Walaupun Persekutuan Silat Kebangsaan (Pesaka) tidak menghantar seluruh barisan terbaiknya pasukan negara masih mampu melakukan kejutan apabila berjaya meraih empat pingat emas menerusi kategori silat olahraga dan satu daripada ganda puteri.
Pengurus pasukan silat negara, Zaihan Mohd. Isa berkata kejayaan tersebut adalah persiapan terbaik pasukan negara untuk menilai prestasi barisan pesilat terbaik untuk dibawa ke Sukan SEA Manila nanti.
“Belgium adalah kejohanan antarabangsa pertama buat pesilat negara dan bagi saya keputusan terbaik seperti ini penting bagi mereka untuk mengilap teknik serta memperbaiki segala kelemahan yang ada. Bagi saya kejohanan seperti ini penting untuk memberi keyakinan kepada barisan atlet negara.
“Selepas ini kita bercadang untuk menyertai Kejuaraan Pencak Silat Asia pada Julai nanti dan Terbuka Malaysia (September). Dua kejohanan itu juga akan menjadi penilaian terakhir kami untuk mencari atlet terbaik bagi menggalas tugas di Manila nanti,” katanya.
Lima pingat emas negara berjaya diperoleh menerusi pesilat terbaik negara, Muhammad Robial Sobri, Mohd Amir Izzat Khalid, Siti Shazwana Ajak dan Siti Rahmah Mohamed Nasir. Dalam kategori silat seni, Nor Hamizah Abu Hassan serta Nor Syazreen Malik berjaya merangkul emas dalam kategori ganda puteri. - UTUSAN ONLINE
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Bagaimana beladiri mengikut syariat Islam?
beladiri islami
Beladiri Mengikut Syariat
Pada dasarnya bela diri hukumnya mubah atau harus. Bahkan jika latihan ini dilakukan dalam rangka menyiapkan diri untuk ber jihad, termasuk i’dad (mempersiapkan) yang Allah perintahkan.
Allah berfirman,
وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ
Persiapkanlah untuk menghadapi mereka, segala kekuatan yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuhmu (QS. al-Anfal: 60)
Dan semua amal tergantung dari niatnya. Ketika latihan bela diri dilakukan dalam rangka menyiapkan diri untuk berjihad membela kebenaran, insyaaAllah bernilai pahala. Namun jika sebatas hobi dan yang penting happy, jelas tidak ada sisi pahalanya. Dan yang lebih penting, jangan sampai latihan bela diri ini mengantarkan anda kepada kemaksiatan.
Untuk itu, kita akan menyimak beberapa batasan syariat, agar latihan bela diri tidak menjadi sumber dosa.
Satu:
Bela diri hanya olah raga dan permainan. Untuk itu, sikapi latihan ini layaknya olah raga dan bukan aliran kepercayaan. Sehingga tidak boleh dijadikan standar al-wala wal bara’ (loyal dan benci).
Jangan sampai anda memusuhi muslim yang lain, hanya karena beda perguruan bela diri. Sebaliknya, anda juga tidak boleh loyal dengan orang kafir dan orang musyrik, hanya kerana dia teman seperguruan dalam latihan bela diri. Namun apapun itu, Islam melarang membangun loyalitas kerana latar belakang suku, kelompok, apalagi hanya sebatas perguruan bela diri. Kerana ini loyalitas model jahiliyah. 
Dari Jabir bin Abdillah Radhiyallahu ‘anhuma, Rasulullah SAW pernah manyampaikan khutbah,
أَلا وَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ مَوْضُوعٌ تَحْتَ قَدَمِيَّ
Ketahuilah bahwa segala sesuatu yang menjadi tradisi jahiliyah, ditaruh di bawah kakiku. (HR. Muslim 3009, Abu Daud 1907 dan yang lainnya).
Kerana itulah, orang yang mati kerana latar belakang kesukuan atau loyalitas kelompok, digolongkan sebagaimana mati gaya jahiliyah.
Dari Jundub bin Abdillah al-Bajali RA Rasulullah SAW bersabda,
مَنْ قُتِلَ تَحْتَ رَايَةٍ عِمِّيَّةٍ يَدْعُو عَصَبِيَّةً أَوْ يَنْصُرُ عَصَبِيَّةً فَقِتْلَةٌ جَاهِلِيَّةٌ
Siapa yang terbunuh kerana latar belakang yang tidak jelas, menghidupkan semangat kesukuan atau membela kelompok, maka dia mati dalam kondisi jahiliyah. (HR. Muslim 1850).
Loyalitas yang diajarkan islam adalah loyalitas yang dibangun di atas iman dan islam. Allah berfirman,
إِنَّمَا الْمُؤْمِنونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ
Orang-orang beriman itu sesungguhnya bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu. (QS. al-Hujurat: 10)
Dua:
Hindari semua yang berbau kesyirikan
Salah satu sarang menyusupnya klenik dan kesyirikan adalah kegiatan bela diri. Terutama yang banyak mengandalkan olah pernapasan. Terlebih, umumnya peserta bela diri, mereka memiliki latar belakang ingin memiliki kekuatan dan kesaktian.
Mungkin yang menjadi pertannyaan adalah bagaimana cara mengenali latihan itu termasuk kesyirikan?
Secara umum, ulama memberikan kaidah: “mengambil sebab yang bukan sebab, itu kesyirikan”. Ketika anda ingin mendapatkan sesuatu, namun cara untuk mewujudkannya sangat tidak logik, itu masuk dalam kaidah di atas.
Terkait masalah bela diri, ada beberapa indikator untuk mengenali bahawa itu kesyirikan, atau setidaknya anda hindari,

  • Menggunakan azimat. Jika guru anda menjanjikan, siapa yang sudah mencapai derajat tertentu akan mendapatkan ‘tameng pelindung’ atau ‘tabir ghaib’, baik berupa cincin, sabuk, gelang, kalung atau apapun bendanya, anda perlu segera menghindarinya. Terutama, jika cara untuk mendapatkan itu, melalui ritual ibadah tertentu, seperti puasa, wirid, semedi di kuburan, hingga shalat tahajud malam Jumaat. Semua itu adalah saranan untuk mendatangkan jin yang akan membantunya.
  • Perguruan silat yang menawarkan ilmu kanuragan. Apapun cara yang digunakan, hakikat ilmu kanuragan adalah sihir. Meskipun dibungkus dengan kedok wirid, dzikir, amalan, suluk dan yang lainnya. Kerana amalan ibadah boleh saja dikerjakan dalam rangka pemujaan terhadap jin dan setan.
  • Latihan pernapasan namun diiringi dengan dzikir atau wirid tertentu. Dengan tujuan untuk meringankan tubuh atau pukulan jarak jauh atau kepretan pingsan. Semua ini kebohongan, karena jelas di luar kemampuan manusia. Dia boleh melakukan itu kerana bantuan jin. Medianya adalah wirid ketika proses pernapasan.
  • Membangun telapati antara guru dan murid. Boleh dengan memanggil nama guru atau mengingat wajah guru. Dengan itu, akan terhubung jalinan batin yang dianggap sumber kekuatan bagi si murid. Anda memastikan, ini kedustaan. Kerana tidak mungkin, hanya sebatas membayangkan guru, dia dapat memiliki tambahan kekuatan.

Kerana itu, prinsip penting yang anda kedepankan: sikapi bela diri sebagaimana olah raga, murni latihan fizik, sehingga jauhkan semua bentuk ibadah, suluk dan amalan, ideologi, dst.
Tiga: 
Hindari bentuk salam yang terlarang, misalnya dengan membungkuk layaknya orang rukuk. Baik kepada guru maupun sesama lawan tanding.
Dari Anas bin Malik RA beliau menceritakan,
قال رجل: يا رسول الله أحدنا يلقى صديقه أينحني له؟ قال: فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا
Ada orang yang bertanya kepada Nabi SAW: ‘Ya Rasulullah, jika kami bertemu teman, apakah boleh membungkuk?’
Jawab beliau, ‘Tidak boleh.’
قال: فيصافحه؟ قال: نعم إن شاء
Dia bertanya lagi, ‘Bolehkah dia menyalaminya?’ Jawab Nabi SAW, “Ya, dia salami, jika dia mau.” (HR. Turmudzi 2728, Ibn Majah 3702, dan dishahihkan al-Albani).
Syaikhul Islam mengatakan,
وأما الإنحناء عند التحية: فينهى عنه، كما في الترمذي عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم أنهم سألوه عن الرجل يلقى أخاه ينحني له؟ قال : لا) ولأن الركوع والسجود لا يجوز فعله إلا لله عزوجل
Membungkuk ketika memberi salam hukumnya terlarang. Sebagaimana diriwayatkan Turmudzi dari Nabi SAW, bahawa para sahabat bertanya, jika ada orang yang bertemu temannya, bolehkah dia membungkuk? Jawab Nabi SAW, ‘Tidak boleh.’ Kerana rukuk dan sujud tidak boleh dilakukan kecuali untuk Allah. (Majmu’ Fatawa, 1/377)
Empat: 
Hindari memukul wajah. Dari Abu Hurairah RA, Nabi SAW berpesan,
إِذَا قَاتَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَجْتَنِبِ الْوَجْه
Jika kamu hendak memukul seseorang, hindari wajah. (HR. Bukhari 2420)
Lima: 
Jaga hati, jangan sampai kemampuan bela diri menjadi sebab anda bersikap sombong. Boleh jadi, setan memanfaatkan kondisi anda untuk dijadikan kesempatan menggoda anda untuk berbuat zalim.
Rasulullah SAW bersabda,
لاَ تَكُونُوا عَوْناً لِلشَّيْطَانِ عَلَى أَخِيكُمْ
Janganlah kamu menjadi penolong bagi setan untuk menzalimi saudara kamu. (HR. Ahmad 4252 dan dihasankan Syuaib al-Arnauth).
Kerana itu, pandai-pandailah jaga emosi. Di saat anda punya kelebihan bela diri, anda perlu lebih pandai bersabar. Semoga Allah selalu memberikan bimbingan hidayah dan taufiq bagi kita semua.
Allahu a’lam.