Wednesday, May 10, 2017

Islam, Yahudi Pertikai Larang Sembelih Lembu Di Belgium. M'sia Pun Ada Pertikai..



AGENSI - IMEJ fail menunjukkan sebuah pusat penyembelihan di Belgium.

BRUSSELS, Belgium – Orang Islam dan bangsa Yahudi mengecam Belgium kerana melarang kaedah penyembelihan halal dan kosyer di salah sebuah wilayah terbesarnya.
Rang undang-undang larangan penyembelihan itu diluluskan sebulat suara oleh jawatankuasa alam sekitar Parlimen Walloon, selatan Belgium baru-baru ini dan mungkin akan dilaksanakan ke negara itu.
Daging yang diproses melalui kaedah penyembelihan orang Islam dan Yahudi memerlukan haiwan ternakan berada dalam keadaan sedar ketika disembelih untuk mengalirkan keluar darah.
Kaedah konvensional di Belgium pula memerlukan haiwan dikenakan renjatan elektrik supaya ia tidak sedarkan diri sebelum dibunuh.
Aktivis hak asasi haiwan mendakwa bahawa kaedah itu lebih berperi­kemanusiaan, namun ditentang oleh masyarakat Yahudi dan Islam.
Sementara itu, Kongres Yahudi Eropah menyifatkan undang-undang yang akan dikuatkuasakan pada September 2019 itu sebagai melampau.
Presidennya, Moshe Kantor mem­beritahu akhbar The Independent bahawa udang-undang itu menghantar mesej kepada masyarakat Yahudi di seluruh Eropah bahawa mereka tidak lagi diperlukan.
Orang Islam pula menyelar lara­ngan itu sebagai serangan terhadap agama.
Larangan serupa akan dikuatkuasakan di wilayah Flemish, Belgium menjelang Januari 2019. 
Lapor Agensi.
Khabarnya di Malaysia pun ada yang pertikai peraturan sembelih lembu di kalangan orang Islam, tetapi isu perkauman itu sepi begitu saja... (IH)


Lihat: Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails