Friday, May 03, 2019

Akta 355: PH Jangan Buat ‘U-turn’,. PAS Pahang Sokong Fuziah Salleh..



KUANTAN: Kerajaan Pakatan Harapan (PH) diharap tidak membuat ‘U-Turn’ di atas kesediaan seorang timbalan menteri meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355).
Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang Andansura Rabu berkata, PAS Pahang menyokong kenyataan Timbalan Menteri Fuziah Salleh berkaitan isu tersebut.
Katanya hanya melalui pindaan tersebut membolehkan institusi Mahkamah Syariah di negara ini dapat diperkasakan.
"Jadi kita berharap kerajaan PH tidak membuat U-turn di atas kenyataan timbalan menteri terbabit,” katanya di sini.
Fuziah yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri baru-baru ini memberitahu kerajaan PH berhasrat meminda Akta 355 sebagai langkah memperkasakan Mahkamah Syariah secara komprehensif.
Pada 6 April 2017 anggota Parlimen Marang, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang membentang Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (RUU 355) dengan pindaan di Dewan Rakyat.
Rang undang-undang persendirian itu dibawa kali ketiga untuk meminda Seksyen 2 dalam akta berkenaan.
Bagaimanapun sehingga sekarang RUU tersebut tidak dibahas ahli dewan untuk mendapat kelulusan. - HARAKAHDAILY 2/5/2019

5 comments:

Anonymous said...

Elok sangat tu. Daripada kau orang tunduk kepada dap yg berhasrat untuk hapuskan keistimewaan penduduk pribumi, islam dan raja raja serta kestabilan negara, eloklah kau orang perkasakan islam, daripda perkasakan dap.

Anonymous said...

Orang Islam dalam ph dah melakukan perubahan. This is good sign. Dap dan pan jangan pulak rasa terancam dan attack Yb fuziah pulak ye. Sebab korang berdua yg paling kuat ngutuk 355 ni kan?

Anonymous said...

Ubah segala galanya. Pm jangan asyik gaduh dengan raja raja dan ulamak, tapi bersikap lunak dengan dap. Akuilah bahawa apa yg dibawa oleh pas adalah terbaik buat seluruh umat islam, malaysia dan melayu. Icerd, uec, lgbt,liberal adalah produk yg tidak diingini di sini.

Anonymous said...

Pakatan Hancing pimpinan parti kafir harbi DA-Pigs akan kalah dalam setiap PRK dan PRU yang akan datang dengan izin Allah kerana Pakatan Hancing memusuhi dan menindas agama Islam dan umat Islam termasuk kaum Melayu.

Anonymous said...

Yg ikut nafu serakah ialah ph. Itu sebab boleh sokong lgbt, liberal, syiah dan hina islam, dan mcm2 lagi. Yg pimpin parti pun tiada yg ulamak melainkan org2 biasa sahaja. Macam mana nak dapat rahmatan bila semua campur aduk, dan merapu. Bukan main tunduk pada dap tapi hina ulamak dan raja2. Tampilkan ulamak dan bukan doktor perubatan atau sastera melayu atau culiniary atau akauntan. Bila dah merapu, islam apa yang nak dibawa. Tikus baiki labu, lulusan tak kena dengan tugas.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails