Menurutnya, anggaran defisit fiskal bagi tahun ini pada kadar 3.7 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) adalah jauh lebih besar berbanding unjuran kadar defisit 2.8 peratus dalam Bajet 2018 dan defisit tiga peratus yang direkodkan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada 2017.
“Kadar defisit 3.7 peratus ini bersamaan dengan RM53.3 bilion iaitu RM13 bilion lebih tinggi daripada defisit tahun sebelumnya dan merupakan defisit tertinggi dalam sejarah negara.
“Ini juga bermakna Kerajaan Persekutuan akan terus membuat hutang baharu, malahan dengan jumlah yang jauh lebih tinggi,” katanya dalam status akaun Facebook milik beliau, hari ini.
Baginya, tema Belanjawan 2019 iaitu Malaysia Wibawa, Ekonomi Dinamik, Rakyat Sejahtera adalah tidak selari dengan dasar polisi fiskal yang ingin dilaksanakan.
Tambah beliau, walaupun kadar defisit dijangka menurun pada tahun berikutnya, penguncupannya akan berlaku pada kadar sangat perlahan,iaitu kepada 3.4 peratus pada 2019 dan 3.0 peratus bagi 2020. - UTUSAN ONLINE