Thursday, March 12, 2020

Sukan Lahirkan Mukmin Yang Taat.. Perlu Ikut Syariat.

 
SUKAN
TAIPING: Penyertaan anak-anak dalam aktiviti sukan bukan semata-mata mengejar kejayaan nombor satu atau menjadi juara sahaja, tetapi lebih besar daripada itu adalah mendidik mereka menjadi Mukmin yang mentaati perintah Allah S.W.T.

Ketua Pengarah Jabatan SRITI Malaysia, Ustaz Mohd Azam Abd Samat berkata, penting untul difahami bahawa menjadi Mukmin yang sihat itu adalah perintah daripada Allah S.W.T dan dituntut oleh Rasulullah S.A.W.

“Kita harap guru-guru dapat terapkan kepada murid-murid bahawa aktiviti sukan adalah salah satu daripada ibadah yang diperintah Allah S.W.T untuk sihat.
“Moga Allah mempermudah segala urusan yang akhirnya berjaya melahirkan anak pintar soleh dan akan mendaulatkan Islam dalam negara kita pada masa hadapan,” ujar.

Beliau yang juga ADUN Sungai Limau, Kedah berkata demikian ketika menyampaikan ucapan dan menyempurnakan perasmian Temasya Sukan SRITI Negeri Perak 2020 di Kompleks TM, Taiping di sini baru-baru ini.

Sementara itu, Ketua Sektor Pendidikan Pemuda PAS Perak, Ustaz Mohd Adil Fadzil berkata kejayaan melaksanakan program pada kali ini adalah kerjasama dan komitmen tinggi semua pihak khususnya para guru dan sokongan ibu bapa.
Temasya Sukan SRITI Perak kali ketiga ini disertai semua 21 SRITI seluruh negeri menampilkan empat acara dipertandingkan, memanah, olahraga, bola sepak dan bola jaring.
Turut hadir ialah Pengarah SRITI Perak, Ustaz Muhammad Zulfadli Zainal, Yang DiPertua PAS Kawasan Taiping, Ustaz Saidin Md Hasnam dan Bukit Gantang, Ustaz Muhammad Faisal Abd Rahman. – HARAKAHDAILY 11/3/2020
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kerana itulah negara umat Islam saperti Malaysia ini wajib wujudkan program sukan yang dididik ikut syariat, seperti yang ditunjukkan oleh negeri Kelantan dan Terengganu. 
Barulah kegiatan sukan jadi amalan ibadah yang diredhai Allah SWT, dapat pahala dunia akhirat..  Ianya tidak menimbulkan apa-apa masalah kepada sahabat kita yang bukan Islam, seperti di dua negeri tersebut.

7 comments:

Anonymous said...

Pas dah laksanakan syariat islam?...

Anonymous said...

RUU355: Mana lebih utama kita dahulukan, kata menteri agama
Shakira Buang

Diterbitkan 49 minit lepas
Dikemaskini 39 minit lepas


A
+
A
-
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Dr Zulkifli Mohamad berkata pihaknya akan meneliti keutamaan terlebih dahulu berkenaan Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016, atau RUU355.

“Soalan yang baik. Awal sekali dah tanya soalan tu. Saya tak masuk lagi pejabat.

Anonymous said...

Lobai pas dlm kabinet tak berani komen kerana jawatan lebih utama dari perjuangan islam...

Anonymous said...

Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula.

Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu.. Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kepala terapit pintu, terkepit.
Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Sila ratip terus Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..

Anonymous said...

Menteri agama lebih arif. Elok terima pandangan yb. Kalau ada anuar, dah awal2 tolak.

Anonymous said...

Yang kepingin jawatan pm ialah dsai. Masih belum kesampaian. Title pm menanti sudah disandang banyak kali. Apa yg dibuat oleh kerajaan pasti dibangkang. Rangkaian bangkangan termasuklah blogger selain ahli pkr dan sekutu pkr. Bentuk serangan termasuk fitnah2 seperti kertas fotostat yg gelap. Jika benar berqualiti dan betul aqidah, sudah pasti ramai yang menyokongnya. YDA pun pasti pilih dsai.

Anonymous said...

Kesilapan Dr Mahathir ialah terlalu yakin SPB YDP Agong akan menurut segala kehendak beliau, tetapi Dr Mahathir lupa, sekiranya beliau merasakan diri beliau hebat dalam percaturan politik, Allah SWT adalah Maha Hebat dalam segala-galanya.

Maha benar apa yang Allah SWT firmankan dalam Al Quran :

وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ

Mafhumnya :

"Mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu."

"Dan Allah sebaik-baik Pembalas tipu daya."

Surah Al Anfal 30

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails