Tuesday, November 20, 2018

Ganti Papan Tanda Tulisan Cina. -Sultan S'ngor


KUALA LUMPUR: Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menitahkan semua papan tanda jalan yang mempunyai tulisan Cina di Shah Alam ditanggalkan dan digantikan dengan papan tanda jalan dalam Bahasa Melayu.
Titah itu disampaikan pada hari ini melalui Setiausaha Sulit baginda, Datuk Mohamad Munir Bani kepada Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Mohd. Amin Ahmad Ahya dan Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Ahmad Zaharin Mohd. Saad.
Baginda bertitah penanggalan papan tanda jalan bertulisan Cina itu mesti disegerakan dan diselesaikan selewat-lewatnya sebelum Sambutan Ulang Tahun Hari Keputeraan ke-73 Sultan Selangor pada 11 Disember ini.
Baru-baru ini tular beberapa keping gambar papan tanda bertulisan Cina di media sosial yang menimbulkan persoalan dalam kalangan netizen mengenai pemasangan papan tanda nama jalan di kawasan sekitar bandar Shah Alam yang sebelum ini bertulisan jawi dan Bahasa Melayu telah digantikan dengan tulisan bahasan Cina. –HARAKAHDAILY 19/11/2018

5 comments:

Melayu Muslim said...

Itulah tanda-tandanya wahai saudara muslimku, mereka letakkan bahasa mereka diatas,
bahasa melayu dibawah, masih tidak faham lagikah maksudnya?

Anonymous said...

PH diberi mandat untuk laksanakan banyak janji tapi benda lain yg dibuat icerd lah, lgbt lah. Seolah olah penukaran government ini telah dijadikan suatu tafsiran baru. Seolah olah Kesultanan turut bertukar kepada kesultanan dap. Korang ingat itu ke tujuan rakyat MELAYU pilih tukar kerajaan?

Hmmm aku dulu tak sabar2 tunggu pru14. Sekarang memang dah jauuhhhhhh lebih tak sabar menunggu pru15. Kenapa perasaan tu berbeza? Sebab ada wujud rasa rasa kesal yang sangat dalam atas kesilapan memilih.

Sekarang ni dah nampak tanda2 besar yang umno akan menyokong dsai. Secara automatiknya dsai sudah tidak perlu risau pada sokongan majoriti orang melayu. Dulu memang dsai bersusah payah nak dapatkan sokongan dap sebab kebuta tulian orang melayu yang tak sedar2 akan kepincangan dan kerosakan dibuat pimpinan umno. Skrg tidak lagi. Orang melayu dah sedar dan lebih memahami maksud SUDAH DIBERI BETIS HENDAK SEMUA.

Dap mengkhianati nenek moyang mereka sendiri yang telah bersetuju atas kontrak sosial. Mengkhianati nenek moyang mereka yang dulunya amat berterima kasih kepada tuan negara yang lembut hati memberi kerakyatan. Tanpa kontrak sosial itu maka india dan cina kekal sebagai pendatang dan tidak boleh mengundi disini. Itulah hakikat.

Perpaduan sekarang telah mula menunjukkan tanda perpecahan dgn harapan palsu yg ditaburkan dap. Kawan kami berbangsa lain yg amat baik berhubungan dalam group wassup telah left group hanyalah disebabkan kami edarkan petition bantah icerd dalam group. Walhal all this while tidak pernah ada apa yg berlaku diantara kami. Sedangkan berselisih pun tidak ada, 'tindas' menindas maka jauh sekali.

Moorty memberitahu bahawa peruntukan 153 tidak akan diusik. Walhal pada hakikatnya itulah tujuan utamanya iaitu menghapuskan 153 secara desakan antarabangsa dan sekaligus mengkhianati jasa tuan negara ini. Semua keperluan bagi menjaga perpaduan telah malaysia patuhi, cuma 153 sahaja yg memang tidak akan tuan rumah ikut walaupun sehingga hari kiamat. Bagi mereka yang berfikiran seperti moorty dan dap, perpaduan ini tak mencukupi. Wpun tuan tanah dah beri kelonggaran buat kuil di batu cave yg patungnya lebih lebih hebat daripada di negara india sendiri. Ianya masih tetap tidak mencukupi... Tujuan asal nenek moyang mereka yang datang cuma untuk cari rezeki (malah telah diberi bonus kerakyatan oleh tuan tanah) telah bertukar untuk menjadi TAMAK HALOBA. Syahwat HALOBA seperti ini memang tidak akan puas walaupun katakanlah 153 ini berjaya mereka hapuskan. Dia cuma akan puas bilamana tuan tanah ini pula yang berstatus menumpang kepada mereka. Kenapa saya katakan itu. Sebab dah terbukti dengan pengalaman yang kita lalui sekarang ini.

Yang menjadi persoalan, bagaimanakah manusia berhati binatang seperti ini boleh dijadikan menteri?? Walhal tempat yang paling sesuai baginya ialah kandang? Yaa kandang penjara memang tempat terbaik bagi syaitan yang boleh mencetuskan pertumpahan darah.

Bersenyum dengan kita sebab menolong (beri kerakyatan). Tapi setelah ditolong, pergi cari pula gangster (kuasa antarabangsa) yang tak ada sesen jasa pun untuk mengkhianati orang yang telah menolong. Binatang!!!

Anonymous said...

P/s. Kawan baik kami itu bukan baru. Tapi kawan baik since sekolah menengah. Itu yg kami rasa rasa amat kesal.

Azizul Sisol said...

InsyaAllah dengan situasi terkini, saudara-saudara Islam kita sepatutnya buka mata
dan pintu hati mereka, pengajaran kejatuhan empayar Uthmaniyyah patut dijadikan
iktibar.

Anonymous said...

sapa yg luluskn tu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails