Sunday, November 18, 2018

Pas/Umno Boleh Beza Pendapat, Tapi Bersama Pertahan Islam -A.Hadi

Pas, Umno boleh bersama pertahan Islam: Hadi
Abdul Hadi (duduk; empat, kanan) menyambut salam dan berbual bersama Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir.
PASIR SALAK - Pas dan Umno boleh berbeza pendapat dan berkelahi tetapi diingatkan agar tidak berlebihan kerana perjuangan mempertahankan Islam dan Melayu serta Bumiputera merupakan agenda utama.
Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, apabila mempunyai kepentingan bersama kedua-dua parti ini perlulah melihat kembali sejarah bersatu ketika memperjuangkan isu yang sama termasuk menentang Malaya Union serta peristiwa 13 Mei 1969.
"Walaupun kita berbeza pendapat dan pandangan selepas mencapai kemerdekaan peristiwa 13 Mei menyatukan Umno dan Pas walaupun selepas itu berpisah lagi.
"Tetapi apabila ada perkara yang menyatukan hubungan kita antara Islam, bangsa dan tanah air tidak ada yang boleh pisahkan," katanya ketika berucap pada Himpunan Perpaduan Ummah di Dataran Kampung Gajah, di sini, malam ini.
Abdul Hadi juga turut mengingatkan kaum lain bahawasanya yang memulakan perjuangan menentang penjajah di negara ini adalah orang Islam dan Bumiputera sebelum kedatangan mereka.
"Ketahuilah kaum lain di Malaysia yang mula berjuang menentang penjajah adalah Islam dan Bumiputera sejak penjajahan Portugis di Melaka diketuai raja serta pemimpin ketika itu dan kamu tiada masa itu.
"Sekarang sudah tiba masanya kita (Islam) bersatu kerana nak ajak bersatu payah bila berlaku perkara begini ALHAMDULILLAH ALLAH S.W.T. satukan kita, satukan hati pemimpin-peminpin menjadi contoh kesatuan umat di negara ini," katanya.
Abdul Hadi kemudiannya menamatkan ucapannya dengan membaca doa agar Islam dan Melayu di negara ini dilindungi sambil diaminkan lebih 30,000 pengunjung yang hadir.
Sebelum itu Abdul Hadi turut sempat membaca dua rangkap pantung berbunyi;

Mat Kilau berdua pahlawan,
Menghunus keris lompat ke pagar,
Lampu hijau boleh berjalan,
Lampu merah jangan dilanggar.

Pasir tuan Pasir Salak,
Sila datang timba ikannya,
Sarang tebuan jangan dijolok,
Kalau dijolok besar padahnya.
(SH)

4 comments:

zunnun said...

Amat betul ke mereka mereka sekelian yg hadir ini ISLAM BELAKA. Amat betul ke mereka mereka yg hadir ini MELAYU belaka?

Jika golongan golongan ini SAJA YG MENJADI PENHUNI PENDUDUK TANAH AIR, antara mereka Akan mula bergaduh memusuhi sesama sendiri. Akuan itu tiada lain bersifat haiwan. Bila mana tiada musuh yg NYATA, mereka sesama sendiri mula cela mencela antara mereka.

Si Luncai dgn Pantun nya, lupa Akan nya, bukan ugut, bukan bangsa, bukan senjata yg Akan menjadi ukuran jika kurang ilmu pengetahuan.

Islam itu perkataan ARAB, ape makna nya dlm setiap bahasa? Melayu itu bukan rupa bentuk nya tapi kerana ilmu bahasa nya.

Yg hadir antara mereka kemelayuan dtg Dari berbagai sudut tempat asap yg berlainan. Di onak menjadi hybrid perubahan Baru proses yg sentiasa berterusan.

Melayu yg mereka mereka banggakan ini Akan berubah hybrid nya 50-100 tahun seumpamanya.

Islam yg mereka mereka anuti juga Akan lapuk bilamana Tamaddun Ilmu Kesemestaan mula di ungkapi utk Manusia menyatakan Kemanusian Sejagat.

kesemestaan ketuhanan perlu di nyatakan, tiada lain bukan keutamaan Bangsa tapi kerana keutamaan Ilmu.

Melayu Muslim said...

Kafir, munafik dan fasik dah mula takut org Islam nak bersatu.

Anonymous said...

Hanya puak munafik liberal dan puak kafir harbi yang menyokong ICERD untuk menghapuskan hak agama Islam dan hak umat Islam termasuk hak kaum Melayu di negara ini.

Puak rasis bangsatpro-ICERD ini boleh berambus balik ke negara asal mereka dan puak munafik Melayu boleh ikut mereka tinggal di negara kafir supaya puak munafik Melayu boleh merasa bagaimana mereka pula akan ditindas oleh kerajaan kafir!!!

Syabas dan tahniah kepada parti Islam PAS dan parti UMNO dan umat Islam termasuk kaum Melayu kerana bersatu padu menentang ICERD yang dipromosi oleh KERAjaan pakatan rasis.

Anonymous said...

Lama dah tak nampak makian2 penyokong ph dalam blog ibnu. Sebab apa boleh jadi lagu tu? Sebab mereka baru sedar yg pemimpin pan ni sememangnya adalah bontot kuali sejati dap...

Cuba tengok isu icerd. Sapa yg menyokong? Tengok apa kata mujahad dlm menzahirkan sokongan dia kpd dap untuk menyokong icerd. Dap memang kita tahulah sokong icerd. Memang sentiasa cari jalan nak rosakkan Islam dan ambik alih kuasa melayu dengan cara taktik yg halus. Tapi dap lupa yg dsai dan mahathir ni bukan bodoh mcm pemimpin kuali gila kuasa drpd pan. Tgk sttmnt drpd pkr dan pbbm memang jelas mesejnya tidak menyokong.

Tapi yg kelakarnya mujahad ni boleh siap bela untuk bersetuju kepada icerd ini dgn menyatakan terma 'with reservation'. Dah tentu2lah dap yg ajar dia. Dap nak sebut nmpk sangat nanti perancangan jahat dia. Jadi diajarkanlah kepada sibadut pan ni. Bila pakar yg ahli dalam bidang guaman dah nyatakan risiko icerd ini dlm bahasa guaman baru ternganga termasuk si moorty.

Bila tengok kenyataan2 mujahat ni memang saling tak tumpah teringat badut senior dalam kerajaan iaitu amad mazlan. Elok la tu dua2 huruf M. Huruf M ni memang karakter dia mcm tu. Kalau pandai memang betul2 pandai mcm dr Mahathir. Kalau mulia betul2 mulia spt nama nabi kita Nabi Muhammad. Bila khianat, betul2 khianat mcm Mustafa kamal artartuk, Midhat pasha dan raja Mendeliar. Bila bodoh memang betul2 bodoh mcm 2 badut yg disebutkan tadi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails