Friday, March 18, 2016

P.Pinang, 28 Kampung Lenyap -Profesor Dr Ahmad Murad. Projek 'Israelkan Palestin M'sia'?

28 kampung tradisi lenyap
 Kampung Mutiara di Batu Feringghi adalah salah satu perkampungan Melayu yang berdepan isu pengusiran

GEORGETOWN - Menghapuskan kampung-kampung tradisi di negeri ini bukan sahaja bakal menghilangkan sejarah warisan malah perbuatan itu juga akan membunuh gaya hidup serta norma masyarakat tempatan.

Penyelidik dari Pusat Penyelidikan Dasar dan Kajian Antarabangsa (CenPRIS), Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Datuk Dr Ahmad Murad Mohd Noor Merican berkata, penghapusan kampung tradisi juga bakal melenyapkan sejarah dan mungkin akan dilupakan oleh generasi akan datang.

Menurutnya, pihaknya mendapati sebanyak 28 buah kampung dilenyapkan dan beberapa buah kampung lagi dikenal pasti berhadapan dengan ancaman penghapusan.

Antaranya kampung yang telah lenyap dan bakal berdepan dengan penghapusan ialah Kampung Pokok Assam, Kampung Batu Uban, Kampung Permatang Tok Subuh, Kampung Buah Pala, Kampung Tanjung Tokong, Kampung Sungai Nibong Kecil dan Kampung Makam.

“Bukan mahu menyalahkan mana-mana pihak tetapi kita perlu mengambil perhatian juga akan kesedaran terhadap warisan ini sekali gus menilai semua perancangan pembangunan yang telah dan sedang dibuat.

“Adakah kita melakukan perkara yang betul atau sebaliknya dalam merancang pembangunan sehingga kini? Mengapa 28 buah kampung ini menjadi mangsa dan diancam,” katanya pada sidang media khas di USM di sini, semalam.

Dr Ahmad Murad berkata, pembangunan yang sedang dilakukan tidak semestinya merujuk kepada binaan bangunan moden sahaja tetapi ia sepatutnya turut membabitkan pemuliharaan cara hidup dan kemasyarakatan.

Katanya, kesan daripada pembangunan moden yang pesat dijalankan sejak akhir-akhir ini, nilai sejarah kampung berkenaan turut lenyap bersama kampung terbabit.

“Contohnya, kawasan sekitar Kelawai suatu ketika dulu terdapat lebih 20 kampung yang bertapak di situ namun kini hanya terdapat tiga buah sahaja yang masih didiami.
“Selain itu, Kampung Siam di Pulau Tikus antara kampung yang sudah lewat bagi diselamatkan dan jika dikenal pasti lebih awal, mungkin kita dapat menyediakan data serta maklumat lengkap bagi kefahaman masyarakat,” katanya.

Sementara itu, Pengarah CenPRIS, Profesor Madya Dr Azeem Fazwan Ahmad Farouk berkata, dasar pihak berkuasa yang bertanggungjawab meluluskan sesuatu projek pembangunan melibatkan negeri ini  perlu dikaji semula.

Menurutnya, penilaian semula itu perlu bagi memastikan pembangunan yang diamalkan di negeri ini mengikut landasan sebenar sekali gus dapat menyelamatkan warisan negeri ini.

“Modenisasi bukan tiket untuk semua pihak berlumba-lumba membina bangunan tinggi dan moden sehingga sanggup mengorban warisan sejarah yang ditinggalkan generasi lalu.

“Semua pihak khususnya masyarakat, pihak berkuasa, kerajaan negeri dan pemaju hartanah perlu sedar akan tingginya nilai warisan ini dan amat rugi sekiranya semua warisan terbabit terutamanya kampung-kampung tradisi dihapuskan begitu sahaja dek kerana pembangunan,” katanya.

Katanya, isu pemilikan tanah tapak-tapak warisan termasuk kampung-kampung tradisi ini bukan perkara pokok yang perlu dipertikaikan sebaliknya langkah menyelamat tapak warisan berkenaan dari lenyap perlu diutamakan.

Beliau turut mencadangkan agar satu kajian bagi mengubah pandangan masyarakat mengenai konsep pembangunan bagi menyelamatkan kampung tradisi di negeri ini.

Dr Azeem Fazwan berkata, hasil kajian itu boleh dijadikan panduan dan idea baharu dalam pembangunan kampung tradisi di negeri tanpa melenyapkan kampung berkenaan.

“CenPRIS ingin mencadangkan satu kajian mengenai kampung di Pulau Pinang dengan kerjasama kerajaan dan badan bukan kerajaan (NGO) serta individu yang berminat dengan isu ini.
“Ia mungkin membabitkan kos jutaan ringgit bagi mengenal pasti salasilah, aktiviti ekonomi, sejarah kampung serta mengumpul data kampung yang berkaitan,” katanya. (SH) 



Sheikh Hazem Al-Bakri (kiri) berjalan melintasi kilang produk tenusu milik Islamic Society Palestin di Tebing Barat yang dirobohkan oleh rejim Israel pada 2 September lalu, atas alasan mempunyai kaitan dengan Hamas. - AFP 

Komen Weblog Ibnu HasyimApakah ini boleh dikategorikan sebagai 'Projek meng'Israel'kan Palestin di Malaysia?

17 comments:

Anonymous said...

Kita semua merasa amat marah kerana satu persatu kampung Melayu dirobohkan sebaik sahaja rejim roket berkuasa dan sekarang 28 kampung Melayu telah dirobohkan. Bagaimana parti roket boleh mendapatkan hak milik tanah 999 tahun untuk kaum roket tetapi parti roket sengaja membiarkan kamupung Melayu dirobohkan? Bukankah ini satu bentuk penghapusan kaum Melayu (ethnic cleansing)? Ini jelas menunjukkan sifu-sifu roket bersifat perkauman terhadap umat Islam.

Kita merasa amat marah kerana sifu-sifu parti roket campurtangan dan menentang ajaran Islam dan hukum Allah tetapi pemimpin-pemimpin roket cepat bertindak membela Israel yang sedang melakukan pelbagai jenayah kemanusiaan terhadap orang Palestin. Tindakan mereka ini jelas menunjukkan pemimpin roket bersifat munafik dan memusuhi Islam.

Kita juga merasa amat marah kerana terdapat segelintir manusia yang mendakwa diri mereka beragama Islam tetapi pada masa yang mereka menjadi pengkhianat dan hamba abdi yang digunakan oleh parti roket untuk menipu umat Islam dan menentang hukum Allah dan ajaran Islam.

SESUNGGUHNYA KITA AMAT MEMBENCI MUNAFIK DAN PENGKHIANAT!

Anonymous said...

Hang toksah dok pemohong. Aku tahu sangat sapa yang jadi broker yang jual kampung-kampung. Aku tahu broker-broker ni asalnya adalah umno malah sekadang ada yang jadi pemimpin perkasa.

Kalau tanah dah dijual dan bertukar hak milik di zaman 'melayu gerakan' memerintah, macam mana cina dap ni nak pertahan hak rakyat. Masa hangpa sain dapat duit hang tak ingat tanah kampung melayu. Bila apek ni memerintah, pemaju hangpa jual tanah nak guna tanah kampung yang dia beli hangpa salahkan apek tu. Akai letak lutut.

Ni pakcik, lani tinggal 12% tanah rezab melayu yang ada di negeri2 yang ada sultan apa cerita ni? Mana pi 88 peratus lagi tu... apek dap jual juga ke? Lupa pula di negeri2 ada sultan, menteri besar dia melayu. So mana pi 88 peratus tu? Takkan hanyut dalam banjir kot.

Anonymous said...

kg mutiara tu kan kena jual sms umno gerakan perintah? tanah tu dah ada pemilik yg sah disisi undang2. lim tak boleh nak buat apa2. takkan nak suruh kerajaan negeri beli balik tanah tu supaya boleh kekalkan kg? kerja gila...

lain kali undilah umno. skrg tanah rezeb melayu semua hampir pupus. knp tak sibuk pasal kg2 melayu di kuala lumpur?

siapa yg serah singapura kpd lky? cina dap ke?
siapa yg serah pulau batu putih kpd singapura? cina dap ke?
siapa yg jual penjana kuasa 1mdb kpd sykt cina di tanah besar? cina dap ke?

masa lky ambil singapura, org melayu 20%. tp skrg org melayu kurang dr 5%.

tp di TANAH MELAYU yg dah jadi Malaysia (malai=melayu; sia=mati) atau melayu mati ini, org melayu pun bertambah kurang. salahkan cina juga ke?

dulu org melayu lebih 50%, skrg kurang dr 50%. menteri melayu bodoh dgr nasihat org cina suruh buat skim merancang keluarga. akibatnya org melayu hilang beberapa generasi krn ikut nasihat kerajaan dgn merancang keluarga.

Anonymous said...

Anon 3:28 PM,

Kalau hang tahu sangat "sapa yang jadi broker yang jual kampung-kampung, sila dedahkan nama-nama broker tersebut sebab kita pun nak tahu juga.

PP sedang diperintah oleh rejim roket, mengapa rejim roket tidak mahu menggunakan kuasa kerajaan negeri untuk mengambil alih tanah itu untuk diberikan kepada orang Melayu yang menjadi penduduk di kampung-kampung tersebut dan membayar ganti rugi kepada pembeli tanah tersebut? Jika mahu seribu daya, jika tidak mahu seribu dalih dan beribu putar belit!

Jika benar "tinggal 12% tanah rezab melayu yang ada di negeri2 yang ada sultan", sila namakan negeri-negeri tersebut dan tunjukkan bukti.

Anonymous said...

PKR berani menegur DAP yg zalim dan rasis. Tapi PAN bergembira dan tak berani menegur. Kerana apa? PAN adalah talibarut DAP

http://www.ismaweb.net/2015/11/adun-pkr-persoal-bajet-pulau-pinang-gagal-beri-peruntukan-untuk-kawasan-perkampungan/

ADUN PKR persoal bajet Pulau Pinang gagal beri peruntukan untuk kawasan perkampungan

GEORGE TOWN, Isnin – Anggota Dewan Undangan Negeri daripada PKR Dr Norlela Ariffin hari ini mempersoalkan Bajet 2016 kerajaan pimpinan DAP Pulau Pinang yang tidak memberi peruntukan kepada kawasan perkampungan untuk mewujudkan produk pelancongan baharu.

Dr Norlela (PKR-Penanti) berkata dalam Bajet 2016 yang dibentang Ketua Menteri Lim Guan Eng pada 6 Nov lepas, sebanyak RM31.93 juta diperuntukkan untuk produk pelancongan di kawasan George Town dan bahagian pulau negeri ini.

Beliau turut mempersoalkan sama ada kerajaan Pakatan Harapan yang sebelum ini Pakatan Rakyat benar-benar melaksanakan janji untuk memperjuangkan nasib golongan yang tertindas dan paling memerlukan di negeri ini.

“Jika ya, Bajet 2016 perlu mencerminkan belanjawan yang memperjuangkan nasib golongan yang paling memerlukan dan bajet yang dapat bantu kawasan yang paling memerlukan,” katanya ketika membahaskan Bajet 2016 Pulau Pinang pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Beliau berkata kerajaan negeri mengiktiraf dan mempromosi industri inap desa sebagai produk pelancongan di negeri ini namun dalam Bajet 2016 langsung tidak memberi peruntukan untuk program inap desa khususnya di kawasan kampung.

“Bajet 2016 ini tidak nampak peruntukan yang jelas untuk pembangunan pelancongan kampung, homestay (inap desa) dan sungai tetapi hanya tertumpu kepada pelancongan di kawasan bandar,” katanya.

Dr Norlela berkata kawasan kampung seperti di Penanti tidak harus diabaikan oleh kerajaan negeri kerana ia juga mempunyai potensi untuk menjana pertumbuhan ekonomi.

Beliau berkata kerajaan negeri harus memberi lebih perhatian kepada pembangunan perkampungan dengan membina lebih banyak infrastruktur seperti jalan, parit dan dewan orang ramai.

Luahan Norlela itu turut mendapat sokongan Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang Datuk Jahara Hamid (BN-Teluk Ayer Tawar) yang memahami masalah dihadapi wakil rakyat PKR itu.

Jahara berkata masalah banjir di Penanti berlaku sejak sekian lama dan masih gagal diatasi kerajaan negeri sehingga kini.- Bernama

Anonymous said...

Berdasarkan komen-komen di atas, marilah kita semua mengundi parti Islam dalam PRU14 untuk menjaga hak kita sebagai rakyat dan menyelamatkan negara dari muflis. Kita tahu pemimpin-pemimpin sekular totok dan balaci-balaci mereka sedang menfitnah parti Islam dan ulama-ulama Islam kerana rakyat sekarang mula menyokong parti Islam dan ulama-ulama Islam selepas mereka tersedar bahawa mereka telah ditipu oleh pemimpin-pemimpin sekular totok selama ini.

Anonymous said...

http://www.ismaweb.net/2015/09/sisi-rasisme-pada-dap/

Sisi rasisme pada DAP

DI sana terdapat satu lagi sisi DAP yang ramai orang tahu dan sedar tetapi jarang sekali dibuat kempen secara besar-besaran, iaitu sudut rasisme yang terdapat di dalam parti sosialis evangelis ekstremis tersebut.

Apa sahaja perkara yang bersangkut paut dengan Islam atau Melayu pasti akan ada kenyataan-kenyataan melampau daripada pimpinan atau pengikut mereka dari semasa ke semasa. Sama ada perkara itu melibatkan isu agama Islam, kepentingan umat Islam atau bangsa Melayu, mereka akan gunakan berbagai-bagai alasan untuk menunjukkan kedengkian, ketidakpuasan hati, kecaman, tuduhan seolah-olah ia melanggar hak asasi mereka, melanggar Perlembagaan, pencabulan terhadap agama lain, tidak sama adil atau sama rata dan seumpamanya.

Apabila sebahagian masyarakat malaysia mempertikaikan agenda rasis dan anti-patriotisme yang terdapat pada sekolah-sekolah vernakular Cina (SRJKC), mereka akan segera melenting, melompat dan berteriak sakan, seolah-olah satu penghapusan etnik secara terancang sedang berlaku dan dipaksakan ke atas mereka! Isu diskriminasi terhadap etnik dan kaum akan dimainkan kembali.

Apabila melihat bibit-bibit kesepakatan dan persefahaman mula terjalin di antara parti-parti politik Islam dan Melayu (yang melibatkan keahlian dan penyokong yang jutaan), DAP sudah gelabah dan umpama dirasuk Syaitan. Maka bermulalah racun-racun syak wasangka disuntik pada suasana kesepakatan atau persefahaman ini. Atau mereka (DAP) akan mengadu-domba sesama umat Islam dan bangsa Melayu.

Sekiranya beberapa usaha ini gagal, mereka akan menggunakan taktik dan strategi lain pula. Antaranya dengan memperlembukan kumpulan-kumpulan penyokong atau sahabat mereka di kalangan NGO-NGO (termasuk NGO Islam) atau tokoh-tokoh masyarakat secara selektif sebagai jurucakap tidak rasmi mereka.

Kumpulan pemain-pemain selamat (play safe) dan pak turut ini kadang-kadang lebih bersemangat pula dalam menjalankan tanggungjawab mereka. Barangkali kerana mereka merasakan berkhidmat kepada DAP merupakan satu AMANAH yang tidak sanggup dipikul oleh makhluk lain.

Ataupun mereka (DAP) akan menonjolkan anak-anak muda Melayu yang bengap sebagai Cover Girls dan Poster Boys mereka sebagai testimoni kononnya parti mereka bukan rasis sebab sudah diminati dan dianggotai oleh semakin ramai orang-orang Melayu. (Ramai yang tidak sedar bahawa insan-insan malang ini hanya ditugaskan untuk membancuh teh atau menjadi peon pejabat sahaja).

Parti rasis yang melampau ini juga gigih merekrut para penulis atau anak-anak muda dari latar belakang pendidikan Islam (khususnya dari Asia Barat) untuk diserapkan ke dalam takungan penulis harapan mereka. Ini kerana perangkap mereka akan lebih berkesan kalau agenda dan ideologi DAP dipromosi dan dikembangkan sendiri oleh graduan-graduan “Islamik” ini.

Kenapa kita harus benarkan “penjajahan minda” dan penyakit rendah diri ini berkubang di dalam batang tubuh kita?

Mengapa kita selalu beralasan untuk menjaga hati dan perasaan DAP (termasuk MCA dan Gerakan) lalu kita membiarkan kehormatan, ketinggian, kedaulatan, izzah dan kemuliaan harga diri dengan mudah sahaja dipijak dan dilanyak?

Kenapa kita terlampau melebih-lebihkan kehendak para cuavinis ekstremis itu mengatasi setiakawan dan persaudaraan sesama Muslim yang memiliki lebih banyak persamaan dan yang lebih utama untuk diperjuangkan?

Saya tidak terkejut apabila terbaca satu petikan dan komen ramai Netizen bahawa bangsa not-yet-Muslim dan bukan Melayu ini perangai mereka tidak ubah seperti karektor penjajah dan penindas Yahudi Zionis. Bukan semua, akan tetapi segelintir daripada mereka yang begitu tebal jiwa cauvinis dan kiasu mereka. Yang menduduki tangga teratas dalam kategori spesis ini adalah di kalangan pemimpin-pemimpin parti politik mereka (dan disokong oleh ahli-ahli parti dan para penyokong secara membuta tuli).

Anonymous said...

Sambungan

Apa yang perlu dilakukan oleh umat Islam, bangsa Melayu dan rakyat mereka secara umum adalah dengan MENOLAK parti dan kepimpinan parti yang rasis, cauvinis dan ekstremis seperti ini.

Inilah salah satu cara untuk mengembalikan maruah, keyakinan dan izzah bangsa dan umat.

Pilihan di tangan kita dan DAP tidak berhak mendapat mandat dan kepercayaan kita lagi.

Kita juga perlu tolak mana-mana pihak yang bersekutu dan bersekongkol dengan DAP!

Muhammad Luttfi Abdul Khalid

Penafian: Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana, mahupun pendirian rasmi Portal Islam dan Melayu (Ismaweb.net).

Anonymous said...

Hobi PAN Imayam adalah suka menghina orang berugama Islam dan berketurunan melayu. Itu sebab Mat Sabu kata Melayu BODO.

Simple je babe, Parti PAN ni hobinya menghina saudar Islam kerana yg suci di mata mereka hanyalah DAP Pujaan Jantung PAN


Talibarutlah katakan. Itu sebab DAP menghapuskan kampung2 melayu di Penang, PAN Senyap.

Nahhhhh Kao PAN Talibaroot

DAPigs AMAL SISTEM KRONISME DAN KAPITALIS YAHUDI!!!

Yahudi dan Israel Takde Bezanya!!! Itu perkara yang jelas boleh kita gambarkan mengenai puak - puak DAPigs Yahudi ni. Dah la diorang terima Dana sebanyak RM 1.2 billion dari Israel.

Sekarang, perangai Haramjadah puak - puak DAPigs tu pun dah semakin mirip dengan perangai puak - puak Rejim Zionist yang suka menindas rakyat melalui sistem yang diamalkan.

Perkara ini bukan sahaja dipertikaikan oleh pihak yang menyokong Barisan Nasional. Sebaliknya, dari kalangan puak - puak DAPigs tu sendiri. Diorang yang tampil buat pendedahan.


Seorang ADUN DAPigs meneruskan kritikan terhadap pemerintahan Lim Guan Eng yang mengamalkan polisi kapatalis yang hanya menguntungkan pemaju kroni dan meminggirkan kebajikan rakyat
“Nasihat kapitalis biasanya tidak memberi manfaat kepada rakyat dalam jangka masa panjang,” kata Teh pada sidang akhbar di George Town baru-baru untuk menyuarakan kebimbangan ke atas Pelan Induk Pengangkutan (TMP) yang bakal dilaksanakan di negeri itu.
Katanya lagi, Projek RM27 bilion TMP itu turut melibatkan perrancangan untuk menambak semula tanah dengan keluasan hampir 4,000 ekar tanah di bahagian selatan pulau itu kelak.

Projek ini dijangka akan memberi kesan kepada 900 nelayan di 10 buah kampung. Juga dalam perancangan ialah rancangan untuk membangunkan sistem Transit Aliran Ringan dari Bayan Lepas.
“Berapa peratusan tanah yang ditambak akan memberi manfaat kepada rakyat dan berapa banyak peratusan tanah yang akan memberi manfaat kepada pemaju?”
“Laluan bawah tanah adalah lebih baik untuk LRT kerana tanah di atasnya masih boleh digunakan orang ramai, tidak seperti LRT yang melibatkan pengambilan tanah,” kata Teh.
Malah isu mengenai dua buah sekolah Cina iaitu Penang Chinese Girls’ High School (PCGHS) dan Chung Ling High School juga turut menjadi mangsa kerakusan pembangunan kapitalis itu.

Kesimpulannya, amalan Kapitalis ala Yahudi yang diamalkan oleh Si Lim Guan Eng tu membuktikan bahawa DAPigs tidak mempedulikan kebajikan rakyat. Sebaliknya, diorang turut mengamalkan RASUAH melalui sistem Kapitalis dan Kronisme!!!

Anonymous said...

Menyokong PAN ibarat menghambakan diri kepada DAP yg racist dan anti agama itu

Anonymous said...

Tuang presideng parti Islam dah tawarkn diri nak jd punahsihat 25% ketua penyamun Najib.

Parti hamPAS ni barisan ulamak penunggang agama menipu ahli parti. Skrg berpadu dgn parti sosialis Ikatan yg menolak hudud. Tolak Pas dari arena politik jd kan badan dakwah jer.

PRU14, PH vs BN. PILIH PH UTK SELAMATKAN NEGARA MALAYSIA DARI PEROMPAK2 UMNO BN DEMI KEBAIKAN GENERASI AKAN DATANG.



Anonymous said...

Cara perang saraf macai2 Umno + Pas adalah pecah dan perintah. Menakut2kan org melayu guna api perkauman dan agama. Putarbelit spt ni dah ketinggalan zaman. Politik sempit dan fitnah jd darah daging pemakan2 dedak umno ditiru oleh walaun2 Hadi.

Zaman skrg informasi di hujung jari, org Melayu dah bijak dan celik politik. Jgn membodohkn org Melayu lagi lah.

Rakyat mahukan kerajaan yg telus dan amanah menjaga rakyat dan negara bkn penjual bangsa mcm Umno dan penjual agama mcm Pas.



Anonymous said...

Balaci-balaci pemakan dedak cap roket dan pemimpin-pemimpin roket dan sekular totok selalu menghina dan menfitnah parti Islam dan ulama-ulama Islam kerana rakyat telah mula menyokong parti Islam dan ulama-ulama Islam kerana mereka telah hilang kepercayaan terhadap parti-parti sekulat totok.

Fakta: Tiada kerjasama antara parti Islam dan parti sekular totok dan tidak wujud kerajaan perpaduan (UG) antara parti Islam dan parti sekular totok. Islam menyuruh umat Islam saling menasihati antara satu sama lain maka tidak menjadi kesalahan pemimpin parti Islam menasihati pemimpin parti sekular totok.

Anonymous said...

Walaun tolol Pas 5:07pm yg berkiblatkan demokrasi sekular dulu kini dan selamanya..

Pas bela parti sosialis Ikatan dpt pahala atau bala? Ko pun balaci sekular totok jugak. kui kui kui

Pas dan Ikatan bersetuju hudud tk sesuai dilaksanakan di Msia.

PAS + IKATAN, ringkasnya kalo tak PASETAN jd PASIK.





IbnAbdHalim said...

Rata2 kampung tradisi Melayu terletak atas tanah orang. Apabila tuan tanah asal mati tanahnya dijual dgn beberapa alasan. Yang mampu beli tanah2 tersebut pula bukannya org Melayu. Malah pembeli barupun ada yg bukan warganegara. Nak salahkan siapa? Kenapa kerajaan pusat yg memiliki berbagai agensi spt UDA, Perda tak beli tanah2 tersebut? Dan kenapa syarikat pemaju perumahan yg ditunjangi Melayu UMNO bina rumah yg tak mampu milik?

IbnAbdHalim said...

Rata2 kampung tradisi Melayu terletak atas tanah orang. Apabila tuan tanah asal mati tanahnya dijual dgn beberapa alasan. Yang mampu beli tanah2 tersebut pula bukannya org Melayu. Malah pembeli barupun ada yg bukan warganegara. Nak salahkan siapa? Kenapa kerajaan pusat yg memiliki berbagai agensi spt UDA, Perda tak beli tanah2 tersebut? Dan kenapa syarikat pemaju perumahan yg ditunjangi Melayu UMNO bina rumah yg tak mampu milik?

Anonymous said...

Walaun tolol Pas 5:07pm yg berkiblatkan demokrasi sekular dulu kini dan selamanya..

Pas bela parti sosialis Ikatan dpt pahala atau bala? Ko pun balaci sekular totok jugak. kui kui kui

Pas dan Ikatan bersetuju hudud tk sesuai dilaksanakan di Msia.

PAS + IKATAN, ringkasnya kalo tak PASETAN jd PASIK.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails