Monday, December 18, 2017

Dia Kembalikan Islam Ke Turki, &Syahid Di Tali Gantung.



As-syahid Ali Adnan Ertekin Menderes (lahir di Aydin tahun 1899 – meninggal di Imrali, 17 September 1961 pada umur 62 tahun) merupakan seorang negarawan Turki dan pimpinan pertama yang dipilih secara demokrasi dalam sejarah Turki. 

Ia menjawat jawatan Perdana Menteri Turki antara tahun 1950–1960. Salah seorang pengasas Parti Demokrat pada tahun 1946, parti oposisi rasmi ke-4 di Turki.


Masyhur di kalangan masyarakat Turki tersebar kisah Adnan Menderes menaiki sebuah pesawat terbang. Semasa di angkasa, salah satu mesin pesawat mati. Pilot pesawat mengumumkan keadaan kecemasan. Menderes bersumpah, jika Tuhan selamatkan dirinya, dia berjanji untuk mengembalikan kejayaan Islam di Turki. Akhirnya pesawat pun terbakar. Satu-satunya penumpang yang selamat, hanya dirinya. Allahu a’lam.

Dia dikenali sebagai orang yang pertama kali mengembalikan azan ke dalam bahasa Arab, di mana sejak lama diubah oleh Kamal Attaturk ke dalam bahasa Turki. 

Tahun 1950 bergabung dengan Parti Demokrat Turki dan menjadi calon untuk pilihanraya. Amerika pada masa itu mensasarkan bahawa Menderes akan kalah dengan manifesto-manifesto yang dibawanya. Antara kempen Menderes ialah:

  1. Azan dikembalikan ke dalam bahasa Arab
  2. Ibadah haji diizinkan
  3. Pembukaan kembali sekolah-sekolah agama (Islam) dan pengajaran agama di sekolah-sekolah umum
  4. Membatalkan dasar yang melarang hijab bagi Muslimah.
Hasilnya parti Attaruk menurun 32 kerusi. Manakala Parti Demokrat meraih 318 keursi. Adnan Menderes dipilih menjadi PM Turki, dengan presiden Celâl Bayar. Semenjak dilantik menjadi PM, Menderes memenuhi janji-janji di dalam manifesto. Pelantikannya bertepatan dengan awal Ramadhan dan dalam masa yang sama, Menderes mengisytiharkankan azan dengan bahasa Arab, kebebasan berpakaian untuk muslimah, pengajaran di masjid-masjid, dan dibolehkan memakmurkan masjid.

Pada pilihanraya 1954, parti Attatruk sekali lagi menurun secara drastik hingga tinggal 24 keursi. Pada masa yang sama, Menderes mengizinkan peraturan yang membolehkan pengajaran Bahasa Arab, pengajaran Al-Qur’an di seluruh sekolah menengah, membangunkan 10,000 masjid dan 22 maahad Islam di Anatolia, dalam rangka akselerasi program para khatib, da’i, dan guru-guru Al-Qur’an. 

Menderes juga megizinkan penerbitan buku-buku Islam, majalah-majalah atau lebaran yang menyerukan agar kembali berpegang teguh dengan ajaran Islam. Lebih dari itu, Menderes mengaktifkan kembali masjid-masjid yang dijadikan gudang-gudang untuk kembali menjadi tempat ibadah dan membuka 25 madrasah tahfiz Al-Qur’an.

Menderes mulai aktif menjalin hubungan dengan Dunia Arab melawan Israel. Antaranya, melaksanakan aturan ketat untuk setiap kargo yang masuk dari Israel, baik kargo ubat-ubatan atau barang yang 'Made in Israel'. Malah Menderes pernah mengusir Duta Israel di Turki tahun 1956. Arus Islamisasi yang begitu deras, membuat golongan anti Islam di Turki kepanasan. 

Didalangi oleh para jeneral dari zaman Kamal Attatruk iaitu Jeneral Kamal Joe Russel, dia menangkap dan menghukum gantung Menderes. Sebab-sebab Menderes dihukum gantung telah ditulis oleh seorang wartawan bernama Sami Kohen, 

"Penyebab hukuman mati Menderes adalah, kebijakan politiknya yang teramat dekat dengan dunia Islam, sebaliknya dingin dan kaku dengan Israel. Selain itu, kunjungan terakhirnya ke beberapa negara Teluk, yang kemudian dilanjutkan beribadah haji, menjadi sebab kemarahann militer tentera Turki."

Akhirnya, Menderes syahid di tali gantung. Dalam 10 tahun perjuangannya, sekolah-sekolah Islam yang dibukanya, lembaga-lembaga tahfiz yang telah digerakkan, masjid-masjid yang dibangunkan, azan yang idikembalikan dalam bahasa Arab, ternyata membuahkan hasil semenjak tahun 1996 dengan kemunculan Necmettin Erbakan, dan sehingga penghujung tahun 2006, benih-benih dakwah Menderes muncul seperti: Abdullah Gull, Recep Tayip Erdogan, dan generasi terbaik Turki saat ini.

Tak ramai yang mengenal dan pernah dengar tentang Adnan Menderes di dalam dunia Islam. Mungkin sebab Menderes tak pandai mengarang buku-buku, hingga tak ada yang menggelarnya 'Allamah Mujtahid Mutlaq Syaikh.' Tetapi pengorbanannya menjadi teladan bagi generasi muda Turki, sejajar dengan Imam Syahid Hasan Al-Banna, Sayyid Qutb, Raja Faisal dan lain-lain lagi.

Sumber: Info Dunia Islam

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Di Malaysia, PAS ingin kembalikan Islam di bumi Tanah Melayu melalui peti undi demokrasi. Maka berkewajipanlah umat Islam membantunya, terutama dalam PRU 14 akan datang. Nak harapkan parti UMNO, itu parti kebangsaan asobiah tidak berdasarkan Islam. Nak harapkan parti DAP bersama spesis Melayunya, jauh panggang dari api.

Maka kembalilah kepada Islam agama fitrah. Undilah PAS! Allahu Akbar!!



Lihat sebelum ini..

10 comments:

Anonymous said...

Undi PAS adalah untuk UMNO dan akan menghalalkan Lanun Bugis terus berkuasa dan makan rasuah.
Undi PAS juga akan menjadikan Datin Mah terus berjoli sakan dan rakyat akan terus menderita akibat dasar pentadbiran UMNO yang hanya menguntungkan pemimpin mereka.
Kesimpulannya tiada PAS maka akan tiada UMNO.

Anonymous said...

'tiada PAS maka akan tiada UMNO'
Otak bubuh di juboq..
syamdul.. he he he

mahligaiseni said...

Mencarut sahaja saudara ni, ya. Macam mana orang nak sokong parti saudara? Berkomentarlah dengan baik. Pamerkan akhlak mulia. Dengan cara itu barulah pengundi mendekati saudara dan parti saudara.

Mat Bon said...

Maaf saudara, hakikatnya banyak perbezaan PAS di zaman TGNA dan PAS hari ini. Tak perlulah untuk saya detailkan. Kita sama-sama melihat.

Saya hargai iltizam ahli2 PAS sekarang dan saya ucapkan selamat maju jaya.

Kami yang berubah warna hanya memilih jalan yang berlainan dari jalan TGHH. Destinasi kita sama. Kita berdua mahu melihat Islam mekar tertegak di bumi Malaysia.

Jadi tak payah la kita leceh melecehkan satu sama lain

Anonymous said...

Bang aji mimpi ka?

Anonymous said...

kene kepala sendiri, kate oreng mimpi.. he he he.

Anonymous said...

Wah hebatlah macai ternakan ultra kiasu mencarut.... Inilah hasil ajaran sesat pemimpin ultra kiasu dan khadam-khadam kualinya.

Anonymous said...

Komen 6.35 am adalah cerita dongeng ciptaan macai ternakan kepala bapak parti ultra kiasu roket. Dasar perjuangan Islam masih menjadi matlamat parti Islam dan pemimpinnya adalah ulama Islam. Kami tetap menyokong parti Islam. Puak liberal seperti kamu suka menjadi khadam sifu kafir harbi roket yang menentang Islam semata-mata kerana dedak cap roket.

Anonymous said...

Kamu 7.45am yang mabuk todi.

rizal said...

Yg sokong PAS n UMNO sekarang ni org buta sj. Xpercaya tgklah semuanya single line statement, xde fakta n logic nak sokong knp perlu sokong parti tu. Sedangkan yg tlalu jelas skrg, xlayak utk disokong pun

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails