Wednesday, February 28, 2018

24 Maut 4 Hari Di Eropah, Kerana Cuaca Buruk.

 KEADAAN Sungai Vistula yang beku di Warsaw. - Foto AFP

Ungkap Rahsia Yang Maha Agung

PARIS: Angin kencang dari Siberia menyebabkan suhu menjunam di kebanyakan negara di Eropah semalam, menutupi pantai dengan salji dan mencetuskan amaran buat gelandangan dan warga emas.
Ketika Artik menyaksikan suhu tinggi mencecah paras rekod, sekurang-kurangnya 24 maut di seluruh Eropah dalam tempoh empat hari cuaca buruk yang membawa lebih banyak salji walaupun ke pulau Mediterranean di Corsica dan Capri yang biasanya nyaman.
Sekurang-kurangnya lima kematian dilaporkan di Poland sahaja pada Isnin ketika suhu menurun ke paras 16 darjah Celsius di bawah takat beku semalaman di Warsaw, menjadikan angka kematian akibat cuaca sejuk melampau di negara itu kepada 53 orang sejak November.
Bandar di seluruh benua itu menyediakan pusat perlindungan kecemasan dan bantuan kepada gelandangan, paling banyak mencatat kematian sejak Jumaat lalu termasuk tiga di Perancis, tiga di Republik Czech dan satu di Itali.
Di Belgium, bandar termasuk Etterbeek, Verviers dan Charleroi memutuskan menggunakan polis untuk menahan gelandangan jika mereka enggan ditempatkan ke pusat perlindungan.
Palang Merah, yang menubuhkan pasukan kecemasan di seluruh Eropah, menggesa penduduk mengawasi jiran dan saudara mara.
"Mengetuk pintu untuk memeriksa jika mereka mempunyai keperluan cukup memberi perbezaan besar. Ia juga memberi perbezaan antara hidup dan mati," katanya.
Badan kebajikan itu juga mengeluarkan rayuan awam untuk mengumpul 10,000 selimut di Perancis, di mana kira-kira 50 pegawai tempatan di rantau ini berikrar untuk bermalam di luar bagi meraih perhatian terhadap nasib gelandangan. -AFP
 Salji menyebabkan kesesakan lalu lintas berlaku di North Rhine-Westphalia, Jerman pada pagi Jumaat. - Foto http://www.dw.com/ 
 PEJALAN kaki menyeberangi Millenium Bridge dalam keadaan salji tebal di tengah kota London. - Foto AFP


Lihat juga..

E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung

E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung

3 comments:

Anonymous said...

Di Malaysia pula golongan Pakatan Harapan mempunyai hati ais batu apabila pto liberal sekular tetapi anti Shariah. Ini adalah usahaematikan sinat Islam di Malaysia

Anonymous said...

tusan/Parlimen/20140612/pa_05/Koo-Ham-mahu-umat-Islam-hormati-murtad?t=123

Khoo Ham Mahu Umat Islam Hormati Murtad

KUALA LUMPUR 11 Jun - Seorang wakil rakyat DAP hari ini mencetuskan kontroversi apabila meminta umat Islam di negara ini menghormati hak saudara seagama mereka yang murtad untuk mengamalkan agama baharu.

Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Beruas) berkata, perkara itu berdasarkan peruntukan Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama.

"Saya berharap orang Islam boleh terima peruntukan 11(1) yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama itu oleh orang perseorangan.

"Kalau seseorang itu hendak meninggalkan agama dan dia berusia lebih 18 tahun, kita mesti menghormati hak yang sudah diberikan kepada mereka, yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan," katanya pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan (2014) 2014.

Sementara itu, Khoo Ham yang juga Pengerusi DAP Perak berkata, sebagaimana orang bukan Islam perlu menerima hakikat bahawa undang-undang boleh digubal untuk menyekat mereka yang menyebar agama, orang Islam juga wajar menerima peruntukan Perkara 11(1) yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama.

Beliau juga meminta supaya penjaga yang mendapat hak jagaan diberi kebebasan mendidik kanak-kanak berusia 18 tahun mengikut agama yang dianutinya berdasarkan peruntukan Perkara 12(3) dan 12(4) Perlembagaan Persekutuan.

"Perkara ini jelas supaya tidak ada perbalahan, jika sudah capai usia 18 tahun, kanak-kanak itu bebas menganut agama seperti yang dijamin oleh Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Dalam pada itu, Khoo Ham turut mempertikaikan tindakan undang-undang yang dikenakan terhadap pengikut Syiah.

"Saya berasa tidak selesa apabila Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Syiah tidak bersependapat dan saya tidak setuju tindakan undang-undang terhadap

Anonymous said...

Selama ini kerajaan kafir harbi Perancis sibuk menghina dan menindas agama Islam dan menafikan hak umat Islam.

Nah sekarang Perancis ditimpa bala dari Allah.

Parti kafir harbi DA-Pig dan khadam sekular liberaknya yang bersikap anti- Islam akan ditimpa bala dalam PRU 14 apabila umat Islam memulaukan pakatan dan mengundi parti Islam PAS pimpinan ulama Islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails