untuk memulakannya. 
Setiap tahun, ahli mengambil benih bergantung kepada jenis tanah yang mereka miliki. Satu-satunya bayaran yang dituntut ialah wanita mengembalikan biji dengan sekurang-kurangnya satu kilo lebihan. Ia mungkin tidak kelihatan seperti banyak, tetapi idea di belakangnya patut dipuji. Pada masa ini, mereka menghasilkan cukup untuk mengekalkan keluarga mereka. 
Dengan kaedah ini, mereka akan menambah bekalan yang sedia ada, dan mereka berharap dapat berakhir dengan cukup untuk memulakan penjualan dan oleh itu, membuat hidup. 
Ia mungkin kelihatan seperti idea yang jauh, tetapi apabila anda mendengar tentang sejauh mana mereka telah datang dan melihat bagaimana keadaan mereka berubah menjadi masa depan yang cerah, anda mula mempercayai bahawa apa-apa yang mungkin.(Semua petikan telah diterjemahkan dari bahasa Bengali)

WATCH | The Bitter Story of Sundarbans’ Honey Hunters

Kaushalya Mandal, a mother of two, whose fisherman husband died following a tiger attack in 2010, said, “Many women in the village are not too familiar with the outside world, since we had been dependent on our husbands all along. I have gone to every government office possible, but not one officer was willing to help. All we want is a life of dignity and a way of income.”
(IH)

Fakta Unik KAMPUNG JANDA Yang Bikin Pria Ogah Pulang

Cantik Banget, Inilah 5 Keistimewaan Wanita Madura


Lihat ini..
E-Buku IH-126: Kampung Janda Di Dunia..
E-Buku IH-126: Kampung Janda Di Dunia..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails