Friday, December 22, 2017

Trump Ugut Cabut Kewangan, Indo Tetap Tolak Jerusalem Ibukota Israel.


jokowi dan trump
Presiden Joko Widodo bertemu Presiden Donald Trump di luar sidang kemuncak G-20, 8 Julai 2017 di Hamburg, Jerman.

Kerajaan Indonesia telah mengatakan bahawa ia telah menyokong resolusi PBB untuk menentang pengiktirafan Jerusalem sebagai ibukota Israel, walaupun AS mengancam untuk mengangkat bantuan kewangan untuk negara-negara yang menyokong resolusi itu.

Jurucakap Istana Presiden Johan Budi berkata sikap Indonesia terhadap pengenaan Baitulmuqaddis sebagai ibu kota Israel tidak akan berubah.

"Indonesia tetap konsisten pada masa lalu dalam menyokong kepentingan rakyat Palestin," kata Johan Budi kepada BBC Indonesia pada hari Khamis (21/12).

  • Trump mengancam negara-negara yang menyokong resolusi PBB di Jerusalem
  • AS veto Resolusi UNSC yang enggan mengakui Jerusalem sebagai ibukota Israel. 
  • Apa yang mendasari pengakuan Trump di Jerusalem? Tujuh perkara yang perlu anda ketahui.

Walaupun ancaman AS untuk menarik balik bantuan kewangan dapat memberi dampak kepada Indonesia, diperkirakan pemerintah Indonesia sudah memikirkan cara alternatif untuk mencari bantuan dari negara lain, kata para analisis. 

Program pemberian AS di Indonesia sejauh ini telah dikuasai oleh bantuan kesihatan, pendidikan dan alam sekitar berjumlah AS $ 432 juta sejak tiga tahun lalu, menurut pejabat BAPPENAS.

trump
Presiden Donald Trump semasa lawatannya ke Jerusalem, Mei 2017.

Selain itu, Johan Sarjono berkata pendirian Indonesia jelas dicerminkan dalam dasar yang dilakukan oleh Presiden Joko Widodo yang sejak awal menolak tuntutan unilateral Amerika Syarikat yang menyokong Baitulmuqaddis sebagai ibu kota Israel.

"Bahkan Indonesia mengundang Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) untuk memiliki persepsi yang sama dengan Palestin," kata Johan.

'Mereka mengambil berjuta-juta dolar ...'

Terdahulu, Presiden AS, Donald Trump, mengancam untuk mengurangkan bantuan kewangan kepada negara-negara yang menyokong resolusi PBB terhadap Jerusalem sebagai ibu kota Israel.

"Mereka mengambil berjuta-juta dolar dan bahkan berbilion-bilion dolar dan mereka mengundi terhadap kami," kata Trump.

Nikki Haley
Duta AS ke PBB, Nikki Haley, memberi amaran kepada negara anggota PBB bahawa Presiden Trump meminta beliau untuk melaporkan 'siapa yang menentang kami terhadap' pada undi hari Khamis di New York.

Secara berasingan, duta AS ke PBB, Nikki Haley, memberi amaran kepada negara anggota PBB bahawa Presiden Trump meminta beliau untuk melaporkan 'siapa yang menentang kami terhadap' undian hari Khamis di New York.

Haley memberi amaran dalam surat kepada puluhan anggota PBB untuk memberitahu mereka bahawa 'presiden dan AS melihat pengundian sebagai peribadi.'

peta yerusalem

"Presiden akan memerhatikan undi dengan teliti dan meminta saya melaporkan kepada negara-negara yang menentang kami. Kami akan merakam setiap undi ini dalam perkara ini," tulisnya, seperti yang dilaporkan oleh wartawan yang telah melihat surat tersebut.

Pada pagi Khamis (21/12), BBC Indonesia menghubungi Kementerian Luar Negeri Indonesia melalui jurucakapnya, Arrmanatha Nasir, namun belum mendapat respon.

Alternatif Rusia atau China

Sementara penyelidik dari Pusat bagi Timur Tengah dan Universiti Islam Indonesia (UI), Ibrahim Hamdani berkata ancaman Presiden Trump adalah "sangat mungkin".

Oleh itu, katanya, Indonesia dan negara-negara lain yang telah menerima bantuan kewangan dari AS - perlu mencari bantuan alternatif dari negara lain. Dan dia berpendapat kemungkinan ini tidak terlalu besar bagi Indonesia.

berapa angka bantuan AS untuk Indonesia

"Saya rasa Indonesia tidak terlalu bergantung kepada AS, kerana pada era kepemimpinan Jokowi, Indonesia juga dalam hubungan baik dengan RRC dan Rusia, yang terus meningkat," kata Ibrahim Hamdani.

"Terdapat banyak pilihan rasional jika AS sepenuhnya mengeluarkan bantuan kewangan, termasuk untuk Indonesia, untuk membuat alternatif dari negara lain, seperti Rusia, China atau Turki."

Beliau juga berpendapat sikap Indonesia tidak akan berubah dalam melihat masalah di Palestin, kerana sikap serupa juga ditunjukkan oleh negara-negara Islam yang menyertai OIC dan kebanyakan negara-negara Eropah Barat yang menjadi rakan rapat AS.

"Jadi, AS adalah dalam perkara Jerusalem, sahaja," katanya.

Walau bagaimanapun, jumlah program bantuan geran dari AS ke Indonesia belum sebesar Australia, menurut Kementerian Perencanaan Pembangunan Nasional / Badan Perencanaan Pembangunan Nasional (Bappenas)

"Setakat ini bagi bajet USAID (Agensi Pembangunan Antarabangsa AS) dari 2014 hingga 2017 terdapat kira-kira US $ 432 juta. Yang terbesar untuk kesihatan dan pendidikan ialah 242 juta." kata Uthami Sary, yang bertanggungjawab untuk kerjasama dua hala AS, Pasifik dan Timur Tengah Bappenas, Khamis (21/12).


Di laman web rasminya, Agensi Pembangunan Antarabangsa AS (USAID) - yang bertanggungjawab untuk bantuan geran AS - menyatakan Indonesia adalah "mitra penting" bagi AS.

Keutamaan bantuan geran AS ke Indonesia difokuskan pada isu-isu pentadbiran demokratik, perkhidmatan awam asas bagi kumpulan termiskin, keutamaan pembangunan global, dan pencapaian kerjasama sains. BBC Indonesia telah meminta USAID, tetapi hingga 20.15 WIB, Khamis (21/12), belum mendapat jawaban. (BBC/IH)

Hasil carian imej untuk masjid putrajaya palestin

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails