Monday, October 12, 2015

Haram-jadah Ini Buat Hal, Hina Islam Lagi..

Arab Saudi memanggil duta besar Czech untuk memrotes terjemahan baru "Ayat-Ayat Setan" karangan Salman Rushdie, 27 tahun selepas buku tersebut mencetuskan tunjuk perasaan besar dan ancaman kematian terhadap penulisnya, kata kantor berita SPA.

Dengan mengutip pernyataan sumber dari Kementerian Luar Negeri Arab Saudi, kerajaan itu meminta Duta Besar Czech menghentikan peredaran buku itu, yang dinilai menghina Islam dan Muslim.

Penerbit buku di Prague, paseka, mengatakan kepada Reuters bahawa mereka tidak mendengar keluhan apa pun dan 5,000 buku itu, yang dilancarkan pada April, sudah hampir habis terjual.

Pengarah paseka, Filip Mikes, menyatakan menerbitkan 11 judul buku karya Rushdie.

"Kami telah dan akan terus menerbitkan karya Rushdie," katanya menambah.

Penterjemah buku "Ayat-Ayat Setan" itu menggunakan nama samaran.

Sementara itu, Kementerian Luar Negeri Czech mengatakan bahawa proses penerbitan buku tersebut telah melalui perbincangan dengan kerajaan Arab Saudi. Duta besarnya pun sudah menjelaskan penerbitan buku karya Rushdie di bawah undang-undang Republik Czech.

Novel Rushdie itu, yang pertama diterbitkan pada 1988, kemarahan di kalangan Muslim kerana undian menghujat.

Setahun kemudian, bekas pemimpin tertinggi Iran, Allahyarham Ayatollah Ruhollah Khomeini, mengeluarkan fatwa menyeru Muslim membunuh penulis Inggeris itu.

Fatwa tersebut memaksa Rushdie hidup dalam persembunyian selama sembilan tahun. Seorang penterjemah Jepun yang mengalihbahasakan novel Rushdie, ditikam mati pada 1991, manakala yang terlibat dalam penerbitan novel tersebut juga diserang.

Novel keempat Rushdie yang mendapat anugerah - dihuraikan dalam laman web paseka sebagai karya yang menggelikan dan falsafah - terus menuai protes sporadis sejak kegemparan pertamanya.

Iran sendiri mengancam memboikot "Frankfurt Book Fair" minggu depan kerana Rushdie dirancang memberi ucapan pembukaan, ujar seorang juru bicara event perdagangan literatur terbesar di dunia itu.

Agen Rushdie tidak segera bertindak balas kepada pelbagai permintaan dan protes berkaitan "Ayat-Ayat Setan" itu, yang diterbitkan dalam Bahasa Czech. (ANT/IH)

Lihat sebelum ini.. 
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails