Monday, February 19, 2018

Tahun Baru, Cina Larang Rakyatnya Muslim Hui, Ikuti Pelajaran Agama.


BAGI sesetengah minoriti etnik Cina Muslim Hui, larangan baru untuk belia untuk terlibat dalam pendidikan agama di masjid adalah pencerobohan yang tidak diingini dalam menjalani kehidupan mereka.

Ketakutan terbesar mereka adalah bahawa kerajaan China mengambil tindakan serupa di Provinsi Gansu di barat laut China, khususnya tindakan keras terhadap kaum Muslim Uighur di wilayah besar Xinjiang di barat China.

Diintegrasikan ke dalam masyarakat dan terbiasa dengan dekad hubungan baik dengan pemerintah, banyak masyarakat etnik Hui diawasi oleh detasmen, ketika pihak berwenang telah membuat Xinjiang menghadapi undang-undang militer.

Tetapi pada bulan Januari, pegawai pendidikan dari kerajaan tempatan di rantau Guanghe, yang merupakan kawasan dengan penduduk Islam yang besar, melarang kanak-kanak daripada menghadiri pendidikan agama semasa cuti Tahun Baru Cina. Ia berlangsung selama beberapa minggu di sekitar cuti umum yang bermula pada hari Khamis.

Tidak jelas sama ada pengharaman itu, sama seperti yang digunakan oleh pihak berkuasa Uighur, akan diteruskan selepas cuti. Walau bagaimanapun, nampaknya sejajar dengan peraturan baru yang berkuatkuasa pada 1 Februari, yang bertujuan meningkatkan pengawasan keagamaan.

Penduduk di Linxia City, ibukota wilayah Gansu yang dipanggil wilayah "autonomi" untuk penduduk Hui, kira-kira 50 kilometer di barat Guanghe, mengatakan larangan yang sama ada di sana. "Kami rasa ini tidak masuk akal dan mengejutkan," kata Li Haiyang, seorang paderi etnik Hui dari wilayah timur Henan yang, dalam sebuah artikel dalam rangkaian yang beredar, mengecam dasar melanggar perlembagaan China.

Larangan itu telah dinyatakan secara lisan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kata Li, tetapi permohonannya tidak sekata dan sering diabaikan. Langkah yang lebih tegas pada tahun ini menunjukkan pihak berkuasa sangat serius terhadap penguatkuasaan undang-undang, katanya.

Kerajaan Prefektur Linxia, ​​yang mengawasi bandar-bandar Linxia dan Guanghe, tidak memberikan butiran mengenai dasar itu, tetapi mengatakan undang-undang China memerlukan pemisahan antara agama dan pendidikan.

"Pengurusan urusan agama ... mematuhi arahan Sinofication agama, dan tegas menolak dan melindungi penyebaran dan penyusupan ideologi agama ekstremis. Mengekalkan pengurusan undang-undang adalah konsep terbesar perlindungan agama, "jabatan perhubungan awam kerajaan Linxia dalam faks untuk menjawab pertanyaan dari Reuters.

Panggilan telefon berulang kepada jabatan propaganda Biro Pendidikan Guanghe tidak dijawab. Kementerian Hal Ehwal Agama China tidak menjawab permintaan untuk memberi ulasan, tetapi Pejabat Penerangan Majlis Negeri China mencukupi untuk menjamin hak rakyat untuk kebebasan beragama di bawah undang-undang, termasuk kanak-kanak.

"Walaupun melindungi semua kebebasan agama dari kumpulan etnik dan kepentingan undang-undang lain di bawah undang-undang, China juga akan menghalang dan menahan penggunaan agama untuk melakukan kegiatan yang tidak sah," katanya. (IH/Eramuslim)









Bawah: Gambar Ibnu Hasyim semasa berada di Turfan Zinjiang beberapa tahun lalu..
Bekakang.. kincir angin sebagai janakuasa letrik.

Antara restoran Islam di kawasan ini.

17 comments:

ted manoff said...

Kacaknya tuan ibnu nii😝😝😜...bila plk ibnu pergii china..tak ajak pun..😞😒😝

Anonymous said...

Rejim CHINA Komunis telah dan sedang berusaha menghapuskan agama Islam dan menindas, menyiksa, merogol dan membunuh umat Islam China dan merampas harta benda milik umat Islam semata-mata kerana umat Islam China mengamalkan ajaran Islam.

Kezaliman dan jenayah rejim CHINA Komunis telah menyebabkan sebilangan umat Islam China telah melarikan diri ke negara asing.

Malangnya pemimpin-pemimpin parti keris telanjang yang menjadi penjilat rejim CHINA Komunis telah menyerahkan pelarian Muslim China kepada rejim CHINA Komunis untuk disiksa atau dibunuh oleh rejim CHINA Komunis.

Tindakan parti keris telanjang ini adalah bertentangan dengan ajaran Islam yang mewajibkan umat Islam melindungi dan membela umat Islam yang ditindas oleh musuh Islam.

Kezaliman dan kejahatan rejim CHINA Komunis ke atas agama Islam dan umat Islam boleh berlaku kepada agama Islam dan umat Islam Malaysia jika parti kafir HARBI DA-Pig dan khadam sekular liberalnya berjaya memerintah negara ini.

Oleh sebab itu, marilah kita semua umat Islam menyokong dan mengundi parti Islam PAS pimpinan ulama Islam dalam PRU14 untuk membela agama Islam dan hak umat Islam yang sedang diancam oleh parti munafik sekular liberal dan parti kafir harbi.

Anonymous said...

Berhati-hatilah apabila puak munafik dan musuh Islam memuji kerana ada udang di sebalik batu ... ada gula-gula bersalut racun.

Anonymous said...

1 UNDI UNTUK PAKATAN HAPRAK
= 1 UNDI UNTUK PARTI HARBI DA-PIG
= 1 UNDI UNTUK EVANGELIS
= 1 UNDI UNTUK JOHOR FOR JESUS
= 1 UNDI UNTUK KL FOR JESUS
= 1 UNDI UNTUK SUBANG JESUS
= 1 UNDI UNTUK MALAYSIA FOR JESUS

WAHAI UMAT ISLAM MARILAH KITA SEMUA MENYOKONG DAN MENGUNDI PARTI ISLAM PAS PIMPINAN ULAMA ISLAM DALAM PRU14 UNTUK MEMBELA AGAMA ISLAM DAN HAK UMAT ISLAM.

Anonymous said...

Pembetulan:

1 UNDI UNTUK SUBANG FOR JESUS

Anonymous said...

Apabila Cina Malaysia, parti suci kutuk bangsa Cina kaw-kaw. Sampai lupa ada bangsa Cina yang beragama Islam.

Parti Suci bukan nya kutuk DAP tapi mengutuk bangsa Cina.

Dengan menguna isu agama di jadikan isu politik seperti makan babi, minum arak dan berjudi. Bagi mereka orang cina, makan babi, minum arak dan berjudi bukan nya agama tetapi itu lah cara hidup mereka.

Kerana dosa dari perbuatan tersebut saudara kita di negara China di tindas dan di larang menjalankan aktiviti-aktiviti agama.

Jika PAS perintah, orang Cina akan di larang berjudi, minum arak dan makan babi.

ISLAM PAS DENGAN PEMERINTAH CHINA TIDAK ADA BEZA NYA..

Anonymous said...

Pelacur politik murahan 11:25 AM ternakan parti kafir HARBI DA-Pig telah membuat dakwaan karut yang tidak berasas untuk memfitnah parti Islam pimpinan ulama Islam.

Sekarang kita cabar pelacur DA-Pig ini menunjukkan bukti untuk menyokong dakwaannya.

Anonymous said...

BERITA YANG MENAKUTKAN PH:

KAJIAN MERDEKA CENTER : PH AKAN KALAH DALAM PRU 14 !

Sumber: malayan news

Anonymous said...

FAKTA:

PAS telah memerintah Kelantan melebihi 50 tahun tetapi PAS tidak pernah menindas orang-orang kafir di Kelantan. Bahkan amalan agama kafir dan hak orang kafir tidak diganggu oleh kerajaan PAS Kelantan.

Jika benar dakwaan pelacur politik murahan DA-Pig 11:25 am, sudah lama orang kafir mati kebuluran di Kelantan mati kebuluran kerana konon tidak boleh makan babi dan minum arak atau semua orang kafir telah meninggalkan Kelantan.

Masalahnya semua dakwaan karut pelacur tersebut tidak berlaku di Kelantan maka jelaslah pelacur DA-Pig itu adalah penjaja fitnah.

Anonymous said...

Di Kelantan PAS bukan sahaja menzalimi orang Islam tapi PAS juga menzalimi orang Cina dan terbaru termasuk orang asli.

PAS Kelantan telah menzalimi semua rakyat Kelantan kerana sengaja melambatkan pembangunan.

Anonymous said...

Pelacur politik murahan DA-Pig 7:13 pm,

Dakwaan karut kamu tanpa sebarang bukti adalah fitnah. Tiada perbezaan antara kamu dan orang gila kerana membuat dakwaan karut tanpa bukti.

Nampaknya kamu dan sifu banglo terlajak diskaun dan pemimpin panipu kuasa 10 kamu terlalu terdesak untuk memfitnah PAS sebab kamu tahu PAS berpotensi untuk memenangi PRU14 mengikut kajian terbaru.

Maka kita tidak merasa hairan jika pelacur politik murahan seperti kamu akan menyalahkan PAS jika berlaku dinding hotel runtuh, skandal terowong, banjir kilat dan tanah runtuh di PP, tsunami di Indonesia dan Jepun, hutan Amerika terbakar, peningkatan suhu bumi, penipisan lapisan ozon, saham dunia hatuh, sifu banglo gastrik, gunung berapi meletup di Filipina dll.

Umat Islam telah melihat bagaimana Pakatan Haprak pimpinan parti kafir HARBI DA-Pig menghina ajaran Islam, ulsma Islam , institusi Islam dll dan menafkan hak umat Islam.

Maja kita tidak akan merasa hairan melihat umat Islam akan mengundi parti Islam PAS pimpinan ulama Islam dalam PRU dan menolak Pakatan Haprak ke laut!

Kajian Merdeka Center mendapati pakatan akan kalah dalam PRU 14!

Anonymous said...

Nak tanya .. Cina Muslim Uighur tu tak masuk syurga juga ke sebab tak ada ahli Syurga ?

Lagi pun dia orang tak ikut budaya arab ...

Anonymous said...

Anon 7.13 pm

Engko ni sebenarnya askar upahan.. sebab itu macam orang mabok todi

Anonymous said...

Nak tanya ..... Mengapa mengapa barua-barua ternakan roket seperti barua dedak 9:41 pm bodoh berlapis-lapis ?

Adakah barua dedak roket ini meletakkan otak mereka pada tapak selipar jepun tandas bukan dalam kepala?

Adakah barua-barua dedak roket ini terjatuh dari tangan bidan kampung dan kepala mereka terhempas pada lantai ketika mereka dilahirkan dan akibatnya mereka kehilangan satu suku otak kerana kemalangan tersebut?

Tolong beri pencerahan.

Anonymous said...

DARI KING MAKER

JADI MUSANG KING

RUPA-RUPA NYA MUSANG BERJANGGUT..

Anonymous said...

DARI MAT SABUN

CERAMAH PONG PANG PONG PANG

KONON MEMBELA AGAMA ISLAM

KINI SUDAH PANDAI

HEMPAS MIKROFON ATAS STAGE

JADI MAT SELFIE AMOI

RUPA-RUPANYA MAT SYIAH LIBERAL

KHADAM TERNAKAN SIFU BANGLO

KERJANYA MENJILAT DEDAK CAP ROKET

LEPAS PRU 14 JADI JAGA PARKING HARAM

Anonymous said...


DARI HU SANG MOSES

CERAMAH PONG PANG PONG PANG

KONON MEMBELA AGAMA ISLAM

SUDAH PANDAI KENYIT MATA

DENGAN DUA EKOR 'N' PEMIMPIN ROKET

MEMUSNAHKAN HUTAN BALAK KELANTAN

TANPA BELAS KASIHAN TANPA HATI PERUT

BANJIR BESAR MELANDA KELANTAN

HARTA BENDA MUSNAH

NYAWA RAKYAT MELAYANG

DIA DAN BARUA ROKET MANA PEDULI

YANG PENTING WANG MASYUK

RUPA-RUPANYA DIA MUSANG MOSES KUASA 10

MUSANG BERBULU AYAM

YANG KONON MAHU SELAMATKAN NEGARA DAN ISLAM

MENIRU ISRAEL MENDUDUKI TANAH PARTI ISLAM

TANPA MERASA MALU DAN SEGAN

ANAK SENDIRI BAHAM DADAH KUASA 10

MUSANG MOSES CAKAP TAK SERUPA BIKIN

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails