Wednesday, March 16, 2016

P.Pinang Gagal Patuhi Standard Rumah Mampu Milik

Abdul Rahman

KUALA LUMPUR - Kerajaan Negeri Pulau Pinang gagal mematuhi standard spesifikasi keluasan lantai pembinaan Rumah Mampu Milik (RMM) seperti yang digariskan oleh Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB), Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, dalam panduan Standard Industri Pembinaan (CIS) menetapkan keperluan minimum tiga bilik tidur dan dua bilik air.

"Sebaliknya, kerajaan Pulau Pinang membenarkan pemaju untuk membina RMM dengan spesifikasi minimum tiga bilik tidur dan satu bilik air," katanya ketika menjawab soalan Datuk Mohd Zaim Abu Hasan (BN-Parit) di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata projek Perumahan Penjawat Awam 1 Malaysia (PPA1M) yang dijual pada harga RM300,000 menawarkan keluasan lantai 1,500 kaki persegi dan projek Perumahan Rumah 1Malaysia (PR1MA) pula dijual dengan harga RM400,000 bagi keluasan lantai 1,200 kaki persegi.

"Kerajaan negeri Pulau Pinang menjual rumah berharga RM400,000 pada keluasan hanya 900 kaki persegi dengan kebenaran membina rumah hanya dengan tiga bilik dan satu bilik air," katanya. - Bernama.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails