Tuesday, January 07, 2020

'A Killer Road ' Kg Janda. Tapi Dipaksa Melacur.

Widows of Peddakunta sit at the entrance to the village
The road to the Peddakunta village that cuts across the highway
"The village headquarters are on the other side of the highway. Everyone has to cross it to get any work with the government done - and many do not return. The most shocking death was a few months ago when a member of a nearby village went to the government office with a petition over the high number of deaths and died while returning."
by By Sriram Karri

LEBUHRAYA Nasional 44 ini, adalah jalan yang mempunyai reputasi 'maut'.. Ia menghubungkan utara dan selatan India.

Ia juga dipersalahkan kerana kematian penduduk kampung pedalaman, yang mencemaskan penduduk di selatan India. Kampung itu adalah Peddakunta, yang terletak di daerah Mahbubnagar Telangana, merentang dekat jalan pintas lebuh raya. Tiny Peddakunta mudah dicari kerana reputasinya sebagai "kampung janda lebuh raya". Di perkampungan 35 pondok dan keluarga, terdapat hanya seorang lelaki dewasa. Tiga puluh tujuh orang lain telah mati, dan tiga telah meninggalkan kampung itu untuk kebaikan. Malah statistik Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), yang menunjukkan bahawa India mempunyai kematian kemalangan jalan raya setiap empat minit, dalam kes Peddakunta.

Laknat para dewa?
"Tidak ada lelaki yang tinggal di sana," kata Mohammed Dastagir, 65, yang menjalankan kedai paan-rokok dekat jalan menuju ke kampung itu. "Ibu pejabat kampung terletak di seberang lebuh raya, semua orang harus menyeberang untuk mendapatkan apa-apa kerja dengan kerajaan yang dilakukan.. dan ramai yang tidak kembali. Beberapa bulan yang lalu ketika seorang anggota kampung berdekatan pergi ke pejabat pemerintah dengan petisi atas jumlah kematian yang tinggi dan meninggal ketika pulang."

Lebuh raya ini berabad-abad lamanya ketika ahli kampung berdekatan pergi ke pejabat kerajaan dengan petisyen atas jumlah kematian yang tinggi dan meninggal dunia ketika kembali. " Jalan ke kampung Peddakunta yang melintasi hak cipta highwayImage SRIRAM KARRI. Lebuh raya ini telah mendedahkan kehidupan hampir semua lelaki di sebuah kampung berhampiran.

Di dalam kampung itu, Korra Sakini, 44 tahun, kehilangan anaknya di lebuh raya tiga tahun lalu. Suaminya meninggal dunia beberapa bulan kemudian, di tempat yang sama, di mana jalan dari kampung itu memenuhi pintasan sibuk. "Mereka memberi kita setengah kilo beras untuk makan, saya tidak mempunyai wang, tidak ada keluarga, tiada kerja, dan tidak ada yang dapat hidup, tuhan-tuhan telah mengutuk kami, tiada lelaki di kampung kami akan hidup lama. kenderaan yang membawa nasib kita. "Kami ditakdirkan untuk menunggu kematian kami dan dikenali sebagai kampung yang dikutuk dari janda lebuh raya. Para ahli politik dan pegawai kerajaan datang, terutama selepas anda menulis wartawan, tetapi tidak ada seorang pun dari kami yang diberikan bahkan satu rupee setakat ini," katanya. memberitahu BBC. Apabila pintasan lebuh raya dibina hampir sedekad yang lalu, peruntukan untuk membina lorong perkhidmatan turut diluluskan. Ini akan membolehkan laluan pejalan kaki laluan selamat ke bahagian lain jalan tanpa mereka perlu menyeberang pintasan. Ini tidak pernah berlaku, dan sebagai hasilnya penduduk terpaksa berjalan melintasi empat lorong jalan pintas jika mereka mengutip pencen bulanan mereka atau mengambil pekerjaan di kampung-kampung berdekatan.



Widows of Peddakunta sit at the entrance to the village

Thaiya Korra, the only adult man in the village and his son
Orphans of the highway. None of these kids have fathers, nor do they go to school.
Deserted houses in the village

Rumah kosong di kampung selepas jumlah kematian yang tinggi Thariya Korra, satu-satunya lelaki yang masih hidup, tetapi kehilangan isterinya ke lebuh raya.

Dia terpaksa menjaga anaknya yang berusia lima tahun sahaja semenjak itu.

"Mula-mula datang jalan raya, tidak membawa kemakmuran, hanya kematian, kilang berdekatan datang kemudian, kami dijanjikan air, pusat kesihatan dan pekerjaan, tidak ada yang berlaku," katanya kepada BBC.


"Mereka tidak dapat kami menjual tanah kami ke sebuah kilang, mereka tidak akan membina jalan pintas. Sekali kita mati, mereka hanya boleh mengambil tanah itu."


Keadaan ini bermakna kampung itu adalah salah satu yang termiskin di daerah itu.


Alkohol


Alkohol dan buta huruf lagi menimbulkan masalah mereka. Anchan berumur tujuh tahun adalah salah satu daripada lima anak kampung yang pergi ke sekolah berdekatan.


"Kami takut apabila mereka terlambat, kami terlalu gementar dan tidak ada yang dapat dirayakan," kata ibunya.


Dipaksa Melacur


Akibatnya, ramai wanita dipaksa melakukan pelacuran untuk wang, dan kadang-kadang juga untuk makanan. Korra Panni menceritakan kisahnya tanpa jejak kesakitan.


"Apa yang boleh kita lakukan? Selepas hampir semua orang di kampung itu mati, kami tidak dapat berbuat apa-apa," katanya.


Nenavath Rukya kehilangan suaminya, tiga anak lelaki dan menantunya ke lebuh raya. Tidak dapat menahan perhatian orang-orang yang tidak diingini dari kampung-kampung berdekatan yang mengganggu anak perempuannya, dia menghantarnya kembali ke kampung induknya.


"Kami mahu menghantar semua anak-anak kita ke asrama kerajaan agar mereka dapat hidup," katanya.


Sriram Karri adalah pengarang novel terlaris - Autobiography of Mad Nation, - lama disenaraikan untuk hadiah MAN Asian Literary, dan kolumnis.


A Killer Road and a Village of Widows in Telangana
A Killer Road and a Village of Widows in Telangana
Students trying to cross National Highway 44 in Peddakunta village, some 56 kilometres from Hyderabad

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails