Monday, February 19, 2018

Seorang Wanita Bertudung 'kau cim' Di Tokong ..



SHAH ALAM: Tindakan umat Islam yang melakukan perbuatan menyerupai agama lain bukan sahaja ditegah bahkan hukumnya haram.

Pendakwah, Datuk Hassan Mahmood berkata, Islam melarang umatnya menyerupai agama lain dan budaya mereka, terutama melibatkan unsur kepercayaan.


"Benda ini berkaitan akidah, jadi kita tidak boleh melakukan sesuatu mengenai kepercayaan agama lain. Sebab apa? Sabda Nabi, barang siapa menyerupai satu kaum, maka dia termasuk golongan mereka.

"Tetapi kalau hal-hal sosial dan kemasyarakatan boleh. Contohnya, mereka jemput kita makan, itu semua boleh," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata demikian sebagai respons selepas tular video seorang wanita bertudung dipercayai berada di tokong Buddha.

Dalam video berkenaan, wanita itu dilihat sedang mencampak bongkah dan kemudian menggoncang bilah buluh yang dipercayai salah satu amalan biasa dalam menilik nasib.

Mengikut kepercayaan masyarakat Buddha, ia disebut juga 'kau cim', yang mudah ditemui di kebanyakan tokong.

Meskipun disebarkan tanpa diketahui lokasi berlaku sama ada dalam atau luar negara, tindakan itu mengundang kritikan dalam kalangan netizen.
-Sinar Harian

Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini. -Pres..

E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

22 comments:

Anonymous said...


Kira cai lah jugak..
Cuma dia gunakan bilah buluh..

Lagu pun dia buat suka-suka.. Macamana kalau ramalan tersebut menjadi kenyataan?

Bukan kah itu satu 'petunjuk' ?

Anonymous said...

https://v2.ismaweb.net/2016/06/kenapa-dap-yang-dibela/

Kenapa DAP Yang Dibela?

DAP ke MCA ke atau lain semuanya sama je. Mereka berada dalam millah wahidah atau ikatan yang satu.

Mereka menentang pelaksanaan hudud walaupun hanya untuk rakyat Melayu Islam Kelantan sahaja. Itupun nama je hudud.

Hukuman tidaklah sebagaimana hukum asal dalam Syariat Islam. Cuma penambahbaikan pelaksanaan sahaja.

Mereka menentang hudud bukan kerana hudud tetapi kerana hudud ada kaitan dengan syariat Islam. Kesimpulannya mereka menentang apa yang ada kaitan dengan syariat Islam.

Apabila laksanakan hudud walaupun tidak sepenuhnya, bermakna sesebuah negara atau negeri tersebut sudah ada ciri-ciri negara Islam.

Berbeza dengan sistem ekonomi Islam atau ringkasnya Sistem Perbankan Islam. Sistem ekonomi tidak dikira sebagai ciri-ciri negara Islam.

Ini yang DAP dan MCA serta mereka yang seangkatan dengannya tidak mahu. Mereka tidak mahu Malaysia atau mana-mana negeri dalam Malaysia boleh digelar sebagai negara atau negeri Islam. Mereka mahu Malaysia adalah negara sekular. Mereka tidak mahu satu juzuk daripada bumi Malaysia boleh digelarkan sebagai negeri Islam kerana ada undang-undangnya dinamakan Hudud.

Tapi malangnya ada NGO dan parti-parti Melayu Islam menyokong mereka. Mereka bukan sahaja menyokong bahkan mengutarakan hujah kenapa perlu menolak hudud di Kelantan.

Beberapa parti Melayu dan NGO Islam bergandingan dengan parti bangsa Cina dan India menolak hudud di Kelantan dengan hujah yang sama. Identiti DAP dari dulu hingga sekarang tidak pernah berubah dasar perjuangan mereka. Cuma parti Melayu sahaja yang silih berganti memujanya dan mendampinginya dengan pelbagai gelaran yang diberi.

DAP pernah diberi gelaran sebagai rakan Tahaluf Siasi untuk beberapa tempoh. Akhirnya berpisah juga. Cuma yang terkini tidak ditonjolkan sangat istilah Tahaluf Siasi. Mungkin lebih kepada istilah dakwah maka diistilahkan sebagai target dakwah dengan hikmah kerana mereka tidak memahami Islam. Gelaran ini mungkin untuk dalaman sahaja. Secara rasmi DAP adalah rakan Tahaluf Siasi.

Umat masih menunggu sehingga bila mereka boleh bertahaluf. Natijahnya antara dua sahaja. Samada mereka akan berpisah pada satu ketika nanti setelah sedar ianya tidak menguntungkan Islam atau mereka tanpa disedari banyak menggadaikan asas dakwah dan syariat Islam demi kerjasama politik yang tidak jelas hala tujunya tetapi masih mendakwa mereka mengamalkan prinsip dakwah bilhikmah.

Mereka masih merasakan DAP adalah rakan seperjuangan untuk menegakkan Islam di Malaysia. Setakat ini tiada parti Melayu Islam yang boleh kekal dengan DAP.

Anonymous said...

Apa bukti dia muslim. Kt luar negara ada juga orang bertudung sebab cuaca sejuk..

Anonymous said...

Setakat bertudung kata Islam...Mana boleh pakai...samalah jika seseorang belajar dan mengaji bidang agama samapi PHD dan sembahyang sampai lekuk dahi tapi tolak dan menetang hukum Hudud..hukum Allah..

Anonymous said...

Anon 3:12 pm,

Dari segi pakaian, apakah yang membezakan antara wanita Islam dan wanita kafir?

Anonymous said...

Anon 1:30 pm,

Manusia boleh murtad jika hati, lisan atau perbuatannya bertentangan dengan akidah Islam.

Contoh: Jika seseorang secara suka-suka menyembah tokong, maka doa telaj murtad

Jika seseorang secara suka-suka melakukan amalan agama kafir maka dia telah murtad

Anonymous said...

Jika seseorang menyokong parti munafil sekular liberal dan partu kafir harbi menghina ajaran Islam seperti Hudud, maka orang tersebut telah murtad.

Anonymous said...

Pembetulan perenggan ke 2 komen 3:30 pm :

Contoh: Jika seseorang secara suka-suka menyembah tokong , maka dia telah murtad.

Anonymous said...


Bagaimana jika seseorang mengkafirkan orang Islam yang tidak suka politik ala taliban...?

Bagaimana seseorang sengaja memfitnah orang lain jual pil kuda...?

Bagaimana seseorang menguna Al Quran untuk menakutkan orang lain supaya 100% menyokong dia...?

Bagaimana seseorang memberi sokongan pada pemimpin yang menyamun...?

Jika perempuan itu murtad, kesannya hanya pada dia... tapi kalau pemimpin tak murtad tapi munafik... habis lah Islam..

Anonymous said...

Budaya takfiri jgn di amalkan..siapa kita utk menilai iman manusiawi yg lain

Anonymous said...

macam partu tu yg dok sembah UMNO

Anonymous said...

macam Parti yg satu tu, yg asyik sembah UMNO

Anonymous said...

SESIAPA SAHAJA YANG MENENTANG, MENGHINA, MEMPERTIKAI, MEMPERMAIN-MAINKAN , MEMFITNAH, MEMBURUK-BURUKKAN ATAU MENAFIKAN AJARAN ISLAM SEPERTI HUDUD DLL, MAKA AKIDAH ORANG TERSEBUT TELAH TERBATAL !

Ulama-ulama Islam telah menyatakan perkara yang membatalkan akidah (aqidah) dan iman terbahagi kepada tiga:

1. Iktikad @ hati

2. Perbuatan.

3. Perkataan @ lisan

Ulama-ulama Islam menyebut dalam kitab masing-masing secara terperinci jenis-jenis perkara dyang boleh membatalkan keimanan sehingga membawa kekufuran. Secara ringkasnya seperti berikut:


1. Beriktikad adanya Tuhan yang lain selain Allah atau kuasa yang setara dengannya.

2. Beriktikad makhluk boleh memberi kuasa.

3. Percaya kepada kuasa-kuasa yang lain daripada Allah, seperti jin dan lain-lain.

4. Melakukan perbuatan ibadah seperti orang kafir, contohnya tunduk dan patuh kepada berhala dan memakai salib dan sebagainya.

5. Menghina al-Quran.

6. Menghina Rasulullah s.a.w dan sunnahnya termasuk melukis karikatur yang menjatuhkan martabat Nabi Muhammad.

7. Menganggap syariat tidak sesuai pada zaman sekarang.

8. Menganggap undang-undang Islam sudah lapuk, kejam dan zalim.

9. Merasa syak dan ragu atas kebenaran Islam.

10. Menafikan perkara yang menjadi maklum dalam agama atau perkara yang diketahui umum.


Pemimpin-pemimpin dan penyokong-penyokong pakatan parti-parti munafik sekular-liberal pimpinan parti kafir harbi telah menentang, memfitnah , memburuk-burukkan, mempertikai dan menghina ajaran Islam seperti Hudud yang berasaskan Al-Qur'an dan Sunnah , maka sesungguhnya mereka telah membatalkan iman mereka iaitu mereka telah kufur akidah.

HUDUD adalah hukum yang terkandung dalam Al-Qur'an dan Sunnah. Contoh:

Hukuman untuk pencuri yang memenuhi syarat undang-undang Syariah ialah:

(1) Al-Qur'an

Allah berfirman:

"Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." (Al-Maaidah 5:38)

(2) Sunnah

Dan apa yang telah Nabi Muhammad s.a.w. lakukan kepada seseorang yang tertangkap ketika mencuri. ‘Abdullâh Ibnu Umar Radhiyallahu ‘anhu berkata:

أََنَّرَسُوْلَ اللَّهِ صّلى اللّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَمَ قَطَعَ سَا رِقًا فِي مِجَنٍّ قِيْمَتُهُ ثَلاَثَةُ دَرَاهِمَ

Bahwa Rasûlullâh memotong tangan seseorang yang mencuri tameng/perisai, yang nilainya sebesar tiga dirham [Muttafaqun ‘Alaihi]

Allah telah berfirman:

(i) Dan (sungguh menghairankan), bagaimana mereka meminta keputusan hukum kepadamu, padahal di sisi mereka ada Kitab Taurat yang mengandungi hukum Allah, kemudian mereka berpaling pula sesudah itu (dari hukumanmu)? Dan (sebenarnya) mereka itu bukanlah orang-orang yang beriman. (Al-Maaidah 5:43)

(ii) ..... dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang kafir.
(Al-Maaidah 5:44)

Maka jelas pemimpin NGO dan parti politik sekular dan liberal dan penyokong dan barua mereka telah membatalkan iman mereka sendiri apabila mereka menentang, mempertikai, menolak, menghina, memfitnah, menafikan atau memburuk-burukkan Hudud.

Wahai manusia bodoh sombong yang sesat dan menyesatkan dan telah melampaui batas, menucaplah dua kelimah Syahadah dan bertaubatlah dan kembalilah kepada ajaran Islam dan tinggalkan semua kesesatan dan kemungkaran sebelum terlambat !

Anonymous said...

RASULULLAH S.A.W. TELAH MEMULIAKAN PARA ULAMA ISLAM ISLAM SEBAGAI PEWARAIS NABI. PARA ULAMA INILAH YANG MENERUSKAN AJARAN RASULULLAH S.A.W. HINGGA KE HARI INI DAN AKAN DATANG.

MALANGNYA PUAK MUNAFIK DAN PUAK KAFIR HARBI DAN JUGA BARUA-BARUA DEDAK TERNAKAN MEREKA TELAH MENGHINA DAN MEMFITNAH ULAMA ISLAM.

LIHATLAH KOMEN-KOMEN FITNAH YANG DITULIS OLEH SYAITAN MENGHINA ULAMA ISLAM DAN JEMAAH ISLAM SEPERTI PAS YANG BERJUANG MEMBELA AGAMA ISLAM DAN HAK UMAT ISLAM.

MAKA RUGILAH ORANG-ORANG YANG MENYOKONG MUSUH ISLAM MENENTANG AJARAN ISLAM !

Anonymous said...

Kenapa pada satu ayat pulak kata maksud 'tangan' ialah kuasa..

Jika tidak dengan tangan, dengan mulut. Jika tidak dengan mulut dengan hati, bagi yang lemah imam nya..

Apakah potong tangan bermaksud tangan anggota bandan. Atau menjauhkan seseorang itu dari mencuri seperti tidak letakkan seseorang menjaga duit atau jangan banyak bawak duit berbilion-billion. Atau seseorang itu tidak boleh memiliki duit melainkan untuk belanja..

Wallahuaklam.

Anonymous said...

Hadi bukan nya ulama dalam kategori yang telah di tetapkan oleh Rasulullah..

Hadi telah mengkafirkan orang lain..

Hadi telah bersongkol dengan penyamun..

Hadi telah di putuskan memfitnah oleh mahkamah.

Hadi ulama mengejar dunia..

Anonymous said...

Wahai munafik 9:23 PM ternakan parti kafir harbi DA-Pig,

Kamu telah membuat dakwaan karut yang tidak berasas terhadap seorang ulama Islam sedangkan kamu tidak mempunyai sebarang bukti. Ini bererti kamu telah memfitnah ulama Islam kerana kamu amat bencikan perjuangan Islam.

Sesungguhnya kamu adalah lebih hina dan buruk dari haiwan ternakan !

Anonymous said...

Anon 9:18 PM,

Memotong tangan pencuri dalam ayat Al-Maaidah 5:38 adalah selari dengan tindakan Sunnah Rasulullah s.a.w. memotong tangan pencuri dalam komen 8:49 PM ! Tafsir Ibnu Katsir menyatakan Allah berfirman, memutuskan dan memerintahkan untuk memotong tangan pencuri, baik laki-laki maupun perempuan.

Maka tangan yang dimaksudkan dalam Al-Maaidah 5:38 adalah tangan pencuri dan ayat ini sangat jelas maka tak perlulah kamu cuba nak putar belit ayat berkenaan !!

Anonymous said...

Assalamualaikum tuan Ibnuhasyim,

Dengan segala hormatnya saya mohon sudi delete iklan judi February 19, 2018 at 7:50 PM.

Sekian , terima kasih.

Anonymous said...

Hadi gila ada hati nk jadi PM

Anonymous said...

Hadi sewel bukan ulamak. Klu dia ulama patut hingga hari ini jdi MB terengganu. Hampir 100% pengundi di terengganu adalah islam. Tapi hadi sewel tidak layak jadi MB. Hanya 1 penggl. Itu pn kalau blh nk ditendang olh rakyat ganu lbh awl. Terpaksa tunggu 1 penggal untuk tendang lebai ngarut tu dri kerusi MB. Ni khbarnya nk minta jadi PM pulak??. Tadbir terengganu tonggang langgang nk jdi PM????. Tu psal orng kata dia ni gila.. hahahahaha

Anonymous said...

PERSAMAAN antara pesakit mental yang kronik dan anak-anak dajal ternakan Pakatan Haprak pimpinan parti kafir harbi DA-Pig ialah mencipta pelbagai dakwaan karut yang tidak berasas untuk menfitnah, memburuk-burukkan , menghina dan memaki hamun ulama Islam dan jemaah Islam seperti parti Islam semata-mata kerana ulama Islam dan PAS berjuang untuk membela agama Islam dan hak umat Islam.

Lihat sajalah komen-komen tulisan anak dajal 2:03 AM dan 2:13 AM dll yang penuh dengan pendustaan tanpa sebarang bukti !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails