Friday, February 23, 2018

Jangan Tak Tahu, Bagaimana Teknokrat Di Dalam Al-Quran..



Teknokrat Di Dalam Al-Quran..
Apa yang menarik, sebenarnya konsep kerajaan teknokrat adalah bertepatan dengan sistem politik Islam. Di dalam Islam, syarat utama untuk menjadi pemimpin adalah memiliki kepakaran dalam bidang yang diamanahkan. Firman Allah SWT:

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا

  • Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang layak menerimanya). [An-Nisa':58]

Juga boleh merujuk kepada perintah Allah kepada NabiNya supaya melantik Talut sebagai raja bagi membebaskan Bumi Palestin. Ini berdasarkan kelayakan yang dimiliki walaupun bukan dari kalangan bangsawan dan politikus. Firman Allah SWT:

وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا ۚ قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ ۚ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

Dan Nabi mereka pula berkata kepada mereka:

  • "Bahawasanya Allah telah melantik Talut menjadi raja bagi kamu. Mereka menjawab: "Bagaimana dia mendapat kuasa memerintah kami sedang kami lebih berhak dengan kuasa pemerintahan itu daripadanya, dan ia pula tidak diberi keluasan harta kekayaan?" Nabi mereka berkata:" Sesungguhnya Allah telah memilihnya (Talut) menjadi raja kamu, dan telah mengurniakannya kelebihan dalam lapangan ilmu pengetahuan dan kegagahan tubuh badan". Dan (ingatlah), Allah jualah yang memberikan kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan Allah Maha Luas (rahmatNya dan pengurniaanNya), lagi meliputi ilmuNya. [Al-Baqarah:247]

TEKNOKRASI DAN DEMOKRASI

Secara teori, konsep kerajaan teknokrat agak bercanggah dengan demokrasi. Ini kerana demokrasi tidak mensyaratkan sebarang merit untuk tercalon sebagai pemimpin. Hatta orang bodoh dan jahil boleh menjadi pemimpin. Kalau semua rakyat bodoh atau berjaya diperbodohkan, maka tidak mustahil si bodoh akan menjad pemimpin.

Populariti dan kemampuan membeli pengundi antara kriteria utama untuk menang dalam PRU. Tidak hairanlah selebriti seperti Arnold Schwazenegger dan Donald Trump boleh terpilih di US. Dan tidak mustahil Oprah Winfrey juga boleh terpilih sebagai presiden US akan datang.

BEZA TEKNOKRASI MODEN DAN ISLAM

Kerajaan teknokrat menurut kacamata Islam bukanlah sebuah kerajaan sementara yang akan tamat tempoh setelah objektifnya berjaya. Sebaliknya ia adalah syarat utama sesebuah kepimpinan dan akan kekal selagi mana kelayakan itu masih belum hilang. Tidak kiralah samada ianya menggunakan konsep syura seperti pemilihan Abu Bakar dan Uthman dan Ali ataupun konsep wasiat seperti pemilihan Umar dan raja-raja dinasti Islam lain, meritokrasi mestilah menjadi panduan setiap pemilih.

Apa yang penting, pemilihan pemimpin mengikut merit tidaklah sampai membenarkan seseorang yang menolak pemartabatan Islam dalam pentadbiran negara dipilih. Walaupun mereka dianggap pakar dan mampu dalam menyelesaikan masalah semasa negara, tetapi PAS mempercayai hanya ajaran Islam sahaja yang boleh menyelesaikan.

Teknokrat yang dipilih hanya berkuasa menentukan dasar kerajaan dan melaksanakannya, tetapi parti yang terpilih dalam PRU masih berkuasa menentukan undang-undang dan dasar negara. Jika PAS diizinkan sebagai peneraju politik negara, wakil-wakil rakyat PAS akan bertindak sebagai penasihat kepada teknokrat supaya sentiasa selari dan tidak bercanggah dengan ajaran Islam.

Setidaknya inilah solusi PAS dalam mengatasi ketepuan sistem demokrasi. Bukan sekadar menolak demokrasi mentah-mentah namun tidak memiliki sebarang alternatif tuntas untuk memartabatkan Islam.

#Alang_Ibn_Shukrimun
2 Jumadal Ukhra 1439
18 Februari 2018

 Iklan:
Hasil carian imej untuk tukang gunting rambut lelaki
Dikehendaki segera!!
Tukang gunting lelaki,

Berpegalaman mengunting rambut lelaki pelbagai usia. 
  • Pendapatan basic komisen boleh dirunding. 
  • Disiplin, jujur dan amanah amat diutamakan. 
  • Ciri-ciri tambahan, berketerampilan kemas dan mudah mesra. 
Kelebihan / Kemudahan 
  • Majikan yang prihatin 
  • komisyen dan gaji terjamin. 
  • lokasi Kedai yang bersih,selesa dan menarik dikelilingi 
  • oleh ramai penduduk. 
  • Berdekatan dengan Surau dan kedai makan. 
  • kedai berhawa dingin. 
Hubungi: 
Muaz;:
Sila hubungi.. 
018 2018342 
011 33111321

12 comments:

Anonymous said...

PARTI PANIPU PENCURI KERUSI DISAMUN OLEH GENG SENDIRI ! kAH kAH KAH KAH KAH !

Parti PANIPU bukan sahaja dipandang sebelah mata oleh musuh politiknya tetapi rakan PAKATAN HAPRAK pun macam anggap parti Panipu ni macam tiada aje. Bukti paling baik pembahagian kerusi. Parti PANIPU dapat kerusi sikit tu makna Pakatan Haprak tak percayai kemampuan parti PANIPU. Takkan anda pulak lebih kata parti PANIPU hebat. Orang ada akal boleh berfikir... KESIAN

PARTI PANIPU PIMPINAN MIKE SELFIE AMOI, MU JAHAT, HA-SELIPAR MYDOOM, KALIT GREJA, OSTAD LIBERAL DAN PIL KUDA KUASA 10 DLL berKokok Berderai-derai, Ekor Bergelumang Tahi !!!

Sifu evangelis pandang parti PANIPU sebelah mata saja kerana parti PANIPU banyak menghabiskan dedak DA-Pig !

Anonymous said...

Soalan 1- Apakah jasa PAS dalam Islam di Malaysia? Di Kelantan cuma mewajibkan perempuan tutup aurat sedangkan dasar ISLAM UNTUK SEMUA menindas kaun orang asli.

Jawapan soalan 1- Jasa PAS adalah selepas PRU nanti, PAS akan jadi sebahagian komponen BN, menyokong dasar2 BN walaupun dasar yg hina , zalim dan bertentangan dgn syarak seperti rasuah dan menipu.

Kenapa saya sokong PAS? Sebab saya memang BANGANG dan SOMBONG, tidak terbuka fikiran dan taksub dgn gelaran ULAMA (sedangkan ada pemimpin yang menjadi seorang pembohong, pendusta dan suka memaki..itu bukanlah ciri uLAMA islam melainkan ULAMA SYAITAN)

Resolusi: Di hari Jumaat ini, marilah kita bermuhasabah dan beristiqarah, memohon Allah swt memberi taufik dan hidayahNYA agar kita lebih terang dan jelas dengan parti yg bercirikan Islam.

Wssalam

Bekas Penyokong Tegar PAS

Anonymous said...

ooo DAP parti kafir, ya...TAPI adakah MCA, Gerakan, MIC itu parti orang Islam, kan PAS nak join BN! Woiiii, kalau bodoh tentang fakta, diam ajer la...

Anonymous said...

PAS adalah Parti Memaki orang dan Parti Mencarut, buktinya ulasan2 di atas. Inilah ciri2 SYIAH!

Anonymous said...

AKU EMANG BADOH SOKONG PAS, AKU NAK SOKONG PARTI YG BERCIRIKAN ISLAM..AKU NAK SOKONG AMANAH PULAK. DARI HASHIM DABONG, KUALA KERAI

Anonymous said...

Jangan gitu sdr, sokonglah kami. MEMBALAK BERSAMA ULAMA!

Anonymous said...

kami ada vellfire.....kami ada mercedes...kami ada audi....semuanya baru bali! undilah pas

Anonymous said...

Di akhir zaman, kitab-kitab ada mencatatkan ada ULAMA yang MENJUAL AGAMA. Guna nama Islam untuk kepentingan sendiri.

Anonymous said...

Hampa semua kalut apa....Allah Maha Perancang , Maha Pengatur....semua urusan kita serah kat Allah, BALAK kita serah kat ULAMA.

Anonymous said...

Pemimpin PAS berkaliber dan bijak, sebabtu GAJI staff kerajaan KELANTAN pun PINJAM DUIT KERAJAAN PUSAT, camana nak perintah Malaysia. Gaji pun tak larat nak bayar, sembang satu dunia meletup, ketayap atas kepala dah lupa, asyik nak penuhkan poket...sebabtu dok bodek UMNO. HUH, AKU NAIK GELILAH BILA SEBUT PERKATAAN PAS...DAH JADI HAMPAS !

Anonymous said...

BARUA PARTI PANIPU KAKI SEMBANG ! MENGAPA BARUA-BARUA PARTI PANIPU DI ATAS SOKONG PARTI PANIPU KHADAM DA-Pig BERDASARKAN KOMEN-KOMEN BARUA PANIPU SENDIRI

(1) Sebab barua PANIPU 8:16 AM memang BANGANG dan SOMBONG, tidak terbuka fikiran dan taksub dgn gelaran KHADAM DA-Pig !

(2) Sebab barua PANIPU 8:20 AM bodoh tentang fakta.

(3) Sebab barua PANIPU 8:21 AM suka Memaki orang dan Mencarut. Inilah ciri2 SYIAH!

(4) Sebab barua PANIPU 8:27 AM MEMANG BODOH SOKONG PANIPU YG BERCIRIKAN KHADAM DA-Pig

(5) Sebab barua PANIPU suka 8:29 AM MEMBALAK BERSAMA PIL KUDA KUASA 10 DAN DUA EKOR PEMIMPIN DA-Pig YANG BERNAMA 'N' sehingga musnah hutan balak dan berlaku banjir besar di Kelantan.

(6) Sebab barua PANIPU 8:34 AM suka DA-Pig membela VAMPIRE PANIPU yang menjadi khadam DA-Pig. Undilah DA-Pig supaya lebih banyak kampung Melayu Islam boleh dirobohkan, lebih banyak kertas kerja kencing dan skim cepat kaya terowong bawah laut, tasik, gunung dll boleh dilaksanakan oleh DA-Pig supaya parti PANIPU mendapat lebih banyak dedak cap roket.

(7) Sebab barua PANIPU 8:38 AM suka PANIPU MENJUAL AGAMA. Guna nama Islam untuk kepentingan sifu evangelis banglos terlajak diskaun..

(8) Sebab barua PANIPU 8:41 AM selalu kalut dan semua urusan barua PANIPU serah kat sifu evangelis banglo terlajak diskaun, BALAK barua PANIPU serah kat dua ekor pemimpin DA-Pig bernama 'N'.

(9) Sebab barua PANIPU 8:55 AM mengaku GAJI staff rejim DA-Pig pun PINJAM DUIT KERAJAAN PUSAT. camana parti PANIPU DAN DA-Pig nak perintah Malaysia. Gaji pun tak larat nak bayar, sembang satu dunia meletup, ketayap atas kepala dah lupa, asyik nak penuhkan poket...sebab tu dok bodek sifu evangelis dan mahafiraun. HUH, NAIK GELILAH BILA SEBUT PERKATAAN PANIPU...DAH JADI HAMPAS !

WAH BARUA-BARUA TERNAKAN PARTI PANIPU SEMBANG MAU LEBAT, HABUK PUN TARAK ! NASIB KAULAH, LABU ! MENANG SORAK KAMPUNG TERGADAI !

Anonymous said...

BARUA PANIPU KAKI SEMBANG

Wah barua 8:55 AM ternakan parti PANIPU sembang dahsyat konon rejim DA-Pig sangat kaya boleh bayar gaji staff satu Malaysia tetapi bila banjir kilat berlaku di negeri DA-Pig, sifu evangelis banglo terlajak diskaun menangi tergolek-golek merayu bantuan kerajaan pusat ! Wang rejim DA-Pig sudah hilangkah melalui pelbagai skim cepat kaya DA-Pig?

Wah rejim DA-Pig pandai main silap mata ma !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails