Friday, July 03, 2015

Pesatnya Pertumbuhan Islam Di Australia.


CATATAN SANTAI IBNU HASYIM
Berkerja di Australia..
Siri 1:  Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-4... 
Siri 2:  Inikah Rahsia Melancong Ke Australia, Demi Islam &...

Siri 3:  Paling Sikit 30 Serangan Terhadap Muslim Australia...
Siri 4:  Gadis Australia Ini Pula Diserang Islam.
Siri 5:  Wanita Pertama Bertudung (Melayu) Bawa Bas Di Pert...
Siri 6:  Renang Bogel Di Cuaca 11 Darjah Celsius.. Austral...
Siri 7:  Info Backpackers Di Australia. Ladang Anggur, Pelu...

ISLAM merupakan agama paling cepat pertumbuhan pengikutnya dalam lima tahun menjelang Banci 2011 di Australia, dengan peningkatan 39.9 peratus dari 2006 hingga 2011. Namun jumlah penduduk Muslim yang berkisar 500 ribu jiwa hanya 2.2 peratus dari jumlah keseluruhan populasi.

Demikian didedahkan dalam laporan International Centre for Muslim and non-Muslim Understanding (MnM) pada University of South Australia, mengutip hasil Banci 2011.

Daripada kira-kira 500 ribu warga Muslim di Australia, peratusan jumlah pengundi terbesar terdapat di daerah pemilihan (dapil) Broadmeadeows di pinggir bandar Melbourne. Di dapil ini 31.3 peratus pengundi merupakan warga Muslim.

Dari data daerah pemilihan (dapil), selain Broadmeadows juga terdapat dua dapil di negara bahagian New South Wales iaitu Bankstown dengan 26.7 peratus pengundi Muslim dan Auburn yang mempunyai 25.6 peratus pengundi Muslim.

Menurut Pengarah MnM Prof. Riaz Hassan, dengan adanya tiga dapil di Australia yang mempunyai pengundi Muslim di atas 25 peratus, maka para ahli politik Australia perlu menjadikan perkara itu sebagai pertimbangan.

Dikatakan, jumlah warga Muslim Australia yang menyertai ke ISIS sekitar 150 orang, atau kira-kira 0.03 peratus. Reaksi kerajaan Australia, katanya, yang menerbitkan Akta anti keganasan yang sangat kuat, membawa kesan sampingan terhadap warga Muslim kebanyakan.

Demikian perkembangan isu semasa Islam di Australia.
 
  
Ibnu Hasyim
Alamat: ibnuhasyim@gmail.com        
 3 Julai 2015 KL

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails