Terbaharu, Senator berusia 69 tahun itu mencetuskan kontroversi apabila mahu mengharam­kan kemasukan imigran Islam dan berkulit hitam ke negara ini.
Lapor Daily Mail, Anning mengeluarkan kenyataan itu di Twitternya selepas seorang penyokong beliau yang berusia 19 tahun ditahan kerana menyerang seorang jurugambar pada sidang akhbar yang dihadirinya di Dunningham Park, Cronulla, di sini semalam.
“Hari ini saya berada di Cronulla untuk mengumumkan calon New South Wales (NSW). Sebagaimana yang diketahui umum, ini adalah kawasan Perdana Menteri dan kawasan ini menyaksikan pelbagai masalah yang dibawa oleh imigran Islam. Mereka da­tang ke sini dan melancarkan serangan.
“Parti saya akan mengharamkan semua imigran Islam dan kulit hitam dalam memastikan ke­selamatan penduduk Australia,” katanya.
Pergaduhan antara penyokong Anning dan jurugambar tercetus sebaik sahaja pemimpin itu meng­umumkan untuk meletakkan ahli Parti Konservatif Kebangsaan bagi kerusi Cook yang dipegang oleh Perdana Menteri, Scott Morrison.
Sedang para wartawan meng­ajukan soalan kepada Anning, beberapa penyokongnya me­nyam­puk dan memberi jawapan kepada soalan-soalan itu.
Seorang wartawan yang me­nyaksikan kejadian itu berkata, kumpulan itu mula melakukan serangan peribadi dengan komen-komen kesat terhadap seorang wartawan tempatan, Eliza Barr selepas dia menegaskan tidak melihat sebarang bukti jenayah berunsur kebencian yang dibawa oleh penduduk Islam di kawasan itu.
Jurugambar Dylan Robinson cuba merakam gambar lelaki yang mengeluarkan komen kesat itu sebelum dia diserang oleh seorang remaja dan cuba merampas kamera daripadanya.
Lelaki itu bagaimanapun ditahan polis yang berada di lokasi kejadian.
Sementara itu, Perdana Menteri, Scott Morrison menegaskan politik keganasan tiada tempatnya di negara ini.
Baru-baru ini, Anning dikecam anggota Parlimen Australia susulan kenyataannya mengenai serangan di Christchurch.
Pada 2017, ahli politik kontroversi Australia, Pauline Hanson yang memakai niqab (pakaian menutup semua anggota badan wanita Islam) di Dewan Senat Australia di Canberra dan tindakan beliau telah menerima kecaman daripada pelbagai pihak.
Hanson dikatakan memakai niqab untuk menarik perhatian orang ramai dan mendakwa pemakaian niqab boleh menjejaskan keselamatan Australia serta dikaitkan dengan isu keganasan. (Utusan Online)