Thursday, December 08, 2016

Perlembagaan Tidak Halang Bukan Melayu Jadi PM – DAP


Status Agama Dalam MyKad Satu Diskriminasi - DAP

KUALA LUMPUR – DAP menegaskan bahawa parti itu akan memilih Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada kaum Melayu sebagai calon Perdana Menteri jika Pakatan Harapan berjaya merampas pemerintahan negara ini.

Parti itu bagaimanapun menjelaskan Anwar dipilih bukan kerana beliau seorang Melayu, sebaliknya kerana bekas Ketua Pembangkang yang dihukum penjara atas kesalahan meliwat lelaki lain itu kononnya layak memegang jawatan tersebut.
Penolong Setiausaha Publisiti DAP, Zairil Khir Johari turut mengingatkan semua pihak bahawa Perlembagaan Persekutuan tidak menghalang mana-mana rakyat Malaysia (termasuk bukan Melayu) untuk memegang jawatan Perdana Menteri.
Beliau mendakwa DAP bagaimanapun kononnya memahami fabrik sejarah dan sosio-politik negara Malaysia, maka adalah naïf untuk parti itu mengidamkan jawatan Perdana Menteri di negara ini.
“DAP komited terhadap pembaharuan sistem dan bukan hanya mengejar jawatan-jawatan tertentu.
“Apa yang lebih bermanfaat kepada rakyat bukan sekadar penentuan Perdana Menteri tetapi reformasi keseluruhan struktur dan sistem politik negara,”dakwanya dalam satu kenyataan media hari ini.
Kenyataan Zairil Khir itu secara tidak langsung membayangkan DAP tidak bimbang kaum mana yang akan menjadi Perdana Menteri andai Pakatan Harapan memerintah kerana Perdana Menteri pilihan mereka akan mematuhi setiap sistem yang ditetapkan DAP untuk Malaysia.
Zairil Khir dalam pada itu mengingatkan UMNO bahawa orang Melayu tahun 2017 sudah tidak peduli mengenai retorik bukan Melayu menjadi Perdana Menteri lagi. -MYNEWSHUB.CC


2 comments:

Anonymous said...

Sbb itu aku kata kaum2 dr "tahi cicak" ni dinyah keluar atau pinda perlembagaan agar kaum2 "tahi cicak" ni tak dibenarkan mengundi. Mereka blh tinggal tapi tak ada hak utk mengundi. Lucutkan kerakyatan. Baru aman tanah mekayu ni. Tak takut2 lagi. Kalau tak buat mcm ni lah jadinya. Diberi kerakyatan dan dibenarkan mengundi. Dibenarkan tubuh parti pulak maka mereka ada hak la sama mcm melayu. Jadi salah siapa bila mereka ada hak dan tak perlu dipertikaikan la. Sendiri buat undang2 naka sendiri tanggung la.

Unknown said...

Ayooyoooo......TAKUTNYA.
Abis tu apasal dijual SEMUA ASSET NEGARA kepada CINA PRC....????
Korang pikir menjelang tahun 2050 bila TN50 Najib tercapai,
diaorang akan berpuashati takat jadi penduduk bandar FORESTCITY
dan BANDAR 1 MALAYSIA je ke...............??????
Nak jadikanDAP hanturaya, tak sedar hantu tetek
sedang menunggu untuk menerkan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails