Saturday, December 10, 2016

Ahok Bimbang Dipenjara 5 Tahun, Mohon Doa Penyokongnya.

Hasil carian imej untuk ahok minta didoakan

Jakarta: Calon Gubernur DKI Jakarta Basuki Tjahaja Purnama alias Ahok meminta seluruh penyokongnya menyumbangkan doa untuknya. Kerana dalam beberapa hari ke depan, dia akan menjalani persidangan perdana kes tuduhan penistaan ​​agama terhadapnya. 

Sidang itu akan diumumkan di Pengadilan Negeri Jakarta Utara, Selasa, 13 Disember 2016.

Menurut Ahok, dia enggan persidangan berujung kepada hukuman ia bersalah. Hal itu akan membuat ia menjalani hukuman penjara. Diatur Pasal 156 dan 156a, Kitab Undang-undang Hukum Pidana (KUHP), pasal yang disangkakan kepadanya, Ahok terancam hukuman penjara paling lama lima tahun, jika dinyatakan terbukti dengan sah bersalah.
Hasil carian imej untuk himpunan bantah ahok 2 disember

Hasil carian imej untuk himpunan bantah ahok 2 disember

Menurut Ahok, ia mempunyai keinginan untuk memimpin kembali pembangunan di Jakarta dengan memenangi Pemilihan Kepala Daerah DKI 2017 dan menjadi Gubernur DKI tempoh 2017 - 2022. Ditetapkannya ia menjadi defendan akan membuat keinginan itu tidak tercapai.

"Kalau tidak ada unsur pencabulan agama, saya berharap hakim adil memutus perkara saya. Kerana saya mahu kerja. Kalau dinyatakan defendan, saya non-aktif lagi (sebagai Gubernur DKI). Saya ini mau kerja untuk warga Jakarta," ujar Ahok, bercakap kepada para penyokongnya di Rumah Lembang, markas pemenangan Ahok - Djarot di Pilkada DKI 2017 di Menteng, Jakarta Pusat, Jumat, 9 Disember 2016.

Ahok, tidak gentar menghadapi persidangan perdana itu. Menurut Ahok, ia justru akan memanfaatkan persidangan untuk menjelaskan bahawa ia tidak mempunyai niat menistakan agama dengan menyinggung ayat 51 surat Al Maidah, surat dalam kitab suci umat Islam, Al-Quran, dalam ucapannya yang dipersoalkan di Kepulauan Seribu pada 27 September 2016.

Ahok, berharap stesen televisyen juga menyiarkan persidangannya secara langsung. Dengan demikian, seluruh umat Muslim yang merasa agama Islam telah dinistakan boleh mendengar sendiri secara lengkap penjelasan dan maksud yang hendak ia sampaikan.

"Saya meminta doa kerana Selasa adalah peluang saya untuk menyampaikan di depan hakim, bahawa saya tidak ada niat untuk menghina atau menafsirkan ayat manapun," ujar Ahok. (IH)

2 comments:

Anonymous said...

Ahok pun ada kat Penang. Tapi Ahok Penang al Musyriqin amat disanjung oleh PAN

Anonymous said...

Si tahi2 cicak mesti di nyah. Pengalaman2 di dalam dan di luar negara iaitu di jiran tetangga kita sudah banyak memperlihatkan kerakusan, kesombongan, kebiadapan dan kesamsengan golongan si tahi2 cicak ini terhadap peribumi bilamana si tahi2 cicak ini memperolihi kuasa dan pangkat. Si tahi2 cicak ini lupa bahawa mereka cuma menyinggah di rumah kita tapi meninggalkan tahi2 cicak yg kotor.
Nyah kan saja si tahi2 cicak ini.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails