Friday, November 09, 2018

'Isteri Untuk Disewa' Mufti Tegur Drama Ini.. Biarlah Selari..


Fattah Amin bergandingan dengan Tiz Zaqyah dalam drama Isteri Untuk Disewa. Foto instagram teamnotafatzura. (Gambar kecil) Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.
HALAMAN HIBURAN


PETALING JAYA: Drama bersiri Isteri Untuk Disewa yang  mula ditayangkan pada Isnin lalu, mendapat teguran Mufti Wilayah Persekutuan, berhubung tajuk dan jalan ceritanya kerana hukum menyewa isteri adalah haram.

Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri  berkata, tajuk drama berkenaan sekiranya difahami secara zahir amat bertentangan dengan zahir nas al-Quran dan Sunnah, begitu juga dengan moraliti kehidupan manusia sama ada Islam mahupun bukan Islam.

"Tanpa menafikan kebebasan berkarya dalam budaya penggiat seni, kami merasakan bahawa tajuk berkenaan adalah kurang sesuai. Alasan kami jelas, isteri bukan untuk disewa. 
"Isteri adalah akad yang sahih dan diperintahkan untuk bergaul dengan baik sebagaimana yang tertera dalam Surah al-Nisa’ ayat 19," katanya menerusi catatan Qalam Mufti yang diterbikan pada lewat Khamis malam.

Zulkifli berkata, penamaan tajuk yang provokatif itu dikhuatiri akan menjadi trend dalam penggiat seni sekiranya tidak diberikan penerangan jelas daripada hukum syarak, mengenai implikasinya dalam masyarakat.


Mengulas lanjut, beliau berkata, dalam Islam, isteri tidak boleh dikontrakkan sama ada dalam tempoh jam, hari, minggu atau bulan. 
Ini kerana katanya, meminjam isteri bukanlah amalan dalam Islam, begitu juga menyewa isteri.

"Isteri adalah amanah Allah kepada suami untuk dimuliakan, dikasihi, disayangi dan diberi hak-haknya seperti termaktub dalam nas al-Quran, hadis dan pandangan fuqaha’.
"Kami yakin, tidak ada sekelumit niat dalam hati penulis novel dan pengarah tersebut untuk membuat sesuatu yang di luar kerangka Islam namun, sewaan isteri jelas sekali adalah sejuzuk daripada cabang mut’ah yang tidak dibenarkan dalam kalangan fuqaha’ Ahli Sunnah wal Jama’ah dan diharamkan dalam Islam," tambah Zulkifli.

Dalam pada itu, Zulkifli mengucapkan syabas dan tahniah kepada warga kerja drama Isteri Untuk Disewa di atas kejayaan menarik jutaan penonton bagi menonton drama ini.

"Kami menganggap pengarah mungkin terkhilaf dalam menentukan tajuk dan jalan cerita drama tersebut yang khabarnya diadaptasi daripada sebuah novel. 
"Sekali lagi ditegaskan bahawa kami sama sekali tidak berhasrat kebebasan dan kreativiti dalam berkarya. Namun, seeloknya biarlah ianya selari dengan agama dan budaya ketimuran kita," katanya.

Terdahulu, perkongsian status Zulkifli di laman sosial Facebook dan Instagram, berhubung surat terbuka kepada pengarah drama berkenaan, Osman Ali menarik perhatian netizen.

"Semalam (Rabu) setelah selesai solat Isyak, saya sengaja mengambil peluang menonton drama Isteri Untuk Disewa. 
"Ada mustafti yang bertanya tentang beberapa isu fiqh dalam drama ini. InsyaAllah, saya sedang menyiapkan surat terbuka kepada pengarah drama ini," ujarnya.

Drama adaptasi novel Isteri Untuk Disewa karya Syamnuriezmil, menggandingkan pelakon, Fattah Amin dan Tiz Zaqyah.
Drama terbitan produksi Nuansa Sdn Bhd arahan Osman Ali itu disiarkan menerusi saluran Astro Ria. (mStar)

Komen Weblog Ibnu Hasyim"Kami menganggap pengarah mungkin terkhilaf dalam menentukan tajuk dan jalan cerita drama tersebut yang khabarnya diadaptasi daripada sebuah novel. 
"Sekali lagi ditegaskan bahawa kami sama sekali tidak berhasrat (menyekat) kebebasan dan kreativiti dalam berkarya. Namun, seeloknya biarlah ianya selari dengan agama dan budaya ketimuran kita," kata Mufti Wilayah.

Pihak yang ditegur bersalah perlu akur dan minta maaf. Hormatilah saranan Mufti. Kepada Kerajaan PH, pilihlah pegawai yang 'cerdik agama' sikit, dalam menyebarkan fahaman di kalangan rakyat Malaysia yang majoritinya beragama Islam. Allahu 'aklam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails