Saturday, May 13, 2017

Azmin Minta 3 Exco PAS Lepas Jawatan, Namun...


PETALING JAYA: Tiga ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PAS di Selangor telah diminta oleh Datuk Seri Azmin Ali supaya melepaskan jawatan masing-masing sebagai ahli exco kerajaan negeri.

Menteri Besar Selangor membuat permintaan mengejutkan itu semasa mesyuarat selama satu jam dengan Datuk Iskandar Samad, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi dan Zaidy Abdul Talib.

Pesuruhjaya PAS negeri yang baharu, Sallehen Mukhyi juga hadir dalam mesyuarat tersebut.

Namun, Azmin telah memberi jaminan bahawa PAS masih boleh kekal sebagai sebahagian daripada kerajaan negeri selaras dengan mandat kemenangannya pada pilihan raya umum 2013.

Difahamkan, wakil PAS akan terus menikmati peruntukan pembangunan negeri, kekal sebagai ahli majlis perbandaran dan jawatankuasa kampung.
Azmin memanggil mesyuarat itu berikutan keputusan Majlis Syura PAS pada Khamis menamatkan kerjasama politik atau tahaluf siyasi dengan PKR.

Beliau menerima tekanan daripada rakan-rakan Pakatan Harapan untuk memutuskan hubungan dengan PAS kerana tidak masuk akal untuk mereka 'tinggal serumah' selepas parti itu mengumumkan 'perceraian'.

Difahamkan bahawa wakil-wakil PAS terkejut dengan permintaan menteri besar dan mereka mahu berbincang dengan parti sebelum tampil dengan satu keputusan.

Turut difahamkan, pemimpin-pemimpin PAS telah dimaklumkan mengenai perkara ini dan mesyuarat pimpinan tertinggi parti akan dipanggil tidak lama lagi.

Langkah 'luar jangkaan' oleh Azmin itu telah mengejutkan pimpinan PAS kerana parti itu tidak mempunyai rancangan untuk melepaskan mana-mana jawatan dalam kerajaan negeri walaupun Majlis Syura telah membuat keputusan mengenai hubungan mereka yang boleh diibaratkan sebagai 'cerai talak tiga'.

Dalam mesyuarat itu, Sallehen, yang baru-baru ini mengambil alih jawatan daripada Iskandar sebagai ketua pesuruhjaya PAS negeri, menjelaskan bahawa dasar tahaluf siyasi itu akan digantikan dengan konsep taawun, satu kerjasama untuk manfaat rakyat dan negara.

Sallehen berkata konsep taawun akan membolehkan PAS menjalankan tugasnya dalam kerajaan negeri. Walau bagaimanapun, difahamkan Azmin tidak berminat dengan penjelasan itu yang difikirkan tidak akan diterima baik orang masyarakat umum di Selangor.

Sumber PAS berkata mesyuarat antara Azmin dan wakil-wakil PAS berlangsung dengan baik walaupun menteri besar melahirkan rasa kesal dengan keputusan Majlis Syura untuk menamatkan hubungan antara dua parti.

Alasan yang diberikan termasuklah kegagalan PKR untuk menyokong agenda Islam PAS, termasuk isu RUU355 dan serangan pemimpin PKR terhadap kepimpinan PAS.

Sebab-sebab lain adalah, PKR sedang merancang untuk bekerjasama dengan parti lain untuk menjatuhkan kerajaan Kelantan dan menentang PAS di Sungai Besar dan Kuala Kangsar dalam pilihan raya kecil lalu.

Azmin bertemu media selepas mesyuarat itu tetapi enggan mengulas mengenai butiran perbincangan kecuali menyatakan kekecewaannya dengan keputusan Majlis Syura dan mengatakan bahawa beliau akan memberi taklimat kepada Presiden parti, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang sedang dalam perjalanan pulang dari New York.

Azmin kemudian memberitahu The Star bahawa kestabilan kerajaan negeri adalah paling utama, dan beliau perlu mengkaji situasi sebelum membuat keputusan muktamad.

"Saya telah melakukan segala yang mungkin dari segi kemanusiaan, melalui perbincangan dan rundingan tetapi mereka telah menutup pintu. Kesabaran ada hadnya," katanya.

Walaupun sedang berdepan krisis, Azmin dan ahli-ahli exco negeri PAS dilihat berbual secara baik pada satu majlis di Rawang.

Azmin kemudian memberitahu pemberita bahawa PKR bersedia untuk bertanding menentang PAS dalam pilihan raya umum.  

Lapor mStar. (IH)



Lihat: Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

8 comments:

Anonymous said...

Buang aja lah...
Menyemak aja

Anonymous said...

Exco2 ni ok mana ada komen yg agresif. Yg tak ok chief2 khadam. Dah pukuh tahun bejuangvtiba2 tenampak habuan duniawi yg tak penah dinikmati. Ada anggur straberi epal yg lazat2. Sambil makan sambil çhaca cachi maki hamun. Kiasan2 manja dan besopan golongan agamawan akhir zaman
Org tu munafik org ni kapir org ni anjing org ni biawak. Mmg nikmat habuan duniawi. Untung sabut dpt jadi tpm 2 nanti. Skrg laksnakan tugas dgn baik n ikut arahan. Kuncu2 pasti akan patuh.

Anonymous said...

Suruh letak jawatan pastu nk kerjasama dgn Pas. Kan bangang namanya tu..

Anonymous said...

Siapa yang bangang? PAS!

MB yang berbesar hati mengekalkan JKK di kalangan PAS. Rasa2nya PAS dan UMNO akan memberhentikan JKK dan KK yang terpilih dahulu oleh parti lain... lihat di Kelantan dan Perak.

Menyalahgunakan istilah Arab untuk kepentingan politik!

IrWrWs said...

Sampai bila nak berakhirnya tuduhan yg tak berasas ini.. daripada rm90 juta hinggalah kpd tuduhan takfiri.. kalau difikirkan kembali memang patut disokong putuskan Tahaluf Siyasi.. bukan apa mungkin ini bahasa yg paling mudah difahami oleh semua pihak di luar PAS!

IrWrWs said...

Bila dah putus, saya berharap dapat mula perlahankan mode serangan kpd pihak lawan.. tak perlu lagi buang masa.. jom kita sama2 serang UMNO kecuali jika PH mahu bertanding menentang PAS di kawasan tradisi PAS!

Anonymous said...

Sudah terang lagi bersuluh iaitu ejen PAS di Selangor itu kebulur jawatan dan elaun. Jika mereka ada maruah diri, sepatutnya mereka sendirilah yang berundur secara rela tanpa dipaksa. Tetapi disebabkan faktor dinyatakan tadi, mereka tanpa rasa malu masih berpaut pada PKR yang parti mereka sendiri menceraikannya. Lain-lain jawapan daripada 2 faktor itu, hanyalah semata-mata alasan sahaja.

IrWrWs said...

Bagaimana pula dgn mereka yg menyimpan kerusi curi langsung muka tak malu.. itupun ada pulak hati nk jadi exco..

Mereka sangka Sultan Selangor mudah lupa akan tidak amanahnya mereka dgn sumpah yg pernah dipegang.. macammana agaknya nak angkat sumpah exco kalau sumpah mereka tidak meyakinkan..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails