Wednesday, April 10, 2019

71 Tahun Dir Yasin: Darah Tertumpah, Penubuhan Israel Di Bumi Palestin.


Hasil carian imej untuk 71 Tahun Dir Yasin: Darah Tertumpah, Penubuhan Israel Di Bumi Palestin.
71 Tahun Dir Yasin: Darah tertumpah belum berbalas.

PADA hari ini, 9 April dalam tahun 1948, bumi Palestin dibasahi darah 254 penduduk Islam Dir Yasin, di mana 100 dari mereka adalah wanita. 
Kumpulan pengganas Yahudi Hajnah dan Irgun diketuai Menachem Begin memusnahkan dan meletupkan 15 bangunan kediaman dan melakukan pembunuhan paling dahsyat dekad itu.  
Penduduk kampung yang masih hidup diangkut dengan trak dan diarak di hadapan orang Yahudi untuk dilontar dengan batu. 
'Jasa' Menachem Begin membunuh umat Islam di Dir Yasin di balas pengikutnya dengan dinobat sebagai Perdana Menteri Israel pada 1977. 
Awal kurun ke-20, Yahudi hanyalah minoriti pendatang yang menumpang di pinggir tanah orang Islam. 
Namun sekitar 1915, penjajah British mula membawa masuk kaum Yahudi beramai-ramai ke Palestin. Perjanjian Balfour pada 2 November 1917 merancakkan lagi kemasukan kaum Yahudi dari Eropah dan Rusia.  
Perjanjian Balfour mengisytiharkan peri perlunya sebuah negara Yahudi didirikan di atas tanah Palestin.  
Untuk tujuan berkenaan pada 1920, Rusia menghantar Vladimir Jabotinsky ke Palestin untuk memberi latihan ketenteraan kepada kumpulan-kumpulan Yahudi.  
Yahudi yang asalnya hanyalah pendatang yang tinggal dipinggir tanah orang Islam semakin hari semakin kuat.  Orang Islam mula menunjukkan penentangan ke atas dasar British yang membawa masuk Yahudi ke Palestin.  
Umat Islam dari Syria dan Jordan di bawah pimpinan Syeikh Izzuddin Al Qassam masuk ke Palestin untuk berjihad menentang penjajahan British.  
Pada 20 November 1935, Syeikh Al Qassam dibunuh oleh tentera British dalam satu pertempuran.  
Dalam masa yang sama kedudukan Yahudi semakin mengukuh. Mereka semakin kurang ajar menceroboh perkampungan-perkampungan orang Islam. Melakukan pembunuhan demi pembunuhan. 
Pada 31 Mac 1948 kumpulan Yahudi Hajnah menyerang kampung Abu Kabir dan membunuh semua penduduk yang cuba melarikan diri.  
Sehinggalah kemuncaknya,  pada hari ini, 9 April dalam tahun 1948, penduduk Dir Yasin menjadi mangsa ratahan Manachem Begin dan pengganas-pengganas Yahudi di bawah pimpinannya.  
Tidak cukup dengan itu pada 14 Mei 1948, pengganas Yahudi membunuh 50 penduduk Islam di Kampung Abu Syasyah. Sebahagian mereka ditembak dengan senjata api dan yang lain pula ditetak kepala mereka dengan kapak.  
Pada hari itu juga British mengakhiri penjajahannya ke atas Palestin dan menyerahkan negara itu untuk dijajah pula oleh Yahudi.  
Serentak dengan itu,  nama Palestin dipadamkan dan diganti dengan Israel.  
Keesokan harinya, 15 Mei 1948, Presiden Amerika Syarikat segera mengiktiraf penubuhan negara Israel di atas bumi Palestin.  
إنا لله وإنا إليه راجعون
حسبنا الله ونعم الوكيل نعم المولى ونعم النصير
HARAKAHDAILY 9/4/2019
Imej yang berkaitan

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails