CHENNAI - INDIA. Gara-gara menolak ajak seks lelaki yang jauh lebih berusia dan berasal daripada kasta lebih tinggi, seorang remaja perempuan berusia 13 tahun maut selepas dipenggal dengan kejam.

Kejadian mengerikan itu berlaku di sebuah perkampungan kecil berhampiran Attur di daerah Salem, Tamil Nadu.

Menurut polis, suspek, Dinesh Kumar telah diberkas dan didakwa di bawah akta kekejaman berdasarkan kasta yang merupakan sebuah undang-undang yang telah wujud di negara itu sejak 1989.

"Dia menggunakan sabit untuk melakukan perbuatan tidak berperikemanusiaan itu. Kami percaya lelaki itu berada dalam keadaan waras ketika membunuh remaja itu," jelas jurucakapnya.

Mangsa yang belajar di sebuah sekolah berhampiran pernah mengadu kepada ibunya yang bekerja sebagai buruh tentang 'hasrat' lelaki itu yang telah ditolak olehnya beberapa kali.

Menurut data Biro Rekod Jenayah Kebangsaan, jumlah perbuatan jenayah terhadap golongan kasta lebih rendah adalah lebih 47,000 kes pada 2016. - Agensi

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ringkasnya itulah kekejaman berdasarkan kasta. Kasta menimbulkan pembahagian manusia dalam masyarakat Hindu menjadi Brahmana, Ksatria, Vaishya dan Sudra. Terdapat juga istilah Paria, sekumpulan orang yang terbuang dianggap hina, dan Candala.

Begini, Islam membawa jalan selesai..

Nabi Muhammad SAW, seorang pemimpin dunia berkata..
  • "Pemimpin terbaik anda adalah orang yang anda suka dan mereka suka anda, anda sentiasa berdoa untuk mereka dan mereka sentiasa berdoa untuk anda, dan sebagai buruk pemimpin anda adalah orang yang anda benci dan mereka juga membenci anda, siapa yang anda laknat dan mereka mengutuk kamu. "(HR. Muslim)
  • "Saudara-saudaramu, Tuhan telah menjadikan mereka di bawah kendalimu, jika Allah menghendaki akan membuatmu dikuasai, maka barangsiapa saudaranya di bawah kekuasaannya memberi kepadanya makanan seperti dia makan, memberi pakaian kepadanya kerana dia berpakaian, dan jangan memaksa mereka untuk melakukan pekerjaan yang mereka tidak mampu, dan jika kamu memaksa mereka, maka tolonglah mereka. "(HR Muttafaqun 'Alaih)
  • "Wahai manusia, sesungguhnya ayahmu adalah satu dan sebenarnya ayahmu adalah satu. Ketahuilah, tidak ada keunggulan orang Arab terhadap orang bukan Arab, baik orang bukan Arab melawan orang Arab, atau orang kulit hitam yang berkulit merah. Perbezaannya adalah taqwanya. "(HR. Ahmad).
Hadits ini (Ahmad Ibn Hanbal, Musnad Ahmad ibn Hanbal, Volume V, ms 411) secara jelas menjelaskan bahawa pada dasarnya dalam Islam semua manusia adalah sama. Oleh kerana itu, tidak ada diskriminasi atas dasar apapun, kecuali taqwanya kepada Allah swt. 

Islam secara jelas menolak penguasaan manusia terhadap manusia lain. Kerana inilah sebab utama semua kejahatan, baik secara langsung mahupun tidak langsung. Menurut Al-Mawdudi (1993: 153), diskriminasi ini adalah pelopor semua bencana dalam kehidupan manusia, bahkan hari ini tetap menjadi penyebab utama semua bencana. 
  • Abu Hurairah menceritakan bahawa Rasulullah saw bersabda: "Allah tidak melihat bentuk atau kesamaan kamu, dan tidak juga milik kamu. Bagaimanapun, Allah Azza wa Jalla melihat pada hatimu dan perbuatanmu sahaja. "(HR. Ibn Majah).
Hadith yang terkandung dalam Ibn Majah, Sunan Ibn Majah (Jilid II, halaman 153) di atas menjelaskan bahawa semua manusia adalah sama di hadapan Tuhan. 

Oleh itu, ketika nabi memiliki kedudukan yang kuat sebagai pemimpin masyarakat di Madinah, dia segera membuat perjanjian tertulis yang dikenal sebagai "Piagam Madinah" di mana, antara lain, dinyatakan bahawa semua penduduk Madinah mendapat status dan perawatan yang sama dalam kehidupan masyarakat.

Itulah indahnya Islam.


Video